Norta B-5040

Jiver
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 aug 2021, 13:57
Locatie: Herenthout
Merk SP: Norta B-5040
Km-stand: 5200

Ik heb even nagevraagd. Bosh spreekt van een vermogensupdate vanaf model 2021 tot 85Nm, maar dat zit er bij mij ook al in(Gekocht eind sept 20).
Eigenlijk is het voor mij ook helemaal niet zo belangrijk. Als ik 's morgens op mijn werk toekom kan ik met een gerust geweten zeggen dat ik mijn verplichte sport al heb gedaan. :)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Jiver schreef: 20 aug 2021, 14:38 Blijkbaar heeft Bosh Performance Line Speed intussen een vermogensupdate gehad.
Volgens mij alleen een wat hoger koppel, en daarmee een wat hoger vermogen bij lagere toerentallen. Bij hogere toerentallen zakt het vermogen als een kaartenhuisje in. Boven de 40 doet het geheel gewoon niks meer waar je enthousiast van wordt.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Cijfers over vermogen en koppel zonder grafiek zijn waardeloze cijfers. Zoals FreddyH zegt. op het toerental waar max vermogen is is er van max koppel al lang een sprake meer.
Blackbird
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 aug 2021, 10:56
Locatie: Antwerpen
Merk SP: Klever X-Speed Alpha
Km-stand: 3500km

Jiver schreef: 20 aug 2021, 11:42 Ik heb de mijne nu bijna een jaar in bezit met 5200km op de teller. Wat al eerder geschreven is in dit topic klopt grotendeels. Uiteindelijk is dit een fiets voor mensen die het nog sportief willen houden. Het gaat uiteraard sneller, maar trappen is de boodschap. En inderdaad, om de toegelaten snelheid van 45km/h te halen moet je alles meehebben. De computer onthoud de max snelheid en die staat momenteel op 48km/h. Alleen...zoals bij de meeste auto's liegt de snelheidsaanduiding, in dit geval ongeveer 3,5km/h. Die 48 heb ik ook maar gehaald bij het afdalen van een brug en met 5 beaufort in de rug. Het is mij nadien ook niet meer gelukt. Het systeem is ook zo ingesteld dat de motorondersteuning stopt bij 45km/h...op de display, dus eigenlijk al bij 41.5km/h werkelijke snelheid.
Klopt inderdaad , bij mijn R&M SuperCharger gen 1 is dit gelijkaardig , en de softwareupdates van Bosch maken je ook niet vrolijker. Als mijn SP nieuw was , greep de begrenzer in bij 46,3km/h op de display .Na 4 softwareupdates op 3 jaar is deze al teruggeschroefd naar ingrijpen vanaf 44,6km/h.Dus effectief kan je nog op z'n best de ziel uit je lijf trappen om 41km/h er maximum uit te persen .
longvillageboy
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 jan 2023, 12:25
Merk SP: Norta B5040
Km-stand: 14000

Hoi, niet zo heel veel te lezen over de Norta B-5040 daarom even ook hier mijn ervaring neerpennen.
Voor mij was het vrij simpel.
Ik wilde een SP ;
* die ik kon aanschaffen bij de lokale fietsenhandel om de hoek in het dorp waar ik al jaren klant ben en steeds goed geholpen ben.
* wilde onze BE economie even sponseren (ookal word de Norta niet in BE geassembleerd meen ik)
* wilde nog genoeg sportief werken op de SP (en wees maar zeker dat dat zeker nog het geval is op de Norta!)
* Nette (hoge) batterijcapaciteit
* wilde niet boven een vooraf opgesteld aanschafbedrag komen

Dus werd het een rode Norta B-5040, waar ik dagelijks een kleine 70km in totaal woon-werkverkeer makkelijk mee afhaspel. In't het begin viel het me eigenlijk tegen want de Bosch hield het voor bekeken rond de 35km/u en was het echt wel stampen om... dus naar de fietshandelaar hier in't dorp, zaterdag de fiets binnengebracht, even aan de computer, probleem bleef, maandag de SP naar Norta, dinsdag telefoon, kom je 'm dadelijk halen, probleem opgelost. Bleek de Bosh uitgerust met de verkeerde SW. Maar plots ging het na 35km/u wel een pak vlotter. (dus de reden waarom lokaal, de snelle en gedegen service!)

Mijn ervaring dusver met de B-5040.
Fijne SP in een schoon rood kleurtje!
Gemiddeld zweef ik vlotjes zo rond de 34 à 35km/u (regen, koude, wind mee, wind tegen, bagagetassen en rugzak) Wil ik harder dan moet ik serieus aan de bak en moet het zoals hier al geschreven allemaal wat meezitten (wind mee doet al heel veel) Ga ik richting de 38-40km/u cruisen dan word er een extra inspanning gevraagd van de beentjes en is soeplesse het woord want dan maalt de overbrenging wel zo op het randje van bijna of net te klein (veel trapomwentelingen) ook in de hoogste versnelling. (Al overwogen omdat wat aan te passen maar ben er nog niet toe geraakt!)

Soms zoeven enkele collega's pedelec-ers me wel voorbij en denk ik, hmmm, als ie nu net wat makkelijker de 45km/u zou handhaven maar dan moet je natuurlijk ookwel alles mee hebben en dan bedoel ik of je een egaal fietspad hebt met ver overzicht en dan liefst nog goed proper en gestrooid, geveegd,... Ik heb dat op mijn reisweg nog niet voor de helft en op sommige stukken harder dan 35km/u, wel dat voel je als je afstapt.

Kijk ik soms even wat sipper als ik bedenk dat 40 of 45 een betere en makkelijkere aan te houden snelheid zou zijn??? Hmmm,, ik wilde mijn beweging en inspanning en die heb ik op de Norta,... eens rond de 40km/u spelen andere dingen mee,... als het rond of onder het vriespunt komt word het plots nog kouder, als je niet de egale mooie overzichtelijke fietspaden hebt,... ookal doet de voorvering goed haar werk, zadel is wat aan de harde kant... dan voel je toch alle oneffenheden in het wegdek... ik heb lange stukken met redelijk wat ouderwetse bij elkaar geflanste fietspaden en met vluchtheuvels in en dat heb je wel geweten...

Moest ik het opnieuw doen zou ik misschien wel wat dieper gekeken hebben naar een achterwielmotoraandrijving zodoende die 45km/u wat makkelijker zou aangehouden kunnen worden (omdat ik dat met de maanden fietsen soms wel een aangenamer snelheid vind, zeker bij temperaturen + 15 graden). Het fijne aan deze Norta B-5040 is dat er op gewerkt moet worden dus mijn dagelijkse training maak ik zelf zo hard en/of makkelijk als ik zelf beslis. De verhouding zou mijns inziens op hogere snelheid wat zwaarder mogen zijn, maar heb eigenlijk tot 4Okm/u geen probleem met de hogere trapfrequentie die de Norta vraagt.

Het hangt er maar vanaf wat je doelstelling en wensen zijn... Moet het een tikkeltje sneller... hmmm kijk dan ook even naar de andere bekende SP merken met achterwielaandrijving. Just my 5 cents... maar zeker niet ontevreden over de Norta.
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Wanneer je regelmatig moet afstappen, een 30 km zone doorkruis dan is het verschil tussen 35 km max en 40 tot 44 max echt niet zoveel op een rit van 30 tot 40 km. Ik denk een paar minuten.
Ik rij op mijn ST3 alleen 45(+) echte km's wanneer ik een stevige wind in de rug heb of een helling afrij. (45 onechte km's op de Omni bij mij is hooguit 43,5 km) . Veel plezier met je fiets!
Groet, Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

longvillageboy schreef: 29 jan 2023, 13:19 Hoi, niet zo heel veel te lezen over de Norta B-5040 daarom even ook hier mijn ervaring neerpennen.
Waarvoor dank! :ay
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
longvillageboy
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 jan 2023, 12:25
Merk SP: Norta B5040
Km-stand: 14000

Ondertussen weer een dikke 1500km op de teller meer van de rode B5040, en nog steeds naar tevredenheid met de sportieve insteek op de Norta. Heb t bagagerekje wat verbreed en vooraan een spatbordverlenger van Jeroen Van Zijp Techniek erop gezet. Deze had ik donderdagavond besteld en zaterdag al in de bus en hij past perfect en het is wel een verschil voor de schoenen en de broek, dus zeker tevreden van de aankoop. Ben nog aan’t kijken om de zadelpositie nog wat aan te passen want geraak net niet ver genoeg naar achteren gepositioneerd (1,89mtr lang). Het originele zadel kan net niet ver genoeg naar achteren dus zal naar een gebogen zadelpen moeten uitkijken denk ik….

Verder nog steeds Happy op de Norta, met de kanttekening dat net wat vlotter misschien toch…. Maar ondertussen wel nog echt wel werken op de Norta dus das extra mooi meegenomen 😎.
Bijlagen
173443B7-3A25-40C9-B916-CF57E98D6F5E.jpeg
173443B7-3A25-40C9-B916-CF57E98D6F5E.jpeg (212.35 KiB) 952 keer bekeken
990A629C-1DD6-4267-A3DA-88CC7F7B9AE9.jpeg
990A629C-1DD6-4267-A3DA-88CC7F7B9AE9.jpeg (238.48 KiB) 952 keer bekeken
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

longvillageboy schreef: 25 feb 2023, 18:39 Het originele zadel kan net niet ver genoeg naar achteren dus zal naar een gebogen zadelpen moeten uitkijken denk ik
Hou er rekening mee dat eventuele frame schade door gebruik van een zadelpen met meer setback dan het origineel niet onder garantie valt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
longvillageboy
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 jan 2023, 12:25
Merk SP: Norta B5040
Km-stand: 14000

Stromeur schreef: 25 feb 2023, 18:49
longvillageboy schreef: 25 feb 2023, 18:39 Het originele zadel kan net niet ver genoeg naar achteren dus zal naar een gebogen zadelpen moeten uitkijken denk ik
Hou er rekening mee dat eventuele frame schade door gebruik van een zadelpen met meer setback dan het origineel niet onder garantie valt.
Dat is hetgene wat me tot dusver wat heeft tegengehouden maar het is echt niet veel dus als ik wat setback heb in de zadelpen kan het zadel terug wat naar voor,... Maar alvast dank voor de opmerking.
Misschien dan toch maar eens werk maken van dadelijk een geveerde zadelpen....
Plaats reactie