Norta B-5040

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Nieuw in de Top 5 van de speed pedelec verkoopcijfers in België is het Belgische merk Norta, met 46 verkochte exemplaren in januari 2021.

Dit is 'm, de Norta B-5040. Uitgerust met vierde generatie Bosch Performance Line Speed middenmotor. Standaard voorzien van 1.125Wh accu-capaciteit dankzij de Powertube 625Wh + Powerpack 500Wh combi, geveerde voorvork en verstelbare stuurpen. Riemaandrijving.

Adviesprijs: 6199 euro.

Norta B-5040.PNG
Norta B-5040.PNG (263.91 KiB) 9100 keer bekeken

Specs:

Motor Bosch Performance line Speed 45km/u vierde generatie
Batterij Powertube 625Wh + Powerpack 500Wh
Alu 6061 frame met alu, regelbare,
verende voorvork Rockshox Recon
Versnelling: Enviolo Trekking handgeschakeld
Riemaandrijving: Gates
Slot: Abus Bordo XL
Magura MT4 schijfremmen
Alu stuur met verstelbare stuurpen ahead
Extra verstevigde dubbelwandige velgen
Banden: Schwalbe Super Moto X gehomologeerd tot 45 km/u
Framehoogtes: Heer 43,5 (S/M) 49,5 (L/XL = uitverkocht)
Kleur: mat zwart (vuurrood = uitverkocht)
Gewicht: 30 kg
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Norta.PNG
Norta.PNG (460.88 KiB) 9097 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Mooie fiets, zeker voor het geld !

Wat is in vredesnaam dat lelijke ding onder koplamp, ik dacht eerste ABS maar die zie ik niet vermeld.
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
Jenkins
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 41
Lid geworden op: 19 feb 2021, 09:50
Locatie: Limburg
Merk SP: Flyer
Km-stand: 3750

Luchthoorn?
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Claxon.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Jimbo
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 mar 2021, 14:20
Locatie: Noorderkempen

Zo, mijn testweekend zit erop dus is het tijd om mijn bevindingen te delen. Op het eerste zicht een prima fiets, alleen spijtig van de kabeltjes die wat ongemakkelijk rondhangen en de claxon die onder de lamp werd gemonteerd. Zo'n bakje onder het stuur ziet er altijd wat vreemd uit. Zelfde gevoel heb ik met die abs bakjes van Bosch. Maar goed, los van het zicht werkt de toeter prima.

Qua rijervaring ben ik aangenaam verrast. De ondersteuning doet goed zijn werk, maar je moet zelf ook nog flink trappen om de hogere snelheden aan te houden. Zo ben ik met enige moeite aan 45km/u geraakt in de turbo stand. Gemiddelde snelheid (wind af) lag bij mij op 33km/u. Met de forse tegenwind van gisteren lag dit op 25-26km/u. De Bosch fietscomputer is afneembaar en geeft voldoende informatie weer zoals oa. bereik, afstand, max snelheid, huidige snelheid, ondersteuningsstand, ...

De batterij van 625Wh en powerpack van 500Wh zorgen voor een maximale actieradius van ca 200km. In turbostand en met wat tegenwind geraak je al snel aan 80-90km. Ideaal voor mensen die lange afstanden willen overbruggen en zoeken naar een SP met groot bereik. Het powerpack is vlot afneembaar met hetzelfde sleuteltje als het Abus Bordo XL slot dat wordt meegeleverd. De batterij is ook uitneembaar met deze sleutel, maar dit vergt iets meer moeite.

De Gates riem met naafversnelling werkt zeer soepel. Gewoon aan het wiel rond het stuur draaien tot je de gewenste versnelling beet hebt. Ook geeft de fietscomputer aan met een driehoekje of je beter wat lichter of zwaarder schakelt. Handig hulpmiddeltje!

Qua verlichting zit het bij deze Norta ook goed met de Supernova M99 Mini (waarover je hier op het forum verder al veel informatie vindt). Gewoon prima verlichting, waar ik niets op aan te merken heb.

Een groter minpuntje vond ik in het comfort van het zadel. Dit zadel voelt vrij hard aan en er is standaard geen zadelvering voorzien. De verende voorvork zorgt wel voor enig comfort maar toch voel je elk putje en elke bult in de weg.

Ik ben zaterdag ook gaan testrijden met een Stromer ST3, en het verschil tov deze Norta merkte ik meteen. De Stromer stuwt je als het ware vooruit en hiermee zat ik in geen tijd boven de 40km/u en kon ik deze snelheden vrij eenvoudig aanhouden.

Al bij al tevreden over deze SP met middenmotor maar mensen die een SP zoeken met meer ondersteuning en dus het 'duwtje in de rug' kiezen beter voor een achterwielmotor. Zelf ben ik hier nog niet helemaal uit wat voor mij de beste keuze is.

Vragen beantwoord ik graag voor zover ik kan en naar mijn eigen ervaring met deze SP.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Jimbo schreef: 29 mar 2021, 08:48 De Bosch fietscomputer is afneembaar
Deze computertjes zijn niet gelinkt aan de fiets, maar werken op elke andere fiets met Bosch aandrijving ... de kilometerstand zit trouwens opgeslagen in de motor, zodra je begint te fietsen met de display van een andere fiets wordt de kilometerstand overgenomen en aangepast.

En dat weet de dievengilde dus ook ... als jij hem er zelf niet afneemt, dan doen zij dat wel voor jou. :mrgreen:
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
mrstrom

Golvas schreef: 30 mar 2021, 08:50
Jimbo schreef: 29 mar 2021, 08:48 De Bosch fietscomputer is afneembaar
Deze computertjes zijn niet gelinkt aan de fiets, maar werken op elke andere fiets met Bosch aandrijving ... de kilometerstand zit trouwens opgeslagen in de motor, zodra je begint te fietsen met de display van een andere fiets wordt de kilometerstand overgenomen en aangepast.

En dat weet de dievengilde dus ook ... als jij hem er zelf niet afneemt, dan doen zij dat wel voor jou. :mrgreen:
Dat is toch wel raar, dat geeft dus geen bescherming? Je mag toch wel verwachten dat ie dan uniek is en niet ondersteunt met de verkeerde computer. Dat zou een beter beveiliging geven.
Georgio
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 115
Lid geworden op: 05 mar 2018, 13:44
Locatie: Zeist

Golvas schreef: 30 mar 2021, 08:50

Deze computertjes zijn niet gelinkt aan de fiets, maar werken op elke andere fiets met Bosch aandrijving ... de kilometerstand zit trouwens opgeslagen in de motor, zodra je begint te fietsen met de display van een andere fiets wordt de kilometerstand overgenomen en aangepast.

En dat weet de dievengilde dus ook ... als jij hem er zelf niet afneemt, dan doen zij dat wel voor jou. :mrgreen:
Dat is niet helemaal waar:
https://www.bosch-ebike.com/nl/producten/lock/
Eerst Giant low speed, toen Sparta E-speed MNB, nu St2s...
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Georgio schreef: 30 mar 2021, 09:44 Dat is niet helemaal waar:
https://www.bosch-ebike.com/nl/producten/lock/
Je moet je huiswerk maken voor je mensen beschuldigt van onwaarheden te posten ... de Norta B-5040 is uitgerust met een Intuvia display, niet met een Kiox of Nyon waarnaar jij linkt : https://www.norta.be/nl/speedelec/b-500 ... -speedelec

De Intuvia biedt dan ook geen enkele bescherming.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Plaats reactie