Review: Trek Allant+ Speed Pedelecs (2020 reeks)

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22826
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Eens per jaar organiseert Trek de Dealerdagen: drie dagen lang presenteert Trek de collectie voor het aankomende seizoen aan haar dealers. Voor mij altijd reden om een paar lunchpauze's door te brengen in Huize Trek, want ik werk er vlakbij. Het bedrijvenpark (een voormalig kazerneterrein) leent zich uitstekend voor wat proefritjes, er is voor de liefhebbers zelfs een MTB-parcours.

Ik heb in het najaar van 2019 veel foto's van de nieuwe Trek-collectie gemaakt, maar ik mocht nog twee maanden lang niks publiceren van Trek; alles was onder embargo. Daarna crashte mijn telefoon: weg foto's. Superjammer, want in het echt ogen deze bikes - zeker de lak - nog fraaier dan op de catalogusfoto's.

Maar de proefritjes ben ik niet vergeten en in de tussentijd doen die 2020 modellen van Trek het helemaal zo gek nog niet. Zo is de Trek Allant+ 7 door vakblad FIETS en de vakjury van de RAI uitgeroepen tot e-bike van het jaar 2020. En het Belgische VAB heeft de Trek Allant+9.9s uitgeroepen tot Speed Pedelec van het Jaar 2020.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22826
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De 2020 Speed Pedelec line-up van Trek bestaat uit drie modellen: de Allant+ 8S, Allant+ 9S en de Allant+ 9.9S. (De toevoeging "Stagger" is het damesmodel.)

Met een adviesprijs van 4.499 euro is de Trek Allant+ 8S de instapper. Deze SP is leverbaar in grijs en rood, allebei erg mooi bij daglicht. Hierop volgt de zwarte Allant+ 9S voor 5.599,00 met riemaandrijving. En voor 6.599 euro haal je de Allant+ 9.9S in huis, het carbon topmodel uit de Trek SP-vloot, met een voor Stromer-oudgedienden wel heel bekende kleurstelling: grijs met rode accentkleur.

Alle drie de modellen zijn uitgevoerd met een 350W/75 Nm Bosch Performance Speed middenmotor en geïntegreerde 625Wh Bosch PowerTube accu. Optioneel is de "Bosch Range Boost": een tweede 500Wh accu die op het frame kan worden geplaatst. Niet moeders mooiste oplossing, maar hiermee ga je wel zomaar ineens van een zielige 625Wh naar 1,12kWh accu-capaciteit.

Verder staan alle bikes op 27,5" wielen met 2,4" brede Bontrager banden, hebben ze een Bosch Kiox display met anti-diefstalsysteem en ze zijn leverbaar in de maten M, L en XL. Maat XL is volgens Trek geschikt voor mensen tot 1,97m!


Trek Allant+ 8S
Trek Allant+ 8S Rage Red.jpg
Trek Allant+ 8S Rage Red.jpg (128.55 KiB) 9794 keer bekeken
Trek Allant+ 8S Matte Gunmetal.jpg
Trek Allant+ 8S Matte Gunmetal.jpg (122.26 KiB) 9794 keer bekeken

Trek Allant+ 9S
Trek Allant+ 9S Matte Dnister Black.jpg
Trek Allant+ 9S Matte Dnister Black.jpg (141.19 KiB) 9793 keer bekeken

Trek Allant+ 9.9S
Trek Allant+ 9.9S Matte Trek Black.jpg
Trek Allant+ 9.9S Matte Trek Black.jpg (133.54 KiB) 9794 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22826
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Eerst maar eens even over al die Bosch spullen op de Trek Allant+ Speed Pedelecs.

Bosch Performance Speed motor

Okeeeee, een middenmotor. Daar zijn wij achterwiel-gemotoriseerde eigenaren geen fan van. We weten het: ze maken kabaal en de ondersteuning is zeker niet om over naar huis te schrijven.

In 2018 testte ik de Trek Super Commuter+ 8S. Een superleuke Speed Pedelec, afgemonteerd met uitstekende onderdelen, kek kleurtje, en dat alles tegen een hele nette prijs: 4.490,-. Voor dat geld kreeg je er zelfs een Supernova M99 PRO koplamp op. Eigenlijk kon ik aan de Trek Super Commuter+ 8S maar één nadeel vinden, en dat was die vermaledijde Bosch middenmotor: een lawaaiding met matige ondersteuning, waardoor cruisen op een snelheid rond de 45km/u geen optie is.

