Kettler Quadriga duo cx speed VS ST1

Praeses
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 nov 2019, 11:51
Locatie: PUURS-SINT-AMANDS
Merk SP: Stromer ST1

Ik overweeg de aanschaf van een speed Pedelec voor woon-werk (+- 18 km enkel). Uiteraard kom je dan al snel bij Stromer uit, maar de ST3 vind ik al wat duur. De nieuwe ST1 is aanvaardbaar qua prijs.
Ik ben naar mijn eigen fietsenmaker geweest (geen Stromer-dealer, wel Flyer en Kettler) en hij stelde de nieuwe Kettler Quadriga Duo CX Speed voor. Nieuw in het gamma, wel pas leverbaar vanaf maart. De specs van de Kettler:
* Bosch Performance Line Speed Gen4 motor 36V 250W - Bosh Kiox display
* Bosch 2 x 625Wh 36V 17,4Ah Powertube
* SR Suntour SF20 XCR34 voorvork
* Traploze Enviolo TR naafversnelling
* Belt aandrijving
* Magura MT5e hydraulische schijfremmen
* Rodi TRYP 35 wielen (29 inch)
* Supero Intercorsa banden
* Supernova M99 verlichting
De catalogusprijs zit op 6399,-

De Stromer ST1 spreekt mij ook wel aan. FM zei wel dat je bij Speed Pedelec met deraileur moet rekenen op vervanging van ketting + cassette om de 2000(?) Km. Lijkt me heel snel...

Denken jullie dat het de moeite loont om te wachten tot maart om de Kettler uit te proberen?
Stromer ST1 LE yellow sinds februari 2020.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Middenmotor met 250W? :roll:
Ik gok even dat hij er 100W naast zat, maar dan nog steeds vind ik dat persoonlijk 3x niks.

Ga eens testrijden op een SP met middenmotor en eentje met achterwielmotor. Wat vind jij het fijnst? Dan heb je je antwoord.
Praeses schreef: 09 nov 2019, 13:29 ... Speed Pedelec met deraileur moet rekenen op vervanging van ketting + cassette om de 2000(?) Km. Lijkt me heel snel...
proberen?
Als je helemaal geen onderhoud aan de drivetrain doet en alleen op het kleinste tandwiel rijdt dan zou dat in de winter best kunnen. Maar ik doe typisch zo'n 8000-10000 km met een cassette (wel met 2 kettingen die ik elke 1000km wissel). Ik rijd in weer en wind...

Ofwel: met wat onderhoud is dat verhaal complete BS.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Praeses schreef: 09 nov 2019, 13:29 De Stromer ST1 spreekt mij ook wel aan. FM zei wel dat je bij Speed Pedelec met deraileur moet rekenen op vervanging van ketting + cassette om de 2000(?) Km. Lijkt me heel snel...
Lijkt me vooral kassa voor de FM, die jou liever een Kettler verkoopt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Praeses
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 nov 2019, 11:51
Locatie: PUURS-SINT-AMANDS
Merk SP: Stromer ST1

FreddyH schreef: 09 nov 2019, 13:41 Middenmotor met 250W? :roll:
Ik gok even dat hij er 100W naast zat, maar dan nog steeds vind ik dat persoonlijk 3x niks.
Info komt van de infofiche van Kettler...
De FM is familie van me, dus daarom dat ik me wel wat verplicht voelde om eerst bij hem te gaan informeren.
Stromer ST1 LE yellow sinds februari 2020.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

