Pagina 1 van 5

Koga Pace B20

Geplaatst: 31 okt 2018, 15:49
door Stromeur
De Koga Pace B20 speed pedelec.
Adviesprijs 4999 euro.

Koga Pace B20.png
Koga Pace B20.png (9.28 MiB) 11907 keer bekeken

Specs:

Soort Voorvork: Aluminium
Accu capaciteit (mAh)500 Wh
Merk display: Intuvia
Motor merk: Bosch
Motor type: Performance Line Highspeed
Motor locatie: Midden
Versnelling aantal: Traploos
Achterrem soort: Hydraulische schijfrem
Achterrem merk: Magura
Voorrem merk: Magura
Voorrem soort: Hydraulische schijfrem
Voorrem type: MT4e
Achterrem type: MT4e
Merk band: Schwalbe
Soort band: Anti-lek banden
Type band: Super Moto-X
Voorlicht: B&M IQ-X E 150 lux

Re: Koga Pace B20

Geplaatst: 01 nov 2018, 15:55
door Vlassie1980
Mooie fiets maar ze komen er wel een beetje heel erg laat mee. Dit is gewoon een Koga versie van de Riese und Muller Charger met soortgelijke componenten. Prijskaartje is ook erg hoog. Voor bijna hetzelfde geld heb je een ST1X te pakken en dan zou de keuze voor mij een no-brainer zijn.

Voor dat geld zou ik minimaal verwachten dat ze de accu wat mooier geïntegreerd zouden hebben. Dit is nog steeds een fiets die ook in 2014 op de markt zou kunnen zijn gekomen.

Re: Koga Pace B20

Geplaatst: 01 nov 2018, 19:10
door FreddyH
Een Trek Super Commuter 8+ heeft voor dat geld een bouwlamp... Verder lijkt het in essentie een erg vergelijkbare fiets.

Re: Koga Pace B20

Geplaatst: 01 nov 2018, 19:27
door Golvas
NuVinci ... :bu:

Re: Koga Pace B20

Geplaatst: 12 mei 2019, 20:08
door Bart B.
De reactie van vlassie1980 vind ik niet correct want dat is "appelen met peren vergelijken". De R&M heeft zoals de meeste pedelecs derailleur versnellingen, de Koga Pace echter riemaandrijving. En blijkbaar is de aankoopprijs ervan hoger waardoor de fiets duurder wordt. Als Stromer, R&M of gelijk welke andere fabrikant een model in beide versies uitbrengt zal de versie met riemaandrijving enkele 100-en euro duurder uitvallen. En over esthetiek verschillen de meningen: ik vind een semi geïntegreerde batterij zeker even mooi als een volledig in het frame verwerkte batterij, en helemaal niet "voorbijgestreefd". Persoonlijk vind ik de algemene uitstraling van een Koga Pace of Flyer Upstreet zelfs hedendaagser.

Ik doe al zo'n 45 jaar al mijn verplaatsingen per fiets, en hou van gebruiksgemak en een minimum aan onderhoud. Ik had dus steeds naafversnellingen en meestal ook een gesloten kettingkast. Nóóit een smerige broek of de ketting van het tandwiel. Aangezien ik via mijn werkgever een speed pedelec kan leasen heb ik vorig jaar een offerte gevraagd voor een Flyer Upstreet pedelec. Door omstandigheden kreeg ik de bevestiging pas 2,5 maand later en had Flyer de configuratie veranderd, waardoor de prijs boven het toegestane max. bedrag van 5.000 euro kwam. Nu dus in een andere winkel een offerte gevraagd voor de Koga Pace, die net binnen het budget valt.

Wat mij ook stoort, en ik weet niet of dat bij andere fabrikanten ook zo is, zijn de abnormaal lange levertijden: september vorig jaar was de Flyer model 2018 amper nog verkrijgbaar, en mijn Koga die begin mei is besteld, wordt geleverd... in week 51, dus 7,5 maand of 32 weken na bestellen! Mijn broer heeft een onlangs een leasewagen besteld, die wordt na 10-12 weken geleverd...

Re: Koga Pace B20

Geplaatst: 12 mei 2019, 20:30
door Stromeur
Bart B. schreef: 12 mei 2019, 20:08 dus 7,5 maand of 32 weken na bestellen!
Daar kun je eigenlijk alleen wat van vinden wanneer je meeweegt of is afgeweken van de opgegeven levertijd en of een product überhaupt al leverbaar is.

Hier hebben mensen geklaagd dat ze een half jaar moesten wachten op hun bestelde ST3 LE. Nogal wiedes wanneer je in de zomer van 2018 een bike bestelt waarvan je weet dat-ie nog niet in productie is genomenen en dat-ie in januari 2019 voor het eerst wordt uitgeleverd. Als die bike vervolgens keurig in januari 2019 wordt geleverd, dan klinkt een half jaar wachten dramatisch lang, maar was het feitelijk iemands eigen keus.