Maar: in deze Allant+ Speed Pedelecs zit een nieuwere generatie Bosch middenmotoren. Tijdens het testen viel me meteen op dat deze motoren een stuk stiller zijn én beter ondersteunen. Je hoort de motor nog wel, maar het is geen geloei meer zoals eerst. Zodra je op snelheid bent komt het geluid van de motor niet eens meer boven de windruis uit. Ook 45km/u rijden is beter haalbaar, al rij je er op je Stromer nog steeds rondjes omheen.

Als je het niet heel belangrijk vindt om continu rond de 45km/ te rijden, maar wil je wel een stuk sneller dan een 25km/u e-bike en al die illegaal naar 30km/u opgevoerde ebikes, dan zou de ondersteuning van een Allant+ SP best weleens je ding kunnen zijn.


625Wh Bosch PowerTube accu

Bosch (en Trek) is de kunst gaan afkijken bij Speed Pedelec fabrikanten die design wél belangrijk vinden en is op de markt gekomen met de Power Tube Accu. Trek heeft ervoor gezorgd dat deze accu's in hun frames passen, et voila: geen lelijke accu meer in zicht. Want zeg nou zelf: zonder de optionele accu zien die Allant+ bikes er supernetjes uit.

625Wh Bosch PowerTube accu.jpg
625Wh Bosch PowerTube accu.jpg (32.91 KiB) 9791 keer bekeken

Bosch biedt dit hapklare systeem trouwens aan aan elke fabrikant die er een frame omheen wil bouwen. Trek noemt het, heel hip - het Trek Removable Integrated Battery (RIB)-systeem. Maar feitelijk is het gewoon een Bosch accu met daarop vast een stukje Trek frame. Hier zit meteen het grote nadeel: neem je de accu uit om extern te laden, dan gaat dat stukje Trek frame mee eruit, want het is één geheel. Je bike blijft dus achter met een open accu-vak, waarin je ook nog gewoon alle bekabeling ziet liggen. (En dan mopperen wij over een klittenbandje bij Stromer, maar dat accu-vak kán tenminste dicht). En als je je accu laat vallen of wat te lomp neerlegt heb je dus meteen krasjes op je mooie frame.

Trek RIB system.jpg
Trek RIB system.jpg (49.64 KiB) 9791 keer bekeken

Bosch Range Boost (optioneel)

Een standaard accu-capaciteit van 625Wh is natuurlijk helemaal niks meer in deze tijd. Er zullen dan ook maar weinig kopers zijn die deze niet direct uitbreiden met de optionele Bosch Range Boost. Deze accu voegt 500Wh capaciteit toe, en wordt op je frame geplaatst op de plek waar normaal je bidonhouder zit. Dag strak frame, jammerdepammer. Maar met een totale accu-capaciteit van 1.150Wh kom je tenminste wel ergens.

Bosch Range Boost 2.jpg
Bosch Range Boost 2.jpg (97.22 KiB) 9791 keer bekeken
Bosch Range Boost.jpg
Bosch Range Boost.jpg (65.06 KiB) 9791 keer bekeken

Op mijn korte testritjes heb ik de werkelijke actieradius natuurlijk niet kunnen testen, dus ik heb geen flauw idee. Maar wat wel heel gaaf is, is dat de Bosch website een uitgebreide mogelijkheid biedt om zélf je verwachte actieradius te berekenen met de "eBIKE RANGE ASSISTANT":

https://www.bosch-ebike.com/nl/service/ ... alculator/

Werkelijk álles waarvan wij weten dat het van invloed is op de actieradius is in deze rekenmodule verwerkt. Er wordt gevraagd om het gewicht van berijder, bagage plus bike samen, het jaargetijde, de wind, hoe vlak het wegdek is en van welk materiaal, of je een derrie hebt of een hub, je gemiddelde snelheid, type banden. Ze vragen zelfs je cadans! De actieradius verandert mee als je parameters wijzigd.

Wanneer ik "mijn" gegevens op een Allant+ 9.9S met extra accu invoer, dan kom ik op een actieradius van ca. 67km. Dat zou best weleens in de buurt kunnen komen van de werkelijkheid, maar nogmaals: ik heb het niet getest.


Bosch Kiox boordcomputer

Aan zaken zoals die uitgebreide actieradius-berekenmodule en aan nog een heleboel andere dingen is af te zien dat Bosch een hele grote speler is, in het algemeen, maar inmiddels ook op de e-bike/SP-markt. Fabrikanten zoals Stromer en Klever houden alles (motor, accu, display, software) in eigen ontwikkeling. Of ze die ontwikkeling nou uitbesteden of niet dat boeit niet; het resultaat is exclusief voor henzelf, met alle complicaties en kosten van dien. Het resultaat kan dan ook weleens wat wiebelig en instabiel zijn (zoals de Stromer OMNI app) of domweg te beperkt (zoals de X-Speed PINION display + app). Bosch smeert al die R&D kosten uit over een veel grotere markt en er zit een gigantisch bedrijf achter die paar SP-spulletjes.

Bosch Kiox display.jpg
Bosch Kiox display.jpg (41.01 KiB) 9791 keer bekeken

Ook de Bosch Kiox display, die bij het Bosch motor en accu-pakket op de Trek Allant+ reeks hoort, is hier een duidelijk voorbeeld van. De Kiox is naar mijn mening best wel een beetje lelijk, en super-onhandig geplaatst (al zullen anderen wel blij zijn met de plek midden in het zichtveld), maar het is een kleurendisplay dat alles biedt wat een beetje fietscomputer ook heeft, je kunt 'm via een app verbingen met je smartphone, via Bluetooth kun je er je hartslagband op aansluiten en ook die gegevens meenemen, en via de Bluetooth Low Energy-interface kun je FW downloaden. Bovendien kun je alle gegevens teruglezen in de online-portal eBike Connect. Hoepla, zo doe je dat dus!

Bosch Kiox display en bediening.jpg
Bosch Kiox display en bediening.jpg (23.36 KiB) 9791 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22826
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De Trek Allant+ speed pedelecs, een eerste indruk

De Trek Allant+ 8S is de instapper van deze drie. Maar de ondersteuning, actieradius, bediening, wielen, velgen en banden verschilen niet van zijn twee duurdere broers. Het verschil zit 'm o.a. in de afmontage. Zo heeft de Allant+ 8S de "minste" koplamp van de drie. De beste - onze vertrouwde Supernova M99 PRO zit op de Allant+ 9.9S. En niet alleen de stuurpen en het zadel zijn bij de Allant+ 8S van Bontrager, maar b.v, ook het achterwiellager. Remmerij bestaat op zowel de 8S als de 9S uit Magure MT5NE + MT4NE, terwijl de 9.9S netjes is afgemonteerd met Magura MT5E+MT5N.

Maar dit is gerommel in de marge wanneer je bekijkt wat het echte verschi tussen deze drie modellen is.

De Allant+ 8S is een recht toe recht aan Speed Pedelec. Geen fratsen, geen luxe, doet gewoon wat-ie moet doen, je kunt kiezen uit twee (écht mooie) kleuren en de prijs is lekker scherp.

De Allant+ 9S heeft een riemaandrijving met Enviolo naaf. Nou zijn de geluiden over het Enviolo-systeem hier op het forum niet bepaald positief, maar ik heb dit exemplaar helaas niet getest. Verder heeft de 9S een SR Suntour Mobie25 geveerde voorvork (geen luchtvering, maar spiraal) en een geveerde zadelpen van het type pogostick. De bagagedrager op dit model vind ik een tuttenbollending. Trek heeft met de 9S vooral ingezet op comfort en gebruikersgemak, maar persoonlijk vind ik ze met de onderdelenkeuze de plank behoorlijk misslaan.

Het meest verrassende vond ik daarom de Trek Allant+ 9.9S. Deze bike is namelijk van carbon en weegt hierdoor slechts 18,7kg excusief accu. "Slechts" ja, want dit lage gewicht is opvallend onder SP's waar 30 kilo of meer de normaalste zaak van de wereld is. De test-Klever PINION die ik hier momenteel heb staan weegt zelfs tegen de 35 kilo en dat wordt alleen maar meer met de voor eind 2020 aangekondigde 1,2kWh accu en 800W motor.

Wat maakt het uit, zo'n peperduur carbon-frame? De motor doet zijn werk toch wel? Is ook zo, maar de rij-ervaring op zo'n "vederlichte" Allant+ 9.9S vond ik persoonlijk geweldig! Je voelt meteen dat het een lekker wendbare, lichtvoetige bike is, niet zo'n tank als de Stromer ST3 of ST5. Dat beviel mij heel erg goed. Natuurlijk zal een SP nooit geschikt zijn voor allerlei weight-weenie-toepassingen die een klein vermogen kosten, maar 10 kilo winst t.o.v. een Stromer is wél 33% minder gewicht, dus meer kans voor de motor en een goed effect op je actieradius. Tel daarbij op de keurige afmontage op het gebied van verlichting, remmerij en drive-train, een goeie (én mooi ontworpen) bagagedrager, lekker sportieve zithouding maar niet té en het is gewoon een SP om van te smullen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22826
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Lang verhaal kort

Ik vind dat Trek met de Allant+ reeks een heel eind op de goeie weg is. Ben je geen fan van middenmotoren, dan zijn dit waarschijnlijk niet jouw bikes. Maar bedenk wel dat ook Bosch niet stil zit en de motoren behoorlijk zijn verbeterd t.o.v. een paar jaar geleden. Ze halen het nog niet steeds bij de ondersteuning van een stille achterwielmotor, maar "slecht" zou ik deze motoren zeker niet noemen (en dat deed ik eerder wel).

Voor 4.500 euro heb je met de Trek Allant+ 8S een hele leuke instap-SP. Houd wel rekening meer de meerprijs van de tweede accu wanneer je een beetje normaal afstand wilt afleggen.

De Trek Allant+ 9S zou ik persoonlijk links laten liggen. Riemaandrijving, geveerde voorvork en geveerde zadelpen klinkt allemaal leuk op papier. Maar Trek heeft bij deze onderdelen wel de minst aantrekkelijke keuzes gemaakt. Voor 5.559 mag je ook niet veel meer verwachten, maar dan zou ik 1000 euro uitsparen en lekker de Allant+ 8S nemen.

De Trek Allant+ 9.9S vind ik een verrassend leuke bike! De afmontage is helemaal uitstekend, de ondersteuning is - voor een middenmotor - gewoon goed en het carbon frame + vork zorgen ervoor dat de bike ondanks de grote 27,5" wielen en 2,4" banden heerlijk lichtvoetig rijdt. Het is persoonlijk, maar mij beviel het heel erg goed: superwendbaar en toch stabiel. Ik vind dat je met de Trek Allant+ 9.9S een heleboel bike krijgt voor 6.599 euro.


Hoe deze Speed Pedelecs zich in het veld houden bij langdurig gebruik zal de tijd moeten uitwijzen. Ik heb slechts enkele testritten gemaakt en geen duurtest kunnen uitvoeren.


Belangrijkste nadelen: de accu extern laden betekent een open accu-vak met bloot liggende bekabeling. Verder is een tweede accu is eigenlijk een must, anders kom je onder goede omstandigheden niet verder dan een kilometer of 35. Maar een extra accu kost weer geld en komt het design ook niet ten goede. De onderdelenkeus van de Allant+ 9S is niet denderend, de 8S en de 9.9S vind ik persoonlijk een veel betere keus.

De middenmotor zal voor sommigen een punt van discussie blijven. Ik geef zelf in ieder geval nog steeds de voorkeur aan een achterwielmotor en ook dit Bosch systeem kon mij niet van het tegendeel overtuigen. Maar echt, "voor een middenmotor" doen deze Bosch motoren het heel aardig.

Voordeel van alle modellen vind ik het uitgebreide Bosch Kiox systeem, het ontwerp (ik vind ze écht mooi) en de behoorlijk scherpe prijzen. Vooral de Trek Allant+ 9.9S geeft je een heleboel bang for buck.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Bedankt voor je uitgebreide verslag! 1 opmerking: die 250W / 75Nm die je noemt, moet dat niet 350W / 75Nm zijn?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22826
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Je hebt gelijk, aangepast. Dankjewel.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
ocra

Super, heb de trek fietsen altijd mooi gevonden maar die 2de accu is zo jammer in het ontwerp van die hele fiets.
Gebruikersavatar
Slowracer
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 68
Lid geworden op: 29 mei 2020, 13:35
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Merk SP: Stromer ST1X
Km-stand: 1326.7

Tijdens BM 2019 met de 9.9S versie gereden, wat een heerlijk ding is dat. Als prijs en accu op het niveau waren geweest van mijn ST1X dan had ik, in alle eerlijkheid, voor de Trek gekozen.
ST1X Sport Ocean 983 Wh
Supertjeduc
Pro
Pro
Berichten: 63
Lid geworden op: 16 mei 2020, 19:10

Vind de oplossing van de montage van de kiox op mijn R&M mooier
Dat die ene een Carbon frame heeft is wel erg mooi
55656B9C-4BFD-4A99-A9EC-0C040DD16534.jpeg
55656B9C-4BFD-4A99-A9EC-0C040DD16534.jpeg (2.75 MiB) 9501 keer bekeken
Plaats reactie