Klever als vakantiefiets?

Plaats reactie
Jolouv
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 sep 2021, 11:59
Locatie: Overal en nergens
Merk SP: Klever
Km-stand: 0

Mijn partner en ik zijn fervente trekkers; we zijn graag op de fiets onderweg met kampeeruitrusting en onze twee kleine hondjes. Ik overweeg de aanschaf van een Klever X Alpha met 12 speed Pinion, maar ik weet niet of deze geschikt (te maken) is als trekkingfiets. Mijn ervaring met achterwielmotoren is, dat ze het in steile hellingen met zware bepakking kunnen laten afweten. Juist als je veel ondersteuning nodig hebt, is het geleverde vermogen van zo’n motor door het lage toerental op zijn laagst. Nu heeft de Klever een 800W motor die ook nog eens fors in diameter is, waardoor de laterale snelheid vrij groot is, dus misschien doet deze het beter in de bergen? Een ander punt van overweging is de ‘luie’ afstelling van de Pinion; bij 45 km/u is je trapsnelheid in de hoogste versnelling veel te laag. Ik reed tijdens de proefrit maximaal in de 10e versnelling, om nog een redelijk traptempo te hebben. Om hem geschikt te maken voor trekking, moet het traptoerental omhoog, zodat ook de lagere versnellingen bruikbaar worden in de bergen.
Verder is me onduidelijk waar ik mijn bidons zou moeten ophangen.
Ik vraag me af of iemand ervaring heeft met de Klever in de bergen met bepakking?
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Jolouv schreef: 19 sep 2021, 19:36 Nu heeft de Klever een 800W motor die ook nog eens fors in diameter is, waardoor de laterale snelheid vrij groot is, dus misschien doet deze het beter in de bergen?
Het is het toerental dat telt, daarvoor is niet de grootte van de motor maar de diameter van de velg relevant.

Verder laat ik het aan de Klever mensen over :D
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Ik heb ervaring met het nemen van heuvels met de Stromer. (Steile) hellingen zijn idd een probleem voor een achterwiel aangedreven SP.
Grz Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Jolouv schreef: 19 sep 2021, 19:36 Verder is me onduidelijk waar ik mijn bidons zou moeten ophangen.
In een bidonhouder onder het zadel of aan het stuur. Ik heb de mijne onder het zadel, een enkele. Maar je hebt ze ook voor twee bidons. (Triatlon-spul.)
Jolouv schreef: 19 sep 2021, 19:36 Ik vraag me af of iemand ervaring heeft met de Klever in de bergen met bepakking?
Er is onlangs iemand voor het goede doel met een Klever X-Speed PINION naar de Noordkaap en terug gefietst, met (te) zware bepakking achterop:

viewtopic.php?f=16&t=4495

Nou heb ik, los van het overbelasten van de bagagedrager, niet het idee dat hij hele lange, steile klimmen heeft moeten doen, echt heet was het ook niet en Rob heeft behoorlijk op zijn gemak gefietst. In dat opzicht heeft hij niet álles van zijn bike gevraagd, maar storingen: nul.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie