Gazelle No1

mrstrom

Rob L schreef: 09 mei 2021, 17:03 Voor mij is het over de Westdijk vanaf Broekhorn, Boekelermeer, Akersloot, Uitgeest, Heemskerk, Hoogovens. In een race zou ik voor een motor achter gaan, maar ik zoek ook een bepaald comfort in mijn reis naar het werk van 30 km. Bovendien zit ik altijd goed als ik alleen de boven accu op het werk oplaad. Normaal gesproken denk ik niet eens nodig voor de terugweg.

Al van alles geprobeerd, maar ik heb ook met alle weersomstandigheden te maken. Ga altijd op een gewone E-bike naar het werk nu. 15.000 km per jaar en dan nog buiten het werk om weet ik hoeveel. Die combinatie van middenmotor over een automatische versnellingsbak heeft mij positief verrast. Dat lijkt mij lekker forensen.
waarom verwacht je van de N01 dan meer comfort?

Ik kom zelf ook vaak bij de hoogovens trouwens. Daar staan ook wat stromers, bij de "blauwe doos".
Rob L
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 mei 2021, 17:04
Locatie: Heerhugowaard
Merk SP: Gazelle

Ik zat er sowieso heel erg lekker op. En die automaat vond ik heel prettig. Ik denk ook dat het energieverbruik makkelijker te managen is. Maar dat kan ik natuurlijk niet testen met wat proefritjes.

Stromers zijn natuurlijk gewoon top. Krachtiger. Maar vergeet niet dat met een middenmotor de kracht van de motor ook via de versnellingen wordt overgebracht. Dat heb ik als heel fijn ervaren.

Alleen de kleine bovenste accu op het werk te hoeven opladen is voor mij ook een bonus.

De twee verschillende formaat remmen overigens, vind ik redelijk logisch. Omdat er geen zware motor in het achterwiel zit. Auto's en motoren hebben ook lichtere remmen achter. Omdat het meeste gewicht op de voorkant komt te staan.
Gazelle Nō 1 (Black). 🔋1125 Wh. Veni Vidi Fietsie.
Rob L
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 mei 2021, 17:04
Locatie: Heerhugowaard
Merk SP: Gazelle

ST2 proefrit is nog in behandeling. Nog andere aanraders of interessante nieuwe binnenkomers om te vergelijken?
Gazelle Nō 1 (Black). 🔋1125 Wh. Veni Vidi Fietsie.
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Klever, zie de ervaringen van Stromeur. Of een jaartje wachten en kijken waar Stromer mee komt. Wordt deze zomer duidelijk. Of ga de good old ST3 eens proberen. Neergezet als een echte woon-werk SP.
Mvg, Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22828
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Voor ruim 7k heb je inderdaad ook een Klever X Speed Pinion, met riem, PINION C1.12, geveerde voorvork. Maar dat is met 850Wh accu en die geeft een actieradius van maximaal een kilometer of 30 bij maximum ondersteuning. Voor de 1200Wh accu komt daar nog eens 450 euro bij.

Misschien reikt het budget niet zo ver? Dan zal hetzelfde gelden voor een eventuele opvolger van de ST3 met riem.

Een Stromer ST2 met riem en 983Wh accu blijft in dezelfde prijsklasse als deze No1.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Rob L
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 mei 2021, 17:04
Locatie: Heerhugowaard
Merk SP: Gazelle

Dank voor alle tips!
Gazelle Nō 1 (Black). 🔋1125 Wh. Veni Vidi Fietsie.
Rob L
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 mei 2021, 17:04
Locatie: Heerhugowaard
Merk SP: Gazelle

Klever X speed pinion ook aangevraagd nu. Maar ik ga sowieso niet zo voorovergebogen naar het werk elke dag..
Gazelle Nō 1 (Black). 🔋1125 Wh. Veni Vidi Fietsie.
Artebi
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 mei 2021, 11:49
Locatie: Midden Zuid-Holland-Rotterdam
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 14000

Ik heb nu 2 jaar een ST1X met de 983 Wh accu, 14000 km mee gereden, 3x per week 32 km enkele reis woon-werkverkeer. Ik ben zeer tevreden over de aandrijflijn en de te behalen gemiddelde snelheid, maar blijf helaas zitten met nek- en schouderklachten, die ook met een iets hoger stuur niet op te lossen waren. Ben 1,88 lang en heb een 22" frame.

