Bulls Accu/lader aan het overlijden?

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Gisterenavond wilde ik mijn accu opladen, heb afgelopen lange weekeind een aantal korte ritjes gemaakt en vertrek liefst met volle accu naar het werk. Accu "klikt" aan en 1 seconde later weer uit. Wtf? Een paar keren geprobeerd, steeds hetzelfde resultaat.

Vervolgens de accu in de fiets gezet en daar nogmaals geprobeerd, terwijl de fiets aan staat en aangeeft hoeveel stroom hij verbruikt. Zonder lader eraan (dan staat wel mijn lamp aan) was het verbruik 0,3A. Lader eraan, dan springt hij na de "klik" normaal naar -4,5A. Nu ook, alleen weer na 1 seconde weer uit. Het rare was wel dat de fiets daarna als verbruik 0A aangaf terwijl de lamp nog aan stond, ofwel: de lader moet wel 0,3A geleverd hebben, dus het lijkt erop dat hij wel wilde balanceren oid maar niet laden. Even de contacten schoon geblazen en de lader vanbinnen geinspecteerd (geen losse contactjes, geen componenten die er doorgebrand of anderszins kapot uitzagen) en nogmaals aangesloten. Wederom hetzelfde.

Aangezien ik afgelopen weekeind maar iets van 15 km gefietst heb toch gewoon met de fiets gegaan. Op mijn werk de accu nogmaals proberen te laden (wellicht dat het de accu was die spontaan vond dat hij niet geladen wil worden als hij bijna vol is...): wederom hetzelfde gedrag.
Vanmiddag weer naar huis gefietst. Toen ik thuis was heb ik nogmaals de lader aangesloten, vooral om eens goed op te letten wat de signalen van de lader zijn en hoe lang hij precies laadt voordat hij weer uitgaat en zo... nu laad hij wel gewoon op :ck:

Afijn, zojuist online maar even een nieuwe lader besteld zodat ik kan bepalen of het aan de lader of aan de accu ligt. Ik hoop dat het de lader is, die kostte namelijk "maar" 95 Euro... Als de BMS van de accu het probleem is dan ben ik denk ik wat verder van huis...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Hoop voor je dat "het lek" snel boven water is, want anders kan het wel eens enorm afzien voor je worden op 3-4 mei.
Witte ST3 van maart 2019
dvdk
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 126
Lid geworden op: 02 aug 2017, 18:56
Locatie: België

FreddyH schreef: 24 apr 2019, 15:17 …..
Aangezien ik afgelopen weekeind maar iets van 15 km gefietst heb toch gewoon met de fiets gegaan. Op mijn werk de accu nogmaals proberen te laden (wellicht dat het de accu was die spontaan vond dat hij niet geladen wil worden als hij bijna vol is...): wederom hetzelfde gedrag.
Vanmiddag weer naar huis gefietst. Toen ik thuis was heb ik nogmaals de lader aangesloten, vooral om eens goed op te letten wat de signalen van de lader zijn en hoe lang hij precies laadt voordat hij weer uitgaat en zo... nu laad hij wel gewoon op :ck:
…...
Indien je lader de accu niet wenst bij te laden: op hoeveel % lading geeft OMNI aan ?
Eerder ook al eigenzinnig gedrag van de laders opgemerkt, zie mijn opmerking op dit forum (LAADGEHEIMEN): viewtopic.php?f=14&t=350&p=5904#p5722
Laatst gewijzigd door dvdk op 25 apr 2019, 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

FreddyH heeft geen OMNI op zijn fiets...
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Henry schreef: 24 apr 2019, 18:11 Hoop voor je dat "het lek" snel boven water is, want anders kan het wel eens enorm afzien voor je worden op 3-4 mei.
:lol:
De nieuwe lader komt morgen binnen, dus ik heb nog hoop...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

dvdk schreef: 24 apr 2019, 18:41 Indien je lader de accu niet wenst bij te laden: op hoeveel % lading geeft OMNI aan ?
Eerder ook al eigenzinnig gedrag van de laders opgemerkt, zie mijn opmerking op dit forum (LAADGEHEIMEN): viewtopic.php?f=14&t=350&p=5904#p5722
Bedankt voor je reactie, maar zoals Henry al schrijft heb ik geen OMNI of Stromer. Bij mij heb ik 5 balkjes waarmee aangegeven wordt hoe vol de accu zit. Tot nu toe (lees: afgelopen 4,5 jaar) kon ik zo goed als altijd laden. Alleen als de accu vol is deed hij uiteraard niks, maar als ik een paar km gefietst had kon ik weer gewoon laden.