Anders wordt het wanneer je maandenlang moet wachten op een bike die al volop in productie en levering is, maar de fabrikant heeft geen voorraad. Dat is knap irritant.

En helemaal frustrerend wordt het wanneer je een bike die al in productie is bestelt met een wachttijd (zie boven), maar de levertijd wordt opgeschoven. Dat is iets waar ik ook boos over zou worden.

Maar als iemand op voorhand weet dat-ie een (nog niet leverbaar) product met een wachttijd bestelt, tja... dan vind ik niet dat iemand wat te piepen heeft.

Re: Koga Pace B20

Geplaatst: 12 mei 2019, 21:39
door Bart B.
Beste Stromeur, je uitleg klopt toch niet, want noch bij mijn bezoek aan de verkoper, noch bij bestelling bij de leasemaatschappij, noch na mijn mailtje rechtstreeks naar Koga in Nederland werd gemeld dat de Koga Pace B20 pedelec nog niet in productie zou zijn. Ik heb ook even de luxueuze Koga-katalogus "collectie 2019" ter hand genomen: die is blijkbaar al in 2018 uitgegeven. Als een bepaald model uit de catalogus pas maanden later in productie gaat kan men dat toch even vermelden, zowel in de brochure als bij de verkoper, of niet? Een garagist biedt toch ook geen auto's in verkoop aan die nog niet in productie zijn. De "gewone" B10 versie tot 25 km/u stond trouwens in de showroom, en die verschilt qua configuratie nauwelijks van de pedelec versie.

Re: Koga Pace B20

Geplaatst: 12 mei 2019, 22:06
door Stromeur
Bart B. schreef: 12 mei 2019, 20:08 mijn Koga die begin mei is besteld, wordt geleverd... in week 51, dus 7,5 maand of 32 weken na bestellen!
Wat werd er door je dealer opgegeven als leverdatum toen je begin mei je bestelling plaatste?
Bart B. schreef: 12 mei 2019, 21:39 De "gewone" B10 versie tot 25 km/u stond trouwens in de showroom, en die verschilt qua configuratie nauwelijks van de pedelec versie.
Scheelt maar 20km/u en uitgebreide EU eisen m.b.t. typegoedkeuring ;)

Re: Koga Pace B20

Geplaatst: 12 mei 2019, 22:56
door Bart B.
Koga gaf als argumenten dat ze produceren volgens serieproductie, dus niet alle modellen tegelijkertijd, maar 1 of enkele types gedurende enkele werkdagen, en volgens een forecast, naargelang ontvangst en stock van bepaalde onderdelen. Allemaal argumenten die nogal vanzelfsprekend zijn, en die in elke sector gelden. De reeds geproduceerde fietsen zijn dus allemaal al gereserveerd/verkocht en dus aan een dealer toegewezen. Toch blijf ik de zeer lange levertijd van 7,5 maand voor een serieproduct zonder maatwerk vreemd vinden, als een autofabrikant een "op maat" bestelde auto met 10-tallen mogelijke kleur- en interieuropties in 10 tot 12 weken aflevert.

Re: Koga Pace B20

Geplaatst: 13 mei 2019, 01:42
door Stromeur
Mag ik uit het feit dat je mijn eerdere vraag onbeantwoord laat opmaken dat je op het moment van bestellen wist dat het lang ging duren? In dat geval geldt scenario 2: onwijs vervelend, maar je kiest er zelf voor.

Koga maakt fietsen, geen auto's. Je hebt dus een zeer specifieke fiets besteld met hooggespannen verwachtingen gebaseerd op de levertijd van een courante auto. Zulke verwachtingen lezen we hier op het forum ook weleens over onderhoud. Maar auto en speed pedelec zijn technisch twee totaal verschillende voertuigen, met als enige overeenkomst dat wij ze inzetten om van A naar B te reizen. En daar kun je net zo goed de skippybal voor pakken.

Bovendien: de speed pedelec is een relatief nieuw product. Koga mag dan een goed aangeschreven (recreatie-) fietsenmerk zijn: in de SP markt is Koga geen partij van belang. Ze doen dit er een beetje bij, waarschijnlijk om niet achter te blijven bij de rest. Daar stemt Koga de (voor hen risicoloze) productie ook op af. Ik praat het beleid van Koga niet goed, maar je verwachtingen zijn niet reëel.

Tot slot: als een dealer een lange levertijd opgeeft dan heb je 3 opties: wachten, bestellen bij een dealer die wel direct kan leveren of een alternatief kiezen. Eén van de twee laatste opties was wellicht handiger geweest dan gedurende je lange wachttijd lopen balen dat auto's (op Tesla na) sneller worden geleverd.