Stabiliteit van de fiets bij fors remmen is overigens ook niet optimaal (heb tas met laptop etc. vrij ver naar achteren hangen), en ik ben blij dat ik de Schwalbe Big Ben banden vervangen heb door Continental Top Contact Winter II Premium Reflex banden, nadat ik lelijk onderuit ging op nat asfalt in een flauwe bocht.

Mijn traject naar Rotterdam voert over een oneindig aantal remdrempels. De Cane Thudbuster verende zadelpen helpt een hoop om de ergste schokken op te vangen, maar ik heb geen verende voorvork en ga er vanuit dat de klappen via de handen doorstralen naar nek en schouders, en naast de gebogen zit bijdragen aan de klachten.

Op zoek dus naar een meer actieve zit (meer rechtop) en beter veercomfort. Tijd geleden proefrit gemaakt met R&M Supercharger 2, en recentelijk ook met de Gazelle No1, met de stuurpen voor de meest actieve (dus minst voorovergebogen) zit. Ik vond het comfort met de bredere banden en grotere wielen, en volgens Gazelle ook vanwege de carbon voorvork en stuur, qua eerste indruk erg goed. Dat was nog zonder verende zadelpen, die ik zeker zou monteren.

Weet nog niet zo zeker wat ik van dat Enviolo automatische schakelsysteem vind. Je stelt daarbij dus het aantal omwentelingen van je pedaal in, en verder regelt het systeem het. Wind mee kwam ik boven de 45 km/h uit, maar ik had de indruk dat het met tegenwind lastig is om nog aan de 40 km/h te komen. Van mij zou het gewoon een derailleursysteem mogen zijn.

De 625 Wh accu was 64% geladen toen ik met de proefrit startte. Was dus gewoon leeg na 16km met deels wind mee en deels matige tegenwind. Daar heb ik nog een vraag over uitstaan bij Gazelle.

Ik zou benieuwd zijn naar ervaringen van anderen met soortgelijke nek- en schouderklachten op een Stromer. Heb voor de ST1X een klein jaar op een R&M Cruiser gereden, zonder deze klachten. Weggedaan vanwege te geringe accucapaciteit (500 Wh, niet uitbreidbaar).
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22828
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Kijk eens naar de nieuwe Stromer ST1 en ST2 (met riemaandrijving).

Die hebben een ander frame dan de ST1 X en alleen daarom al een rechtere zit. Verder kun je tegenwoordig optioneel een andere stuurpen of andere sturen (met meer rise/backsweep) laten monteren. De grotere wielen met dikkere banden geven je ook meer comfort dan de ST1 X. De ondersteuning van de new ST1/ST2 is vergelijkbaar, zo niet nét wat krachtiger dan die van de ST1 X. Daar legt de Gazelle No1 het dik tegen af. En met een 984Wh accu heb je geen actieradiusstress op jouw ww-afstand. Wel bijladen voor de terugreis.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Artebi schreef: 15 mei 2021, 12:25 De 625 Wh accu was 64% geladen toen ik met de proefrit startte. Was dus gewoon leeg na 16km met deels wind mee en deels matige tegenwind.
Interessant om daaraan te rekenen. Als de getallen kloppen heb je dus 64% x 625 Wh = 400 Wh verbruikt.
Stel dat je gemiddeld zo'n 37 km/h gereden hebt, dan heb je die 16 km in een kleine 26 minuten afgelegd. Dat is dus 26/60, ofwel 0,43 uur.
400 Wh / 0,43 h levert een *gemiddeld* verbruik van 930 W. Lijkt mij optimistisch voor een 350 W motor. En het lijkt me vrij veel vermogen voor die snelheid...

Andere manier om ernaar te kijken: 400 Wh / 16 km = 25 Wh/km. Dat is grof meer dan een ook al dorstige X-Speed Pinion verbruikt.

Terecht dus dat je die vraag gesteld hebt, ik ben benieuwd wat hun antwoord is. Mijn inschatting: gare accu.
(alternatief: software die de weg kwijt is en het resterende percentage verkeerd weergeeft, maar dat lijkt me bij Bosch wat onwaarschijnlijk)
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie