Gazelle No1

Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Het feit dat de NuVinci / Enviolo "naaf" de minst efficiënte overbrenging is gaat hierop ook een impact hebben ... bij een input van 200W heb je met deze overbrenging 10% meer (intern) energieverlies dan bij een derailleur.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
MarkSpartaan
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 apr 2021, 19:02
Locatie: Dordrecht
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 1600

Heb proefgereden met een Riese Muller supercharger met volgens mij dezelfde aandrijflijn als de Gazelle en daar haal je inderdaad redelijk makkelijk 45/46 km mee op de display totdat je wind tegen krijgt.Dan moet je echt wel trappen om 45 km te halen.Je zit redelijk diep maar is kwalitatief voor min of meer hetzelfde geld als de Gazelle ( als je de accu range meepakt) naar mijn idee een veel betere fiets dan de Gazelle .Maar waarom niet eens kijken naar de B speed van Klever .Je zit super comfortabel,heerlijk rechtop en je gaat als een Jekko.Wel een 1200 watt accu bestellen en dan heb je een fiets die aan al je wensen voldoet. Daar kan geen enkele Bosch aandrijflijn tegenop.Zie de jaloersmakend goede recensie van stromeur over de Klever B speed:bi
Sparta E-Speed M9B Sept. 2017 , Klever X Speed Pinion Alpha April 2021
Nothing behind me, everything ahead of me, as is ever so on the road.
Jack Kerouac, On the Road
Rob L
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 mei 2021, 17:04
Locatie: Heerhugowaard
Merk SP: Gazelle

Screenshot_20210518-132400_Toogethr Cycles.jpg
Screenshot_20210518-132400_Toogethr Cycles.jpg (56.41 KiB) 3051 keer bekeken
Vandaag ST-3 getest. Was eerder geregeld dan ST2.

Veel makkelijker 45 inderdaad.
Toch is voor mij persoonlijk de Nō1 nog steeds kandidaat.

Over ruim een week de Klever testen.
Gazelle Nō 1 (Black). 🔋1125 Wh. Veni Vidi Fietsie.
Rob L
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 mei 2021, 17:04
Locatie: Heerhugowaard
Merk SP: Gazelle

Overigens, ik reed 47 à 48 op de teller toen ik 45 klokte op de snelheidscontrole op de middenweg.
Qua afwijking gelijk met mijn proefrit op de Nō1.
Gazelle Nō 1 (Black). 🔋1125 Wh. Veni Vidi Fietsie.
Artebi
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 mei 2021, 11:49
Locatie: Midden Zuid-Holland-Rotterdam
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 14000

Bedankt allemaal voor de reacties en adviezen.

Gazelle heeft gereageerd, ze bieden mij een proefrit aan met een volledig opgeladen dubbele accu. Dat houd ik nog even in beraad. Het comfort van de eerste proefrit blijft me wel bij.

Vorig najaar trouwens al met een R&M Supercharger gereden, met Enviolo traploze versnelling net als op de Cruiser waar ik mijn SP carrière mee begon en die ik te weinig bereik vind hebben. Heeft wel minder accucapaciteit (500+500) dan Gazelle (625+500). Ik was daar gebleven bij de optie nog een keer met de Rohloff transmissie proef te rijden. Heerlijke fiets, het viel me alleen op dat de trappers makkelijker de grond raken dan met de ST1X.

Vandaag met een Klever X Alpha gereden. Meer power dan de ST1X en verslaat wat dat betreft de Bosch aandrijflijn (Gazelle, R&M) zonder twijfel. Wel oppassen in druk verkeer met zoveel kracht en snelheid. Ik vermoed dat ik nog een paar minuten winst kan boeken op mijn rit van 32km naar Rotterdam. De geveerde voorvork, verstelbare stuurpen en minder voorovergebogen zit staan me wel aan. Ik vond hem niet soepel schakelen, kan een kwestie van wennen zijn. Helaas zit er een lelijke lasnaad ongeveer op de plek waar Stromer het dashboard in het frame monteert, dus erg in het zicht. Had licht de indruk dat het frame in maat L voor mijn 1,88m aan de kleine kant is en ben wat dat betreft heel benieuwd wat Rob L ervan vindt. (De suggestie voor de Klever B houd ik nog even in beraad, het is in ieder geval out-of-the-box gedacht.)