Alleen nu dus niet meer. Hij heeft vanmiddag een tijd keurig geladen, maar is toch voortijdig gestopt. Accu zit nu ongeveer 80% vol.

Ik ga straks de pinnetjes in de connector even met alcohol schoonmaken, kijken of dat helpt. Anders wordt het morgen de nieuwe lader uitproberen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Mmmm beetje lastig zo zonder multimeter en vergelijkingsmateriaal.
Als een van de cellen in sluiting staat zal je lader ook never nooit gaan laden omdat de regeleenheid een spanning meet die buiten de toegestane toleranties zit.
Ik hoop voor je dat het de lader is.........
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

WFVst5 schreef: 24 apr 2019, 19:54 Mmmm beetje lastig zo zonder multimeter en vergelijkingsmateriaal.
Als een van de cellen in sluiting staat zal je lader ook never nooit gaan laden omdat de regeleenheid een spanning meet die buiten de toegestane toleranties zit.
Ik hoop voor je dat het de lader is.........
Cellen in sluiting lijkt me niet. Ik heb vandaag gewoon kunnen fietsen, dus ik verwacht geen probleem met de cellen. De BMS heeft 3 functies: laadstroom regelen, ontlaadstroom regelen en balanceren. Het kan zijn dat die eerste functie niet meer helemaal goed is, dat zou zuur zijn. Maar verder kan naar mijn mening in de accu niet heel veel mis zitten.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

FreddyH schreef: 24 apr 2019, 15:17 Afijn, zojuist online maar even een nieuwe lader besteld zodat ik kan bepalen of het aan de lader of aan de accu ligt. Ik hoop dat het de lader is, die kostte namelijk "maar" 95 Euro... Als de BMS van de accu het probleem is dan ben ik denk ik wat verder van huis...
Zou ik inderdaad, na reinigen contacten, ook als eerste gedaan hebben: testen met een andere lader. En die zullen voor jouw Bulls wel niet op elke straathoek te krijgen zijn. (Die van Stromer momenteel ook niet trouwens, maar da's een ander verhaal.)

Als het nou niet de lader is, is het dan geen optie om je accu te laten onderzoeken door het revisiebedrijf dat jouw accu heeft uitgebreid? Om twee redenen: 1. Ik weet niet wanneer jouw accu gereviseerd is en of je er nog garantie op hebt en 2. Ik ga er een vanuit dat de man die jouw accu heeft gereviseerd over de nodige apparatuur beschikt om e.e.a. te controleren, hij weet bovendien ook hoe jouw accu intern in elkaar steekt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 24 apr 2019, 20:32 Zou ik inderdaad, na reinigen contacten, ook als eerste gedaan hebben: testen met een andere lader. En die zullen voor jouw Bulls wel niet op elke straathoek te krijgen zijn. (Die van Stromer momenteel ook niet trouwens, maar da's een ander verhaal.)
Inderdaad. Ze zijn niet op elke straathoek te krijgen, maar hier zijn ze gewoon op voorraad, morgen wordt hij bezorgd :d3:
(er staat Green Mover Lavida, maar da's dezelfde lader, ik heb gebeld: serienummer komt overeen)
Stromeur schreef: 24 apr 2019, 20:32 Als het nou niet de lader is, is het dan geen optie om je accu te laten onderzoeken door het revisiebedrijf dat jouw accu heeft uitgebreid? Om twee redenen: 1. Ik weet niet wanneer jouw accu gereviseerd is en of je er nog garantie op hebt en 2. Ik ga er een vanuit dat de man die jouw accu heeft gereviseerd over de nodige apparatuur beschikt om e.e.a. te controleren, hij weet bovendien ook hoe jouw accu intern in elkaar steekt.
Dat is dan inderdaad de vervolgstap. Garantie heb ik niet meer (zat 1 jaar garantie op) maar als het de BMS is dan moet er toch creatief geknutseld gaan worden... Dat laat ik graag aan Cor over.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie