Aska

JeroenP
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 okt 2021, 10:15
Locatie: Mechelen
Merk SP: Aska (2022)

@Golvas. Goed half uur mee rondgetoerd. Veel putten gezocht en gevonden :)

De verschillen met R&M en Stromer worden al snel duidelijk.

Rear hub is geruisloos (het geluid van de middenmotor vind ik storend bij de R&M-modellen), volle vering geeft veel feedback met de achterkant; geeft veel vertrouwen om leuke dingen te doen. Met de zadelpenvering van de Stromer krijgt de fiets toch nog serieuze klappen. Ik had nog reserves wat de pinion met zes versnelling betreft - ik dacht dat die aan 45/u te kort zou schieten - maar daar heb ik eigenlijk niets van gemerkt, o.a. omdat er zoveel power is. DIe 45 ga je makkelijk voorbij zonder te hoog in cadans te gaan.


geen gelikte fiets zoals de stromer, maar wel één waar ik de mountainbikepaden mee ga opzoeken :)
lucasdepeer
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 nov 2020, 23:56

Was deze zaterdag toevallig bij FM Breuls in Maasmechelen. Als een van de vaste werkers daar me niet had geroepen had ik m niet zien staan. Ze hebben nu ook 1 fiets daar staan om te testen. ASKA is momenteel de eerste fietsen aan het verkopen aan fietsenmakers om deze aan hun klanten te laten uittesten. Ze waren toevallig bij Breuls omdat er een MTB event bezig was. Ze zouden in de toekomst nog andere bike events afgaan om wat reclame te maken.

Absoluut monster van een fiets, ziet er wel nice uit. De koplampen vertelde de vertegenwoordiger mij zijn specifiek gemaakt om de fiets te kunnen herkennen op afstand. Het zijn 2 lampen boven elkaar. Ik heb de sterkte niet kunnen zien omdat het een prachtige zonnige dag was. Maar de bouw ervan doet me wat denken aan de koplampen van de moderne BMW's.

Het vermogen is zeer soepel, het is niet (bij mij toch) alsof je vooruit schiet. Je trapt gewoon zonder al te veel moeite en wanneer je denkt nou dit gaat precies niet vooruit kijk je naar je display & zie je dat er al 46 staat. Voordat je het weet zit je al aan de topsnelheid.
Het pinion schakelsysteem is natuurlijk wat anders als je een shimano 10s gewoon bent. Draaien met je pols of knijpen met de vingers blijft toch anders. Zeker als je aan het optrekken bent is even stoppen met trappen om te schakelen wel vreemd. De 6 speed pinion gearbox schakelde zeer soepel.

De vering is echt wel subliem. Als je de stijfheid van een stromer gewoon bent is het echt een verademing. Stoepranden van 20cm op en af aan 40km/h en je voelt er praktisch niets van. Het slechtste Belgische fietspad is er niets tegen denk ik. Mijn vragen rond onderhoud van deze luchtveringen kon de vertegenwoordiger niet zeggen. Hij ging ervan uit dat het wel zou meevallen. Aangezien je niet offroad gaat met dit beestje (alhoewel dit wel zou kunnen met de 29" joekels van banden). Ik had hier graag wel wat duidelijkheid in. De tijd die ik uitspaar met de aandrijving niet te hoeven onderhouden wil ik niet met veringonderhoud inruilen. Het is wel wat vreemd om uit het zadel te trappen. Aangezien je fietskader wat doorzakt tijdens het trappen verlies je wel wat vermogen. De voorvork heeft een lockout optie. De framevering niet. De voorvork zou een downhill vork zijn volgens de meneer. Hij ziet er ook wel zo uit met de veerweg die hij heeft. Sag kan je altijd wel aanpassen naar wat je zelf liever wilt. Ik weeg 112kg en heb niet de hele veerweg moeten gebruiken.

Spatborden gaf de vertegenwoordiger ook wat aandacht aan. Dit zijn dubbelwandelige alu spatborden met metalen hangers. Zagen er zeer stabiel uit, ze zijn echter redelijk kort (zoals de stromer spatborden).
Maar als hij de doorsnede bovenhaalde lijkt het ook wel alsof er 3D geprinte verlengstukken op zullen passen. Dit lijkt me wel nodig om modder & andere rotzooi uit de vering te houden.

Voorlopig zat er de 950Wh batterij in, die ook ingebouwd is. Als je fiets dus altijd buiten staat gaat je batterij het maar fris hebben in de winter. Er zou nog ruimte zijn in de downtube om in de toekomst een grotere batterij te plaatsen. Ze gebruikte de laatste nieuwste batterij snufjes maar hier begreep ik niets van dus het uittypen zal ook alleen maar fout zijn.
De display staat ook in het midden van het stuur, dus je hoeft je ogen niet helemaal van de weg te nemen als je even wilt kijken. Ik heb niet gebladerd in de display. Heb alleen maar aan + & - gezeten.
Gebruikersavatar
mrstrom
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 858
Lid geworden op: 29 okt 2018, 08:07
Locatie: NL nh

Leuk te lezen.

Dus wel een serieuze fiets zo. Wat meer WW testen nog erbij.

Offroad 45km/u op MTB pad, is ook wel een challenge. Goede helm kan dan zeker geen kwaad.
On the move: ST3 LE, body float
JeroenP
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 okt 2021, 10:15
Locatie: Mechelen
Merk SP: Aska (2022)

Vernieuwde webstek: https://aska-bike.com/
Plaats reactie