Het valt me op dat de range (45-300km) bij de X Speed Pinion met 1200Wh accu en 600W-motor gelijk is aan de range van de X Alpha met 800W-motor.
Je zou toch verwachten dat de Pinion het iets langer trekt (mits toevoeging van iets meer eigen energie) dan de X Alpha ?
Iemand hier een verklaring voor ?
Range X Speed Pinion vs X Alpha 1200Wh accu ?
-
- Pro
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 16 aug 2021, 10:56
- Locatie: Antwerpen
- Merk SP: Klever X-Speed Alpha
- Km-stand: 3500km
Dank voor je reply Stromeur , als Klever effectief met de nieuwe 800W motor zich meer heeft toegelegd op zuinigheid en eventueel beperken van wrijvingsverliezen zou het een mooie zaak zijn als ze deze technieken toepassen op hun 600W motoren .
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22986
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Die 800W motor biedt hier meer ruimte voor, daarom kon Klever dat nu ook uitvoeren op de Alpha (extra vermogen inzetten voor meer efficiëncy).
Voor de andere Klever bikes geldt: je ondersteuning wat terugschroeven, dan vliegt je actieradius omhoog.
Voor de andere Klever bikes geldt: je ondersteuning wat terugschroeven, dan vliegt je actieradius omhoog.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
De enige wrijvingsverliezen in een DD hub zijn de lagers en hun afdichting, hier valt niet veel te rapen.
Verander de Kv van de motor (aantal poolparen) zodat die meer koppel heeft op een hoger toerental en op dat moment efficiënter is.
Hieronder dezelfde motor maar met andere Kv (links boven) en voor syst B gelijke accu stroom (25A) maar hogere fase stroom (50 ipv 45A)--> koppel is bij Klever ook verschillend. Bij 45km/h zie je een verschillende efficiëntie, verschillende max vermogen en koppel. Als syst A&B naast elkaar in dezelfde omstandigheden rijden leveren de motoren hetzelfde vermogen (syst B kan meer maar moet niet, ze rijden naast elkaar in gelijke omstandigheden) en dan zal de efficiëntie de doorslag geven. Daar Syst B meer koppel kan leveren zal die minder snel snelheid verliezen bij wind tegen (vermogen/koppel stijgen uiteraard) en syst A zal snelheid moeten toegeven.
Om voor de 600W gelijkaardige efficiëntie cijfers te bekomen als de 800W moet de accu spanning omhoog.
Hieronder heb ik syst A op 48V accu gezet, nu overstijgt die zelfs syst B op alle vlakken. Ik hoop dat hiermee duidelijk is hoe belangrijk de Kv van een motor is icm de accu spanning en de invloed hiervan op de efficiëntie.
Verander de Kv van de motor (aantal poolparen) zodat die meer koppel heeft op een hoger toerental en op dat moment efficiënter is.
Hieronder dezelfde motor maar met andere Kv (links boven) en voor syst B gelijke accu stroom (25A) maar hogere fase stroom (50 ipv 45A)--> koppel is bij Klever ook verschillend. Bij 45km/h zie je een verschillende efficiëntie, verschillende max vermogen en koppel. Als syst A&B naast elkaar in dezelfde omstandigheden rijden leveren de motoren hetzelfde vermogen (syst B kan meer maar moet niet, ze rijden naast elkaar in gelijke omstandigheden) en dan zal de efficiëntie de doorslag geven. Daar Syst B meer koppel kan leveren zal die minder snel snelheid verliezen bij wind tegen (vermogen/koppel stijgen uiteraard) en syst A zal snelheid moeten toegeven.
Om voor de 600W gelijkaardige efficiëntie cijfers te bekomen als de 800W moet de accu spanning omhoog.
Hieronder heb ik syst A op 48V accu gezet, nu overstijgt die zelfs syst B op alle vlakken. Ik hoop dat hiermee duidelijk is hoe belangrijk de Kv van een motor is icm de accu spanning en de invloed hiervan op de efficiëntie.
Ik heb de controllers en Kv nog fijner afgeregeld zodat ze ook het gewenste vermogen van 600 & 800W leveren op een 44V accu.
Ondanks dat syst A een lager koppel en een lager max vermogen heeft is die op 48V bij 45km/h de sterkste van de 2.
Zo zie je maar dat wat fabrikanten schrijven over vermogen en koppel zonder grafiek niets zeggende cijfers zijn en het gevoel in de praktijd veel meer betekend.
Als Stromer de 600W motor en controller van de Klever zou gebruiken kom je met 650W aardig in de buurt van de 800W van Klever bij een snelheid van 45km/h. Klever zal sneller accelereren maar verder zijn de verschillen klein, zeer klein. Ik hoop dat dit wat verklaard.
Zelfde motoren maar syst A op 48V, al de rest ongewijzigd.
Syst A wint 50W aan vermogen door de hogere spanning.Ondanks dat syst A een lager koppel en een lager max vermogen heeft is die op 48V bij 45km/h de sterkste van de 2.
Zo zie je maar dat wat fabrikanten schrijven over vermogen en koppel zonder grafiek niets zeggende cijfers zijn en het gevoel in de praktijd veel meer betekend.
Als Stromer de 600W motor en controller van de Klever zou gebruiken kom je met 650W aardig in de buurt van de 800W van Klever bij een snelheid van 45km/h. Klever zal sneller accelereren maar verder zijn de verschillen klein, zeer klein. Ik hoop dat dit wat verklaard.