Claxon gaat af bij regenweer

Plaats reactie
Funky
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 okt 2021, 00:42
Merk SP: Klever
Km-stand: 3500

Bij regenweer gaat mijn claxon van mijn klever X-Speed pure vanzelf aan en blijft gaan. Om zot te worden. Iemand met dezelfde ervaring. En hoe dit oplossen
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik zou in eerste instantie de bedrading nalopen en het knopje bekijken, blijkbaar zorgt regenwater ervoor dat er kortsluiting optreed.

Het knopje is een simpel maak contact, ofwel bij indrukken ook een kortsluiting van 2 draden. Aan de ene kant van de knop staat normaal spanning, de andere kant gaat naar massa (één van die twee via een weerstand, maar die zit waarschijnlijk in de microcontroller). Als je het knopje indrukt wordt de spanning van de ene kant doorgegeven naar de andere kant. Hierop wordt de claxon geactiveerd.

Die ingaande kant is wat mij betreft als eerste verdacht. Daar hoeft maar een klein lekstroompje te lopen om "tegen de microcontroller te zeggen" dat het knopje is ingedrukt.

Klinkt dit allemaal te ingewikkeld: naar de dealer ermee. Zeker als je nog garantie hebt.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1593
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Heb ik ook gehad, MY2019.
Claxon is vervangen door een ander type dus het knopje zal het bij mij niet geweest zijn want dat is nog altijd de originele en tot op heden geen probleem meer gehad.
Dat wordt dus claxon (laten) vervangen.
Funky
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 okt 2021, 00:42
Merk SP: Klever
Km-stand: 3500

Juist contact gehad met mijn FM. Is dus een gekend probleem, eens als de claxon water gehad heeft.( goeie regenbui met een veel te kort spatbord). Gaat de roesten binnen in. En gaat deze spontaan afgaan. In garantie krijg een andere claxon. Maar vindt dit jammer van klever uit dat ze die nog steeds zo verkopen. Want rijden met een claxon die volle bak afgaat. Is echt geen plezier. Heb de klever x speed pure nu 1,5 maand (3500 km) met 1200 wh battery en ben voor de rest wel enthousiast over mijn nieuw speelgoed. Maar zulke dingen verpesten wel echt het plezier. Voor diegenen die niet begrijpen wat ik bedoel. Doe eens eens een tochtje van 40 km met de claxon ingehouden.
Bicarbonaat

Funky schreef: 22 okt 2021, 11:43 Juist contact gehad met mijn FM. Is dus een gekend probleem, eens als de claxon water gehad heeft.( goeie regenbui met een veel te kort spatbord). Gaat de roesten binnen in. En gaat deze spontaan afgaan. In garantie krijg een andere claxon. Maar vindt dit jammer van klever uit dat ze die nog steeds zo verkopen. Want rijden met een claxon die volle bak afgaat. Is echt geen plezier. Heb de klever x speed pure nu 1,5 maand (3500 km) met 1200 wh battery en ben voor de rest wel enthousiast over mijn nieuw speelgoed. Maar zulke dingen verpesten wel echt het plezier. Voor diegenen die niet begrijpen wat ik bedoel. Doe eens eens een tochtje van 40 km met de claxon ingehouden.
met een b speed is dat kwestie van een draadje te lossen

Plaats reactie