Wat ik in ieder geval eerst ga uitproberen is een andere stuurpen op de ST1X. Het wordt een verstelbare van Ergotec.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Artebi schreef: 20 mei 2021, 17:19 Helaas zit er een lelijke lasnaad ongeveer op de plek waar Stromer het dashboard in het frame monteert, dus erg in het zicht.
Daar moest ik inderdaad ook enorm aan wennen. Na 3,5 jaar Stromeren was ik het gewoon om naar de bovenbuis te kijken voor gegevens. Nu staar ik op mijn Alpha inderdaad naar een lasnaad en een X. Maar ook dat went snel, ik maal er niet meer om.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
MarkSpartaan
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 apr 2021, 19:02
Locatie: Dordrecht
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 1600

Artebi schreef: 20 mei 2021, 17:19 Bedankt allemaal voor de reacties en adviezen.

Gazelle heeft gereageerd, ze bieden mij een proefrit aan met een volledig opgeladen dubbele accu. Dat houd ik nog even in beraad. Het comfort van de eerste proefrit blijft me wel bij.

Vorig najaar trouwens al met een R&M Supercharger gereden, met Enviolo traploze versnelling net als op de Cruiser waar ik mijn SP carrière mee begon en die ik te weinig bereik vind hebben. Heeft wel minder accucapaciteit (500+500) dan Gazelle (625+500). Ik was daar gebleven bij de optie nog een keer met de Rohloff transmissie proef te rijden. Heerlijke fiets, het viel me alleen op dat de trappers makkelijker de grond raken dan met de ST1X.

Vandaag met een Klever X Alpha gereden. Meer power dan de ST1X en verslaat wat dat betreft de Bosch aandrijflijn (Gazelle, R&M) zonder twijfel. Wel oppassen in druk verkeer met zoveel kracht en snelheid. Ik vermoed dat ik nog een paar minuten winst kan boeken op mijn rit van 32km naar Rotterdam. De geveerde voorvork, verstelbare stuurpen en minder voorovergebogen zit staan me wel aan. Ik vond hem niet soepel schakelen, kan een kwestie van wennen zijn. Helaas zit er een lelijke lasnaad ongeveer op de plek waar Stromer het dashboard in het frame monteert, dus erg in het zicht. Had licht de indruk dat het frame in maat L voor mijn 1,88m aan de kleine kant is en ben wat dat betreft heel benieuwd wat Rob L ervan vindt. (De suggestie voor de Klever B houd ik nog even in beraad, het is in ieder geval out-of-the-box gedacht.)

Wat ik in ieder geval eerst ga uitproberen is een andere stuurpen op de ST1X. Het wordt een verstelbare van Ergotec.
Voor wat betreft de tijdswinst kan ik inmiddels na 600 km op een even lang traject beamen dat je minuten sneller gaat zijn.Mijn referentiekader is een Sparta HS met Bosch 63NM motor,daarmee vergeleken ben ik nu 10 min sneller op een traject van 31 km en dat gaat nog meer worden naarmate ik meer vertrouwd raak met de fiets.Ik ben 1.81 en zit als een prinsje op de Alpha , kan me voorstellen dat voor jou lengte dit net iets minder is.De pinion schakelt naarmate je hem meer gebruikt steeds makkelijker , geeft de fabrikant volgens mij ook aan.Vind het sowieso goed schakelen en met een perfect bereik.En die lasnaad ? Geeft hem toch een mooie industrial look :shock: De Alpha is gewoon een powerhouse met een heerlijk vinnige voortstuwing en dan rij je wel eens de akker in IPV door de bocht te gaan :oops:
Sparta E-Speed M9B Sept. 2017 , Klever X Speed Pinion Alpha April 2021
Nothing behind me, everything ahead of me, as is ever so on the road.
Jack Kerouac, On the Road
Artebi
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 mei 2021, 11:49
Locatie: Midden Zuid-Holland-Rotterdam
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 14000

Dat klinkt goed @MarkSpartaan! Ik ga binnenkort naar een dealer van zowel Stromer als Klever, en zal me daar verder laten adviseren.
Artebi
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 mei 2021, 11:49
Locatie: Midden Zuid-Holland-Rotterdam
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 14000

Deze week mijn woon-werktraject een aantal malen proef mogen rijden met een ST2 LE. Ik stond versteld van de power, de stabiliteit en het extra comfort (ook zonder geveerde voorvork). Ben nog niet helemaal happy met de 5 versnellingen van Sturmey Archer. Er zou in ieder geval nog een versnelling tussen 4 en 5 bij moeten voor het mooie. De zit is al wel beter dan met mijn ST1x.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Smooi, maar ik zie het verband met de Gazelle No1 niet meteen ?
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Plaats reactie