Pagina 9 van 14

Re: Gazelle No1

Geplaatst: 11 aug 2021, 21:14
door Rob L
:bj

Re: Gazelle No1

Geplaatst: 16 sep 2021, 22:14
door Bovee14
Ik volg al een tijdje dit forum omdat ik op zoek was naar een pedelec. Het is de gazelle no1 geworden en ik ben er super blij mee. Ik heb inmiddels 2000 km gefietst. Ik heb alleen een vervelend probleem met de enviolo automatiq naaf, deze is na 500 km vastgelopen. Het probleem begon al vrij snel na aanschaf, tijdens het fietsen met wat meer kracht trapte de naaf door alsof er tandjes overslaan in de naaf. Dit doorslaan werd in drie weken tijd steeds erger totdat de naaf dus helemaal vast sloeg. Probleem is opgelost door het opsturen van een nieuwe naaf. Nu fiets ik weer enkele weken en de naaf begint weer door te slaan. Wordt er weer een nieuwe naaf opgestuurd!!! Dit is natuurlijk niet de oplossing. Ik ben dus heel benieuwd of er meer mensen zijn met soortgelijke problemen

Re: Gazelle No1

Geplaatst: 17 sep 2021, 10:22
door Jins
Hier rijden enkele collega's met R&M en traploze naaf maar dat is nog niet voorgevallen. Wel probleempjes met draaigreep/kabels.

Re: Gazelle No1

Geplaatst: 17 sep 2021, 20:22
door SpeedPAT
Stromeur schreef: 15 mar 2021, 20:07
mrstrom schreef: 15 mar 2021, 12:19 Hij is nog Ebike van het jaar ook !
Yup, de Gazelle No1 is door de Rai Vereniging uitgeroepen tot Speed Pedelec van het Jaar 2021:

https://www.fietsawards.nl/__trashed/

De No1 heeft het daarbij opgenomen tegen speed pedelecs van KOGA, Sparta, Riese & Müller, Kettler en Kalkhoff. De top drie genomineerden waren:

- Gazelle No.1
- Kettler Velossi 2.0
- Riese & Muller Supercharger2 GT Rohloff HS

Grote afwezigen: Stromer, Klever, Qwic, Specialized.
In de andere testen zijn deze wel beoordeeld: https://fietstest.nl/testen/
Er zijn twee groepen speedpedelecs < 5000€ en > 5000€
Merkwaardig dat in deze test de Gazelle No.1 ontbreekt.

Re: Gazelle No1

Geplaatst: 04 okt 2021, 14:17
door TornadoTom
Kan iemand eens uitleggen hoe die automatische versnelling dan precies werkt en aanvoelt?

Re: Gazelle No1

Geplaatst: 04 okt 2021, 14:34
door mrstrom
TornadoTom schreef: 04 okt 2021, 14:17 Kan iemand eens uitleggen hoe die automatische versnelling dan precies werkt en aanvoelt?
Proefrit maken! dat is de enige manier, liefst van een paar dagen over de route ww die je van plan bent te rijden. Ook in het verkeer gaan rijden, kijken hoe je dat ervaart.

Re: Gazelle No1

Geplaatst: 04 okt 2021, 14:49
door FreddyH
TornadoTom schreef: 04 okt 2021, 14:17 Kan iemand eens uitleggen hoe die automatische versnelling dan precies werkt en aanvoelt?
Het voelt aan alsof je kunt kiezen tussen heel veel tandwielen waarbij je geen stappen hebt tussen verschillende verzetten. Volgens mij werkt het een beetje als het oude DAF systeem.

Theoretisch is dat helemaal geweldig: je kiest immers het verzet dat bij jou past en gaan. Maar in de praktijk valt het toch flink tegen. De eindoverbrenging is dusdanig dat je bij meer dan 40 km/h veel te snel rond moet draaien en de motor heeft niet voldoende vermogen om die eindoverbrenging aan te passen. Daarnaast ben je constant aan het zoeken wat dan het fijne verzet is, je weet immers niet echt "in welke versnelling je staat". Zeker bij vertrek vanuit stilstand is het elke keer weer een verrassing hoe ver je hem terug gedraaid hebt.

Wat mrstrom al schrijft: proefrit maken en zelf ervaren. Ik vind die Enviolo bak een verschrikkelijk ding, maar ieder zijn eigen gevoel en eisen.

Re: Gazelle No1

Geplaatst: 04 okt 2021, 23:56
door Jins
TornadoTom schreef: 04 okt 2021, 14:17 Kan iemand eens uitleggen hoe die automatische versnelling dan precies werkt en aanvoelt?
De link met DAF is al gelegd, een CVT dus maar niet met variabele riemschijven maar met kogels (ballen) die in een olie bad draaien. Animatie is te vinden op you tube.
https://youtube.com/watch?v=U5KZnzpoWAo&feature=share

Re: Gazelle No1

Geplaatst: 10 okt 2021, 17:12
door Rob L
Ik heb ook problemen gehad met de enviolo. Komt er op neer dat je deze af en toe moet kalibreren. Neem een recht stuk van 100 meter, sta stil en druk op < en dan ◇. (Instellingen, komt beschikbaar en kleurt blauw als je 3 seconden stil staat).

Selecteer 'Mijn eBike' met ◇

3 × - (naar beneden) voor eShift en enter met ◇

Nu moet je trappen en de kalibratie werkt de 380° range van de Enviolo af om deze te kalibreren.

Ik zit nu op 4000 km zonder servicebeurt sinds begin juli.

Re: Gazelle No1

Geplaatst: 10 okt 2021, 17:19
door Rob L
Afbeelding
20211010_171350.jpg
20211010_171350.jpg (2.75 MiB) 2024 keer bekeken
20211010_171354.jpg
20211010_171354.jpg (2.73 MiB) 2024 keer bekeken
20211010_171402.jpg
20211010_171402.jpg (2.63 MiB) 2024 keer bekeken