Sparta Ion E-speed (2015 - achterwielmotor), service meldingen, achterwiel verwijderen

Plaats reactie
bartje369
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 432
Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 29.000

Hallo forumgenoten,

Is er hier iemand die ook een Sparta Ion E-speed in bezit heeft? Ik wil zelf namelijk het achterwiel verwijderen om de body te vervangen (lagers maken een schurend geluid) en bv. om eens een andere band te steken.

Verder schreeuwt de fiets steeds dat hij onderhoud moet krijgen (d.m.v. een melding) --> maar de remblokken etc heb ik zelf vervangen.

Is dit te doen, of gaat de Sparta emmeren zodra je de motorkabel hebt losgehaald? (ik kan niet zoals bij mijn ST2 de accu eruit halen)

Ik hoor het graag! Ik vind het een erg fijne fiets voor de wat kortere afstanden en boodschappen (op ~8km afstand, ik woon in een heuvelachtige plaats) en de bagagedrager is een stuk forser dan die van de Stromer.
ST2 2015 814Wh, - 29000km [aanschaf 03-2020, 950km]
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s :D)
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it :lol:
RuudvD
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 dec 2020, 08:14
Locatie: Mill
Merk SP: Sparta E-speed, R&M Supercharg
Km-stand: 38250

Ik begrijp je mail niet helemaal maar zit er speling op de lagers dan? Je gaat toch niet de body (of wat bedoel je met body) vervangen als je lagers versleten zijn? Lagers zelf vervangen in de motor heb ik geen ervaring mee, nog niet hoeven doen.
Stekker tussen de motor en accu kun je gewoon los maken om het achterwiel te verwijderen om een band te vervangen of wat dan ook.
Moeren aandraaien eerst met 25Nm daarna met 50Nm. Let op dat je de ringen goed terug plaatst, er zit verschil in links en rechts geloof ik. Ook geen overbodige luxe om de stekker te sealen met vulkaniserende tape omdat er snel water in komt bij regen. Let ook even op dit schurende geluid in de achterwiel motor voordat je verder investeert, ik heb dit ook gehad en toen was er binnen in de motor iets afgebroken en een paar honderd meter later liep de achterwielmotor vast, dat lijkt me een dure investering voor een (relatief) oude fiets....

Een fiets die schreeuwt om onderhoud ken ik niet, het lijkt me ook vreemd dat deze melding verdwijnt door de remblokken te vervangen. Een melding ivm onderhoud heb ik in 33500km met mijn Sparta E-speed nog nooit gehad. Wel meldingen gehad in het verleden (gelukkig binnen de 5jr garantie) en dat voorspelde nooit iets goed. Elke melding resulteerde in of een nieuwe accu (2x) of een nieuwe motor (1x)....
bartje369
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 432
Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 29.000

RuudvD schreef: 01 mar 2021, 20:04 Ik begrijp je mail niet helemaal maar zit er speling op de lagers dan? Je gaat toch niet de body (of wat bedoel je met body) vervangen als je lagers versleten zijn? Lagers zelf vervangen in de motor heb ik geen ervaring mee, nog niet hoeven doen.
Stekker tussen de motor en accu kun je gewoon los maken om het achterwiel te verwijderen om een band te vervangen of wat dan ook.
Moeren aandraaien eerst met 25Nm daarna met 50Nm. Let op dat je de ringen goed terug plaatst, er zit verschil in links en rechts geloof ik. Ook geen overbodige luxe om de stekker te sealen met vulkaniserende tape omdat er snel water in komt bij regen. Let ook even op dit schurende geluid in de achterwiel motor voordat je verder investeert, ik heb dit ook gehad en toen was er binnen in de motor iets afgebroken en een paar honderd meter later liep de achterwielmotor vast, dat lijkt me een dure investering voor een (relatief) oude fiets....

Een fiets die schreeuwt om onderhoud ken ik niet, het lijkt me ook vreemd dat deze melding verdwijnt door de remblokken te vervangen. Een melding ivm onderhoud heb ik in 33500km met mijn Sparta E-speed nog nooit gehad. Wel meldingen gehad in het verleden (gelukkig binnen de 5jr garantie) en dat voorspelde nooit iets goed. Elke melding resulteerde in of een nieuwe accu (2x) of een nieuwe motor (1x)....
Nee de lagers van de body zijn versleten, (daar zitten ook lagers in) hij maakt een gierend geluid bij terugtrappen. De motor is verder perfect - daarom wil ik ook niks verder slopen

Nouja ik begrijp dat je het een oude fiets noemt, maar ik heb hem pas net gekocht -1 jaar-... (voor mij is 5 jaar bijna nieuw :lol: )

Ik wilde alleen weten of het mogelijk was, maar dit klinkt me al goed. Enig idee of ik vooraf dat onderdeel al kan bestellen? (ik ben zelf erg beperkt in bergingsruimte omdat je als starter op de woningmarkt kansloos bent) - dus mijn fiets wil ik niet graag weken op de kop laten staan :bj
ST2 2015 814Wh, - 29000km [aanschaf 03-2020, 950km]
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s :D)
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it :lol:
bartje369
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 432
Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 29.000

Update: De Ion E-speed heeft een pignon, geen body/cassette. Wiel zelf verwijderd (ook de motorkabel los), pignon vervangen -door de fietsenmaker-, vervolgens zelf het wiel gemonteerd en op moment aangetrokken: Geen enkel probleem!! Allemaal drama scenario's die op het internet worden voorgeschoteld.

De service melding heb ik wel weg laten halen en omdat hij toch bezig was heeft de fietsenmaker ook nog de "nauwkeurige" kalibratiemethode toegepast. Dus perfect, goede service! 90% van het werk zelf gedaan en nu weer lekker kilometers vreten zonder schrapend geluid bij terugtrappen! :cool2: :D
ST2 2015 814Wh, - 29000km [aanschaf 03-2020, 950km]
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s :D)
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it :lol:
Plaats reactie