Koga Pace B20

mrstrom
Veteraan
Veteraan
Netherlands

TornadoTom schreef: 04 okt 2021, 13:35 Afgelopen weekend een testrit gedaan met een Koga Pace B20 2021
De fiets heeft geen vering, maar rijdt voor mij erg prettig (ik heb amper ervaring met SP's). Ik reed op de Turbostand meteen 34 zonder inspanning, en ga vlot naar 38-40 kmph als ik wat moeite doe. Voor 45 kmph is het flink werken.
Wat ik niet wist, en een erg aangename verrassing was, is de ingebouwde vermogensmeter. Er hing een erg moderne Bosch fietscomputer aan, en daarmee zag ik dus het actueel vermogen dat ik zelf trapte. Heel leuk voor een wielertoerist als mij die ook een vermogensmeter op de racefiets heeft. Ik weet niet of dit iets courant is bij andere merken?

Het was ook mijn eerste ervaring met de Enviolo (Nuvinci) versnellingen. Draaien aan de knop en de weerstand wordt hoger of lager. Dat systeem werkt wel mooi, maar na een bocht zou ik het handiger vinden om 1-2 versnellingen lager te kunnen gaan door op een knop te duwen. Maar een testrit van 20 min is natuurlijk niet te vergelijken met wekelijks vele uren met Di2 rijden op de racefiets.

Wat vond ik erg storend: het motorgeluid is echt aanwezig, ik had gehoopt dat het stiller zou werken.
Vermogensmeter? een goede kost rond de 1000euro, zal dit dan wat zijn?

Jammer dat je niet knap 45km/u er mee kan, zoals we al dachten. Lastige fiets dus om goed mee te komen in het verkeer. Ik zou je adviseren deze niet te kopen.
On the move: ST3 LE, body float
Jins
Veteraan | Forum Supporter
Belgium

mrstrom schreef: 04 okt 2021, 14:01 Vermogensmeter? een goede kost rond de 1000euro…
De hardware is er al (draaimoment wordt gemeten op de trapas). Hieruit de cadans bepalen is eenvoudig (frequentie van de golfvorm). Dat is enkel berekenen.
FreddyH
Netherlands
Merk SP: Bulls Green Mover E45

mrstrom schreef: 04 okt 2021, 14:01 Vermogensmeter? een goede kost rond de 1000euro, zal dit dan wat zijn?
Maar die vermogensmeters hebben héél andere eisen dan wat in een SP al ingebouwd zit.

Ik zie onder andere:
- het moet in pedaalvorm (dus klein)
- het moet op kleine batterijen lang blijven werken
- het moet draadloos communiceren, waarbij meerdere fietsen naast elkaar elkaar niet mogen verstoren
- kleine markt, dus relatief lage aantallen
Remember compliments you receive. Forget the insults. If you succeed in doing this, tell me how.
(Baz Luhrmann)
mrstrom
Veteraan
Veteraan
Netherlands

FreddyH schreef: 05 okt 2021, 08:01
mrstrom schreef: 04 okt 2021, 14:01 Vermogensmeter? een goede kost rond de 1000euro, zal dit dan wat zijn?
Maar die vermogensmeters hebben héél andere eisen dan wat in een SP al ingebouwd zit.

Ik zie onder andere:
- het moet in pedaalvorm (dus klein)
- het moet op kleine batterijen lang blijven werken
- het moet draadloos communiceren, waarbij meerdere fietsen naast elkaar elkaar niet mogen verstoren
- kleine markt, dus relatief lage aantallen
Dus? wil je goed het vermogen meten, dan moet je de kracht op de pedalen meten (direct of indirect) en dit maal de omwentelsnelheid doen. Die moet je dus ook nog meten, cadansmeter is niet zo spannend, de krachtmeter wel. Met name omdat de as ronddraait. En verder hoe meer je indirect meet, hoe onnauwkeuriger het resultaat.
In een vrij goedkope fiets al een "gratis"' vermogensmeter, geeft mij wel zo'n nou-het-zal-wel-gevoel.
FreddyH
Netherlands

mrstrom schreef: 05 okt 2021, 08:07 Dus? wil je goed het vermogen meten, dan moet je de kracht op de pedalen meten (direct of indirect) en dit maal de omwentelsnelheid doen. Die moet je dus ook nog meten, cadansmeter is niet zo spannend, de krachtmeter wel. Met name omdat de as ronddraait. En verder hoe meer je indirect meet, hoe onnauwkeuriger het resultaat.
Ik heb geen idee hoe Bosch het koppel meet, maar of je nu het koppel op de as meet of de kracht op de pedalen: da's slechts 1 formule van elkaar verwijderd.
Remember compliments you receive. Forget the insults. If you succeed in doing this, tell me how.
(Baz Luhrmann)
mrstrom
Veteraan
Veteraan
Netherlands

FreddyH schreef: 05 okt 2021, 08:12
mrstrom schreef: 05 okt 2021, 08:07 Dus? wil je goed het vermogen meten, dan moet je de kracht op de pedalen meten (direct of indirect) en dit maal de omwentelsnelheid doen. Die moet je dus ook nog meten, cadansmeter is niet zo spannend, de krachtmeter wel. Met name omdat de as ronddraait. En verder hoe meer je indirect meet, hoe onnauwkeuriger het resultaat.
Ik heb geen idee hoe Bosch het koppel meet, maar of je nu het koppel op de as meet of de kracht op de pedalen: da's slechts 1 formule van elkaar verwijderd.
1 formule snap ik, maar je moet de vervorming meten van de as, crank of trapper. En die info van roterend naar de vaste wereld brengen.

Maar wat Jin al zei, er zit iets van een meting op de as, zoals bij stromer de TTM is. Maar we weten al hoe die laatste verloopt en niet atlijd gelijk is.
FreddyH
Netherlands

mrstrom schreef: 05 okt 2021, 08:14 Maar wat Jin al zei, er zit iets van een meting op de as, zoals bij stromer de TTM is. Maar we weten al hoe die laatste verloopt en niet atlijd gelijk is.
Dus omdat Stromer het wat verprutst kan niemand dit goed? In mijn fiets (GoSwiss motor) wordt het koppel in de motor gemeten, dit is enorm betrouwbaar en helemaal niet gevoelig voor aandraaimoment van achteras. Het kan dus wel ;)
(Baz Luhrmann)
Plaats reactie