FreddyH schreef: 09 nov 2019, 13:41...
Praeses schreef: 09 nov 2019, 13:29 ... Speed Pedelec met deraileur moet rekenen op vervanging van ketting + cassette om de 2000(?) Km. Lijkt me heel snel...
Als je helemaal geen onderhoud aan de drivetrain doet en alleen op het kleinste tandwiel rijdt dan zou dat in de winter best kunnen. Maar ik doe typisch zo'n 8000-10000 km met een cassette (wel met 2 kettingen die ik elke 1000km wissel). Ik rijd in weer en wind...
Ofwel: met wat onderhoud is dat verhaal complete BS.
Ik bevestig het verhaal van FreddyH: met wat onderhoud van de drive train (ketting, cassette, voorblad) volstrekte onzin. Wil je geen vinger uitsteken naar je fiets, dan zou je in de herfst en winter dus goed om de 2.000-3.000 km aan de beurt kunnen zijn. Houd (ondanks dat die FM familie van je is) dan rekening met zo'n €175 - €220 aan kosten:
- cassette: €100
- ketting: €50
- voorblad: €40
- uurloon: €30
(Let op! Dit is een globale schatting en gebaseerd op adviesprijzen)
Het onderhoud aan de drive train kost me om de twee weken maximaal zo'n 30 minuten. Behalve dat het me een hoop geld bespaart, rijdt de Stromer ook nog eens als nieuw. Een drive train waar je geen vinger naar uit steekt zal steeds meer lawaai gaan produceren.

Ik heb op dit moment met mijn Stromer ST3 precies 9.267 km weggetrapt (dank aan de Stromer App). Ik doe dit met drie kettingen, elke twee weken een kettingwissel, ongeacht het aantal km's die ik in die twee weken fiets. Ik heb op dit moment nog niet de behoefte om de kettingen en de cassette te vervangen, de nieuwe spullen heb ik al in huis, waarbij ik zeker weet dat mijn nieuwe kettingen van veel betere kwaliteit zijn dan die de FM er zeer waarschijnlijk zal monteren

Ik denk dat ik er deze winter nog even met dit huidige setje door ga rijden om ze vroeg in de lente (als de sneeuw en pekel verdwenen zijn) te vervangen. Ik verwacht dat er dan zo'n 13.000 km op de teller zal staan. Ik moet er wel bij zeggen dat ik gedurende het fietsen meerdere tandwielen gebruik: T12-T13-T14-T15-T16. Het kleinste tandwiel, de T11, gebruik ik bijna nooit, de grotere zitten er echt voor niks op. Een hogere trapfrequentie is even wennen, maar het fietst wel fijner en is veel beter voor je knieën.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Klopt henri, de t11 gebruik ik zelden op mn st1. De eerst volgende is geloof ik de t13. Ik denk dat ik een keer een t12 laat plaatsen als tussen maat. En idd het is beter voor je knieeen en fietst lekkerder.
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Praeses schreef: 09 nov 2019, 13:29 Denken jullie dat het de moeite loont om te wachten tot maart om de Kettler uit te proberen?
Doen, rij er zeker ook eens zonder ondersteuning mee !

Nadien rij je met een Kettler Velossi 2.0 en met een Stromer ST1, dan zal je het verschil in ondersteuning voelen en meteen ook weten dat zo'n Enviolo voor geen meter rijdt.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Golvas schreef: 09 nov 2019, 15:08 dat zo'n Enviolo voor geen meter rijdt.
Is dat de nieuwe naam van de Nuvinci bak? Zo ja dan ben ik het voor de volle 100% eens! Wat een K ding is dat zeg :dwarf:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Praeses
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 nov 2019, 11:51
Locatie: PUURS-SINT-AMANDS
Merk SP: Stromer ST1

Bedankt voor de reacties.
Onderhoud aan de drive train is geen probleem. Ik fiets ook regelmatig met de racefiets en daar doe ik ook vlot meer dan 10000 km met dezelfde cassette.
Ik ga eens informeren naar de levertijd van een ST1, en een testrit doen.
Ik wou het voorgestelde alternatief een eerlijke kans geven, maar de reacties zeggen genoeg...
Stromer ST1 LE yellow sinds februari 2020.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

FreddyH schreef: 09 nov 2019, 15:12 Is dat de nieuwe naam van de Nuvinci bak?
Het kindje heeft inderdaad een andere naam gekregen, maar de rijervaring is helaas dezelfde gebleven. :shock:
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Plaats reactie