Koga Pace B20

mrstrom

TornadoTom schreef: 04 okt 2021, 13:35 Afgelopen weekend een testrit gedaan met een Koga Pace B20 2021
De fiets heeft geen vering, maar rijdt voor mij erg prettig (ik heb amper ervaring met SP's). Ik reed op de Turbostand meteen 34 zonder inspanning, en ga vlot naar 38-40 kmph als ik wat moeite doe. Voor 45 kmph is het flink werken.
Wat ik niet wist, en een erg aangename verrassing was, is de ingebouwde vermogensmeter. Er hing een erg moderne Bosch fietscomputer aan, en daarmee zag ik dus het actueel vermogen dat ik zelf trapte. Heel leuk voor een wielertoerist als mij die ook een vermogensmeter op de racefiets heeft. Ik weet niet of dit iets courant is bij andere merken?

Het was ook mijn eerste ervaring met de Enviolo (Nuvinci) versnellingen. Draaien aan de knop en de weerstand wordt hoger of lager. Dat systeem werkt wel mooi, maar na een bocht zou ik het handiger vinden om 1-2 versnellingen lager te kunnen gaan door op een knop te duwen. Maar een testrit van 20 min is natuurlijk niet te vergelijken met wekelijks vele uren met Di2 rijden op de racefiets.

Wat vond ik erg storend: het motorgeluid is echt aanwezig, ik had gehoopt dat het stiller zou werken.
Vermogensmeter? een goede kost rond de 1000euro, zal dit dan wat zijn?

Jammer dat je niet knap 45km/u er mee kan, zoals we al dachten. Lastige fiets dus om goed mee te komen in het verkeer. Ik zou je adviseren deze niet te kopen.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

mrstrom schreef: 04 okt 2021, 14:01 Vermogensmeter? een goede kost rond de 1000euro…
De hardware is er al (draaimoment wordt gemeten op de trapas). Hieruit de cadans bepalen is eenvoudig (frequentie van de golfvorm). Dat is enkel berekenen.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

mrstrom schreef: 04 okt 2021, 14:01 Vermogensmeter? een goede kost rond de 1000euro, zal dit dan wat zijn?
Maar die vermogensmeters hebben héél andere eisen dan wat in een SP al ingebouwd zit.

Ik zie onder andere:
- het moet in pedaalvorm (dus klein)
- het moet op kleine batterijen lang blijven werken
- het moet draadloos communiceren, waarbij meerdere fietsen naast elkaar elkaar niet mogen verstoren
- kleine markt, dus relatief lage aantallen
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
mrstrom

FreddyH schreef: 05 okt 2021, 08:01
mrstrom schreef: 04 okt 2021, 14:01 Vermogensmeter? een goede kost rond de 1000euro, zal dit dan wat zijn?
Maar die vermogensmeters hebben héél andere eisen dan wat in een SP al ingebouwd zit.

Ik zie onder andere:
- het moet in pedaalvorm (dus klein)
- het moet op kleine batterijen lang blijven werken
- het moet draadloos communiceren, waarbij meerdere fietsen naast elkaar elkaar niet mogen verstoren
- kleine markt, dus relatief lage aantallen
Dus? wil je goed het vermogen meten, dan moet je de kracht op de pedalen meten (direct of indirect) en dit maal de omwentelsnelheid doen. Die moet je dus ook nog meten, cadansmeter is niet zo spannend, de krachtmeter wel. Met name omdat de as ronddraait. En verder hoe meer je indirect meet, hoe onnauwkeuriger het resultaat.
In een vrij goedkope fiets al een "gratis"' vermogensmeter, geeft mij wel zo'n nou-het-zal-wel-gevoel.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

mrstrom schreef: 05 okt 2021, 08:07 Dus? wil je goed het vermogen meten, dan moet je de kracht op de pedalen meten (direct of indirect) en dit maal de omwentelsnelheid doen. Die moet je dus ook nog meten, cadansmeter is niet zo spannend, de krachtmeter wel. Met name omdat de as ronddraait. En verder hoe meer je indirect meet, hoe onnauwkeuriger het resultaat.
Ik heb geen idee hoe Bosch het koppel meet, maar of je nu het koppel op de as meet of de kracht op de pedalen: da's slechts 1 formule van elkaar verwijderd.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
mrstrom

FreddyH schreef: 05 okt 2021, 08:12
mrstrom schreef: 05 okt 2021, 08:07 Dus? wil je goed het vermogen meten, dan moet je de kracht op de pedalen meten (direct of indirect) en dit maal de omwentelsnelheid doen. Die moet je dus ook nog meten, cadansmeter is niet zo spannend, de krachtmeter wel. Met name omdat de as ronddraait. En verder hoe meer je indirect meet, hoe onnauwkeuriger het resultaat.
Ik heb geen idee hoe Bosch het koppel meet, maar of je nu het koppel op de as meet of de kracht op de pedalen: da's slechts 1 formule van elkaar verwijderd.
1 formule snap ik, maar je moet de vervorming meten van de as, crank of trapper. En die info van roterend naar de vaste wereld brengen.

Maar wat Jin al zei, er zit iets van een meting op de as, zoals bij stromer de TTM is. Maar we weten al hoe die laatste verloopt en niet atlijd gelijk is.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

mrstrom schreef: 05 okt 2021, 08:14 Maar wat Jin al zei, er zit iets van een meting op de as, zoals bij stromer de TTM is. Maar we weten al hoe die laatste verloopt en niet atlijd gelijk is.
Dus omdat Stromer het wat verprutst kan niemand dit goed? In mijn fiets (GoSwiss motor) wordt het koppel in de motor gemeten, dit is enorm betrouwbaar en helemaal niet gevoelig voor aandraaimoment van achteras. Het kan dus wel ;)
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Rubz
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 230
Lid geworden op: 17 sep 2022, 14:00
Locatie: Twente
Merk SP: Koga Pace B20

Sinds een paar weken ben ik de gelukkige zakelijke leaser van een Koga Pace B20 (het nieuwe model). Ik heb sinds de middelbare school (15 jaar geleden voor mij) niet meer dagelijks op de fiets gezeten voor afstanden meer dan 10km, dus ik ben absoluut geen ervaren fietser. Ik kan de B20 ook niet echt vergelijken met andere SP's. Puur kostentechnisch was het deze of een te kleine ST1 (beide waren actiemodellen). De stap naar deze pedelec heb ik puur gemaakt vanwege de huidige benzinekosten, en als gezonder alternatief voor de auto. Welke fiets je bevalt is natuurlijk heel persoonlijk, maar bij deze mijn voor- en nadelen lijstje m.b.t. de Pace B20.
Voordelen:
  • Kosten zijn dankzij zakelijke lease vergelijkbaar met wat ik kwijt was aan benzine.
  • Ruim genoeg range in de Sport modus om van werk naar huis te komen en weer terug (ding gaat op het werk aan de lader). Retourtje is 33km. Met alles op Turbo kom ik net een kilometer te kort.
  • Enviolo en riem zorgen voor laag onderhoud, handig als ik besluit de fiets na de leasetermijn over te nemen.
  • Voor mijn postuur een erg comfortabele fiets.
    Alles voelt van hoogwaardige kwaliteit en ziet er strak en degelijk uit.
  • Ik vind de middenmotor prettiger fietsen dan de ST1. Maar ik snap de charme wel, zeker bij kilometers dom rechtdoor.
Nadelen:
  • Voor 45 kph moet je aan het werk. Maar zelfs op Sport is 40 kph heel goed te doen. Is ook wel een beetje het idee natuurlijk, anders kun je beter een Brekr kopen...
  • Geen vering, maar dit merk je alleen op erg slechte wegen. De banden vangen de normale klinkerweggetjes prima op (maar dit moet je niet kilometers willen doen).
  • Enviolo werkt niet altijd even soepel, en mist net een versnelling goed 45 kph vol te houden. Eigenlijk ligt het hele bereik wat te laag voor een SP, en met de laagste stand ben je zelfs zonder ondersteuning vrij snel klaar. En toch vind ik het fijner werken dan een derailleur, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.
  • Accu uit de fiets halen is niet heel handig. Kap loshalen is klungelig en dan zit je met een losse kap. Wiel zit soms in de weg bij het plaatsen en verwijderen van de accu. Het oude ontwerp was minder mooi maar wel praktischer.
Al met al ben ik erg blij met de fiets, maar ik snap best dat het niet de eerste keus zal zijn voor veel mensen.
Koga Pace B20
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dankjewel voor het delen van je ervaringen!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Plaats eens een foto, ik ben benieuwd! Veel plezier met je fiets.
Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Plaats reactie