Vorig jaar zou ik de Ellio gaan rijden, alleen voordat ik dat ging doen had ik de ST5 aangeschaft.
Nu begon het bij mij door de ST3 pinion weer te kriebelen.
Behalve het feit dat ik stromers echt achtelijk duur vindt, is de hoeveelheid problemen ook erg storend.
Ik hoop dus altijd op goede concurrentie en houd wel van vernieuwende dingen.
Dus in mijn twijfel of ik de ST5 zou verkopen en een ST3 pinion aan zou schaffen dacht ik ik moet toch ook eerst een op de Ellio gereden hebben, al vindt ik het echt een vouwfiets om te zien...maar uiteindelijk als de fiets echt supergoed rijd, een flink stuk goedkoper is dan zou ik het uiterlijk wel eens voor lief kunnen nemen.
Kortom gisteren zijn mijn vrouw en ik naar Leuven (Belgie) gereden om daar de Ellio te mogen ervaren.
Na een plezierige rit, lekker weer en toch een beetje buitenland gevoel zijn we twee uur later in leuven.
We liepen de showroom in en wat opviel is dat er veel Ellio's stonden...we waren beiden positief verrast dat de fiets er in het echt echt veel beter uitzag dan op de foto's en filmpjes. Ja het blijft een fiets met kleine wieltjes en diverse losse kabels, maar dit was zeker geen tegenvaller.
We hadden een afspraak dus werden ontvangen en gelijk werd er een fiets gepakt en werd de fiets uitgelegd.
Daarna mocht ik een stuk gaan rijden op de witte Ellio.
- IMG_0470.jpg (4.15 MiB) 2279 keer bekeken
Het rijden, zo dit was even vreemd. Je bent gewend in een lichte versnelling weg te rijden en dan steeds zwaarder. Dat hoeft dus niet....hij schakelt automatisch, merk je niks van.
Ik weet niet in welke dynamiek instelling de fiets stond, wel op stand 4 ondersteuning (maximaal).
Daarna ben ik gaan spelen met de reeds vaker genoemde trap frequentie. Nou dat is gewoon net of je schakelt. In stappen van 5 zet je hem in een stand die lekker is en voor je het weet fiets je 48 km/h op de teller. Voor mij was dat op een recht stuk met een cadans van 75. Ging ik naar 70 dan is het net of je naar een zwaardere versnelling gaat, dus eigenlijk heb je veel versnellingen tot je beschikking, tot max 90 rpm.
De snelheid was makkelijk te halen en vol te houden, makkelijker als op mijn ST5 als je de juiste cadans voor jezelf ingesteld hebt.
Helemaal bewonderenswaardig werd het bergop, als je onderop stil ging staan en ging fietsen fietste je uiteindelijk ook met 47/48 km/h de berg op...ik heb niks gedaan met een zogenaamde cruise control, niet gebruikt en niet getest, dus gewoon alleen met de cadans gespeeld.
We heb ik ondersteuning 3 geprobeerd, daar reed ik ook prima 45 km/h mee. Naar zeggen gaat je accu dan stukken langer mee.
Helaas is zo een ritje te kort om erachter te komen wat het echte verbruik is.
Bergaf heb ik 52 km/h aangetikt....dit allemaal op het Ellio scherm wat ongeveer 5 km/h afwijkt naar ik begreep,
Het rijcomfort, ik had een verende zadelpen en stuurpen, sport uitvoering met stuur verhoging mee gekregen. Ik zat prima ! Je kan echt elke combi kiezen die je wilt, comfort zadel of sport, sport stuur of comfort stuur, zadelverhoging en nog een hele waslijst. Dus een goede zithouding vinden moet altijd lukken.
Door het dorp leuven heb je een echte belgische weg....mijn god wat een slechte weg, dat was af en toe teveel van het goede, ik heb er nooit met mijn stromer gereden maar ik vermoed dat die iets meer comfort zou leveren.....maar mijn woonwerk wat ik voornamelijk doe met de speed pedelec is >95% geasfalteerd en dat deed hij echt verrassend prima, Zelfs het bochtenwerk voelde heel goed, wel opletten als je doortrapt dat je met je trapper de weg niet raakt, dit is mij niet gebeurd.
De P stand, is me 1 keer overkomen dat ik weg wilde rijden en een rondje van de zaak deed met de pedalen....vergeten de rem vast te houden of om in D te zetten. Het remmen en regenereren met terugtrappen werkt perfect ! Als je hier echt aan gewend bent hoef je veel minder te remmen en anticipeer je goed !
Ik denk serieus dat ik met deze fiets in staat zal zijn sneller en met minder energie van mijn kant op mijn werk te komen. Ondanks dat moest ik me nog steeds inspannen, en je kan hem altijd iets sportiever zetten dat je zelf meer energie moet leveren. Het fietsen op zich voelde meer als een normale fiets aan dan ik verwacht had....niet zo vervelend als ik de Bultaco ervaren heb destijds.
De accu is groot maar plat en voorzien van een makkelijk handvat, volgens mij was hij wel zwaarder dan mijn blauwtje....erin zetten is wel een handigheid als ik het zo zag. Het slot van de accu is dezelfde sleutel als dat van je ringslot, handig.
Wat echt heel leuk is is de kennis en het enthousiasme wat je proeft....er wordt ook continu na gedacht over verbeteren ook met input van klanten.
Recente updates, percentage accu onder het plaatje van de batterij, echter te kleine getallen dus nu werken ze eraan geen batterij plaatje te laten zien maar alleen het percentage in veel grotere cijfers.
Bagagedrager is net een nieuw model erop gekomen, echt een veel mooier model en mag 25 kg dragen.
Ook ringslot hebben ze verplaatst, oude locatie kwam je met je voet tegenaan..nieuwe locatie niet meer.
Te verwachten / ontwikkelingen waar ze mee bezig zijn:
- Tweede accu op de fiets, 2300 Wh....wauw !
- Automatisch slot met bluetooth
- Automatische updates van de fiets
Mochten er nieuwe ontwikkelingen zijn, worden die indien mogelijk op de reeds rijdende fietsen geinstalleerd.
Onderhoud:
- Riemen advies 5000 km, maar praktijk rijden er al met > 10,000 km rond.
- 5000 km beurt / jaarbeurt prima zelf te doen, alleen remblokjes vervangen.
- Wielen eruit halen indien nodig, achterwiel met riemen moet op juiste spanning gezet worden...kan je zelf niet.
Kortom de fiets heeft mij op diverse aspecten positief verrast....looks in het echt, het rijden, de betrokkenheid van de organisatie en de klantgerichte instelling....in belgie komen ze aan huis en krijg je een leen Ellio indien nodig....in Nederland hebben ze nog geen dealer netwerk gevonden.
Ze produceren momenteel 40 Ellio's per week, als ik nu zou bestellen zou de levertijd twee weken zijn.
Uiteindelijk hebben we onder het genot van een kop koffie (eindelijk
) een offerte laten maken.
De fiets, Ellio Elite sport Yankeez Blue, kwam met zadelpenvering, stuurpenvering, verhoogde stuurpen, een fietsbel Knoq Oi, 2 x tannus armour antilek geplaatst, spatlap (ja zo een lelijk suf maar effectief ding), ABUS ART2 ringslot en een tweede lader op 7193,- euro met een beetje korting eraf.
Ik vindt het lastig, ja het is geen mooie stromer...maar het heeft ook wel weer iets !
- IMG_0474.jpg (2.5 MiB) 2279 keer bekeken