Temperatuursensor motor Klever X-Speed lijkt kaduuk

pjdw
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 sep 2021, 18:16
Locatie: Berkel
Merk SP: X-speed
Km-stand: 8000

Ik heb een tijdje iets van motor hi temp op mijn display gehad. Volgens mij klopte dit niet. Nu zie ik op het info scherm staan dat de motor 132 graden zou zijn. Dit klopt zeker niet. Gevolg is wel dat ik nauwelijks ondersteuning heb en de fiets eigenlijk niet meer bruikbaar is. De dealer geeft aan dat de motor vervangen moet worden @ 600 euro ex montage. Dat is dan een refurb wiel. Fiets is wel een paar jaar oud. Zo’n beetje de 1e X speed in NL, maar slechts 8000 km. Controller al vervangen, display idem en nu dus de motor. Pfff. Heeft iemand een tip? Kan je die uitlezing van de sensor niet overbruggen of zo iets?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De uitlezing van de temperatuursensor overbruggen zou gevaarlijk zijn. Als-ie echt in overtemp gaat ben je nergens meer. Daarnaast zul je er denk ik de Klever software voor moeten hacken. Geen idee hoe lastig dat is, ik heb daar nog nooit wat over gelezen.


600 euro voor een refurb motor is een relatief nette prijs, al is het inderdaad nog steeds een klap geld. Er zijn maar twee andere dingen die je kunt doen:

- Zelf de motor open trekken en de temperatuursensor vervangen. Ik geef je niet mega veel kans van slagen, er zijn nog maar nauwelijks eindgebruikers geslaagd in het openen én weer succesvol sluiten van TDCM motoren. Maar het kan, dus als je de middelen en de tijd hebt...

- Afhankelijk van hoe oud jouw X is: naar de rechter stappen en een beroep doen op de te verwachten economische levensduur van jouw speed pedelec. Een kapotte temp sensor is namelijk echt botte pech, geen slijtage. Die zaak span je dan wel aan tegen jouw FM, niet tegen Klever. Zoiets moet je wel willen.


My 2 cents: de refurb motor aanpakken.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Bicarbonaat

Je kan een andere tempsensor aanhangen zodat de computer een waarde ziet.
Maar vb de tempsensor fysiek elders hangen en vb gewoon de buitentemperatuur laten voelen.

Een soort goedkope overbrugging en het wiel met defecte temp sensor gewoon afgekoppeld laten zitten.

Is dit veilig? Wss iets minder dan origineel maar wel goedkoper.
En de laatste slijtage aan de motor is dan gratis
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Kan ook gewoon een weerstand zijn. Even experimenteren met een potmeter welke waarde je nodig hebt.

Maar zoals Stromeur all schrijft: je neemt dan wel een risico, eentje waarvan ik niet goed kan inschatten hoe groot dat is.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Tot nu toe hebben we alleen TDCM motoren (met correct functionerende temperatuursensor) in overtemp zien gaan als de berijder in hoogzomer te lang en in een te zwaar verzet tegen e.o.a. Franse berg op reed, of als iemand op een Stromer stapte om er vol gas mee te gaan nadat die een complete werkdag in de brandende zon had gestaan.

Kans dat een TDCM motor in overtemp gaat lijkt me in NL/BE dan ook relatief klein, maar als het gebeurt zijn de rapen gaar en kan er veel meer in de bike kapot gaan (b.v. door kortsluiting).

Ik ben geen voorstander van het bypassen van veiligheidsmaatregelen. (Net zoiets als een stukje alu folie in je stoppenkast frommelen als een zekering eruit blijft springen..) Maar ik zou na vervanging van de motor absoluut wél de oude motor houden en kijken wat ik of een ander er nog mee kan. Of o.v.v. het defect doorverkopen aan iemand die ermee aan de gang wil.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
pjdw
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 sep 2021, 18:16
Locatie: Berkel
Merk SP: X-speed
Km-stand: 8000

Dank voor alle tips. Eigenlijk zou ik nog wel willen experimenteren of je de waarschijnlijk stukke sensor kan overbruggen. Ook om zeker te weten dat dit het is en dan toch maar een nieuwe motor. Zijn er schema’s waar ik wat mee zou kunnen?
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Kijk de motor stekker eens na, een paar keer losmaken en terug in steken. Evt contact spray. Misschien gewoon slecht contact.
Als je motor vervangt kan ik met de oude wel wat doen.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

pjdw schreef: 19 sep 2021, 09:08 Zijn er schema’s waar ik wat mee zou kunnen?
Zijn er wel, maar niemand behalve Stromer en de fabrikant zelf heeft ze, en dus zijn ze voor ons gewone stervelingen niet te bemachtigen. (Ook dealers hebben geen service manuals meer, die moeten namelijk de complete motor vervangen.)

Eén van onze forumleden heeft een TDCM motor van een Stromer open getrokken. In onderstaand topic vind je het verslag en de foto's:

viewtopic.php?f=8&t=4144

Op papier is dit een andere motor dan de Klever motor, maar ze komen allebei van TDCM dus de verschillen zullen marginaal zijn (als ze er inwendig al zijn).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Karine
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 335
Lid geworden op: 25 apr 2018, 00:10
Locatie: Geel/Antwerp
Merk SP: Klever X-Speed 1200Wh
Km-stand: 10500

Er zijn intussen al techniekers die niets anders doen dan TDCM motoren opengooien en herstellen.
Zo moeilijk kan dat ook niet zijn en het is natuurlijk een klein gat in de markt want de handelaars beginnen daar niet aan.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Karine schreef: 23 sep 2021, 08:45 Er zijn intussen al techniekers die niets anders doen dan TDCM motoren opengooien en herstellen.
Kun je die bedrijven met ons delen? Zullen veel mensen blij mee zijn.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie