Ik overweeg de aanschaf van een speed Pedelec voor woon-werk (+- 18 km enkel). Uiteraard kom je dan al snel bij Stromer uit, maar de ST3 vind ik al wat duur. De nieuwe ST1 is aanvaardbaar qua prijs.
Ik ben naar mijn eigen fietsenmaker geweest (geen Stromer-dealer, wel Flyer en Kettler) en hij stelde de nieuwe Kettler Quadriga Duo CX Speed voor. Nieuw in het gamma, wel pas leverbaar vanaf maart. De specs van de Kettler:
* Bosch Performance Line Speed Gen4 motor 36V 250W - Bosh Kiox display
* Bosch 2 x 625Wh 36V 17,4Ah Powertube
* SR Suntour SF20 XCR34 voorvork
* Traploze Enviolo TR naafversnelling
* Belt aandrijving
* Magura MT5e hydraulische schijfremmen
* Rodi TRYP 35 wielen (29 inch)
* Supero Intercorsa banden
* Supernova M99 verlichting
De catalogusprijs zit op 6399,-
De Stromer ST1 spreekt mij ook wel aan. FM zei wel dat je bij Speed Pedelec met deraileur moet rekenen op vervanging van ketting + cassette om de 2000(?) Km. Lijkt me heel snel...
Denken jullie dat het de moeite loont om te wachten tot maart om de Kettler uit te proberen?
Kettler Quadriga duo cx speed VS ST1
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Middenmotor met 250W?
Ik gok even dat hij er 100W naast zat, maar dan nog steeds vind ik dat persoonlijk 3x niks.
Ga eens testrijden op een SP met middenmotor en eentje met achterwielmotor. Wat vind jij het fijnst? Dan heb je je antwoord.
Ofwel: met wat onderhoud is dat verhaal complete BS.
Ik gok even dat hij er 100W naast zat, maar dan nog steeds vind ik dat persoonlijk 3x niks.
Ga eens testrijden op een SP met middenmotor en eentje met achterwielmotor. Wat vind jij het fijnst? Dan heb je je antwoord.
Als je helemaal geen onderhoud aan de drivetrain doet en alleen op het kleinste tandwiel rijdt dan zou dat in de winter best kunnen. Maar ik doe typisch zo'n 8000-10000 km met een cassette (wel met 2 kettingen die ik elke 1000km wissel). Ik rijd in weer en wind...
Ofwel: met wat onderhoud is dat verhaal complete BS.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
-
- Runner-up
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 09 nov 2019, 11:51
- Locatie: PUURS-SINT-AMANDS
- Merk SP: Stromer ST1
Info komt van de infofiche van Kettler...
De FM is familie van me, dus daarom dat ik me wel wat verplicht voelde om eerst bij hem te gaan informeren.
Stromer ST1 LE yellow sinds februari 2020.
Ik bevestig het verhaal van FreddyH: met wat onderhoud van de drive train (ketting, cassette, voorblad) volstrekte onzin. Wil je geen vinger uitsteken naar je fiets, dan zou je in de herfst en winter dus goed om de 2.000-3.000 km aan de beurt kunnen zijn. Houd (ondanks dat die FM familie van je is) dan rekening met zo'n €175 - €220 aan kosten:FreddyH schreef: ↑09 nov 2019, 13:41...Als je helemaal geen onderhoud aan de drivetrain doet en alleen op het kleinste tandwiel rijdt dan zou dat in de winter best kunnen. Maar ik doe typisch zo'n 8000-10000 km met een cassette (wel met 2 kettingen die ik elke 1000km wissel). Ik rijd in weer en wind...
Ofwel: met wat onderhoud is dat verhaal complete BS.
- cassette: €100
- ketting: €50
- voorblad: €40
- uurloon: €30
(Let op! Dit is een globale schatting en gebaseerd op adviesprijzen)
Het onderhoud aan de drive train kost me om de twee weken maximaal zo'n 30 minuten. Behalve dat het me een hoop geld bespaart, rijdt de Stromer ook nog eens als nieuw. Een drive train waar je geen vinger naar uit steekt zal steeds meer lawaai gaan produceren.
Ik heb op dit moment met mijn Stromer ST3 precies 9.267 km weggetrapt (dank aan de Stromer App). Ik doe dit met drie kettingen, elke twee weken een kettingwissel, ongeacht het aantal km's die ik in die twee weken fiets. Ik heb op dit moment nog niet de behoefte om de kettingen en de cassette te vervangen, de nieuwe spullen heb ik al in huis, waarbij ik zeker weet dat mijn nieuwe kettingen van veel betere kwaliteit zijn dan die de FM er zeer waarschijnlijk zal monteren
Ik denk dat ik er deze winter nog even met dit huidige setje door ga rijden om ze vroeg in de lente (als de sneeuw en pekel verdwenen zijn) te vervangen. Ik verwacht dat er dan zo'n 13.000 km op de teller zal staan. Ik moet er wel bij zeggen dat ik gedurende het fietsen meerdere tandwielen gebruik: T12-T13-T14-T15-T16. Het kleinste tandwiel, de T11, gebruik ik bijna nooit, de grotere zitten er echt voor niks op. Een hogere trapfrequentie is even wennen, maar het fietst wel fijner en is veel beter voor je knieën.
Witte ST3 van maart 2019
- Peerke1960
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 1601
- Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
- Locatie: Nijmegen
- Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
- Km-stand: 10001
Klopt henri, de t11 gebruik ik zelden op mn st1. De eerst volgende is geloof ik de t13. Ik denk dat ik een keer een t12 laat plaatsen als tussen maat. En idd het is beter voor je knieeen en fietst lekkerder.
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Doen, rij er zeker ook eens zonder ondersteuning mee !
Nadien rij je met een Kettler Velossi 2.0 en met een Stromer ST1, dan zal je het verschil in ondersteuning voelen en meteen ook weten dat zo'n Enviolo voor geen meter rijdt.
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
-
- Runner-up
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 09 nov 2019, 11:51
- Locatie: PUURS-SINT-AMANDS
- Merk SP: Stromer ST1
Bedankt voor de reacties.
Onderhoud aan de drive train is geen probleem. Ik fiets ook regelmatig met de racefiets en daar doe ik ook vlot meer dan 10000 km met dezelfde cassette.
Ik ga eens informeren naar de levertijd van een ST1, en een testrit doen.
Ik wou het voorgestelde alternatief een eerlijke kans geven, maar de reacties zeggen genoeg...
Onderhoud aan de drive train is geen probleem. Ik fiets ook regelmatig met de racefiets en daar doe ik ook vlot meer dan 10000 km met dezelfde cassette.
Ik ga eens informeren naar de levertijd van een ST1, en een testrit doen.
Ik wou het voorgestelde alternatief een eerlijke kans geven, maar de reacties zeggen genoeg...
Stromer ST1 LE yellow sinds februari 2020.
Het kindje heeft inderdaad een andere naam gekregen, maar de rijervaring is helaas dezelfde gebleven.
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)