Kettler Quadriga duo speed CX

mickey_b
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 mei 2021, 13:52

In mijn zoektocht naar mijn eerste speedpedelec, vandaag eens gaan neuzen in de fietswinkel.
Eén ding weet ik alvast zeker, het moet een riemaandrijving zijn. Vandaag mijn gewone tourfiets met ketting nog eens gereinigd en hou daar echt niet van...

Daar zag ik voor het eerst een Kettler Quadriga duo speed CX.
Totale batterijcapaciteit van 1250 Wh (2 bosh powertube batterij naast elkaar in de schuine framebar). Actieradius zal dus wel meer dan ok zijn.
De fiets stond op een verhoog en kwam bij mij echt als een 'tank' over.
Indrukwekkend.
Vraag mij af hoe zo'n fiets met een bosch middenmoter Performance Line CX rijdt en welke snelheid men daar mee haalt.
Ik weet het, vraag een testrit. Heb dit nog niet gedaan.
Enfin, gezien zijn kolossale voorkomen lijkt het mij een prestatie om daar 45 km/u mee te rijden.

Misschien kan iemand er al over meespreken?
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Bosch middenmotor met Enviolo bak? Met normaal traptempo 40 km/h (echte snelheid, dus zo'n 42-43 op de klok) en als je je benen bij kunt houden dan kan je 45 op de teller aantikken (maar da's dan waarschijnlijk 42 in het echt of zo).
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Uitgebreid topic over deze Kettler, vergeleken met de Stromer ST1 : https://www.speedpedelecreview.com/view ... =47&t=3194
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Quadriga DUO CX SPEED.png
Quadriga DUO CX SPEED.png (385.17 KiB) 5018 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

mickey_b schreef: 08 mei 2021, 21:38 Totale batterijcapaciteit van 1250 Wh (2 bosh powertube batterij naast elkaar in de schuine framebar). Actieradius zal dus wel meer dan ok zijn.
Hoeveel actieradius heb je nodig? Als in: waar wil je je speed pedelec precies voor gaan gebruiken?

Hou er rekening mee dat je met dit type middenmotoren een stuk meer moeite moet doen om 45km/u te halen én vol te houden, dan met een krachtige achterwielmotor zoals b.v. in Stromers en Klevers zit (beide ook leverbaar met riem). Ja, die twee laatsten zijn naar verhouding duurder. Maar als je zonder al teveel moeite 45 echte kilometers per uur wil rijden en volhouden, dan is deze Kettler gewoon geen serieuze optie.

Wanneer je een zo groot mogelijke actieradius belangrijker vindt dan absolute topsnelheid en er relaxed mee wil gaan touren, dan is deze Quadriga duo speed CX best een leuke optie.

Maar vanwege die Enviolo naaf moet je 'm wel echt testen en niet vanaf papier kopen of op basis van online advies kopen, want lang niet iedereen is van die naaf gecharmeerd. (In tegendeel.)

Ik ben ook wel benieuwd hoe dit frame zich houdt als je er serieus aan gaat sleuren, omdat de bovenbuis ontbreekt.

Riem, remmerij en verlichting zijn alvast wel dik in orde en de luchtgeveerde voorvork is prima. Die Bosch Kiox display ook. Lelijk ding maar veel functionaliteit.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
TomSP
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 247
Lid geworden op: 15 sep 2019, 19:49
Merk SP: Stromer ST3 Pinion
Km-stand: 23276

Stromeur schreef: 08 mei 2021, 23:45 Ik ben ook wel benieuwd hoe dit frame zich houdt als je er serieus aan gaat sleuren, omdat de bovenbuis ontbreekt.
Is er ook als model met bovenhuis:
Afbeelding

https://interbikes.be/kettler-quadriga- ... eed-1250wh
10-2019 - 10-2022 Stromer ST1x Ocean - 14417 km
10-2022 - ... Stromer ST3 Pinion Deep Black - 8864km and counting
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

mickey_b schreef: 08 mei 2021, 21:38 Vraag mij af hoe zo'n fiets met een bosch middenmoter Performance Line CX rijdt en welke snelheid men daar mee haalt.
Uit dit topic onthoud ik dat dat fantastisch moet rijden : iemand van 202 cm hoog en een tarra van 106 kg knalt op zo'n "SP" met een Bosch 350W middenmotor en een energievretende Enviolo probleemloos naar de 45 km/u GPS snelheid bij 4 BFT tegenwind. :bf:
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Het wordt wel een beetje vermoeiend al dat negatieve over die Bosch motoren.
Als je 40km/u een goede snelheid vindt is het een prima systeem.
Prijstechnisch interessant, kwalitatief waarschijnlijk minder storingen, betere gewichtsverdeling, makkelijker aan onderdelen te komen, meer functies in het display mogelijk, alleen geen achterwiel motor.
(misschien wel een gat in de markt voor Bosch, het systeem ook uitbrengen met een achterwielmotor)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Edgecrusher schreef: 11 mei 2021, 08:31 Het wordt wel een beetje vermoeiend al dat negatieve over die Bosch motoren.
Als je 40km/u een goede snelheid vindt is het een prima systeem.
Komt denk ik door twee dingen:

- We zijn van oorsprong een Stromer forum, dus bijna allemaal gebruikers van een krachtige achterwielmotor en daarmee automatisch geen fan van middenmotoren.

- De ontwikkelingsgeschiedenis van Bosch middenmotoren: die meest recente Bosch Gen4 middenmotoren zijn inderdaad prima als je lekker wil toeren op een snelheid van 35-37km/u en af en toe de 42/45km/u wil aantikken. Maar de eerdere generaties Bosch middenmotoren waren stroperige lawaaibakken, waarbij je blij mocht zijn als je met veel zweten incidenteel de 40 haalde. Ik heb er genoeg van getest om te weten dat ik mezelf niet continu het apelazarus wil trappen onder begeleiding van een woooooooeeeeeeeeeeee-geluid uit de motor.


Dat imago moet Bosch nog even van zich afschudden. De 4e generatie motoren is krachtiger en veel stiller. Maar imago opvijzelen kost tijd, zeker in deze community. Daarom is het prima dat we er steeds meer nieuwe forumleden bij krijgen met interesse in SP's met een Bosch systeem. Al blijft de praktijk voorlopig wel: zet zo iemand na het testen van een Bosch-SP op een Klever of Stromer en het is gebeurd.

Die Bosch Nyon display is trouwens echt leuk. Daar kan geen enkel ander SP-merk tegenop: connected, over-the-air updates, ANT+, navigatie, fitness-gegevens, kleuren-touchscreen en ga zo maar door. Geen smartphone meer nodig aan je stuur, die display heeft het allemaal. Een gigant zoals Bosch heeft de resources om zoiets door te ontwikkelen, een bedrijf(je) als Stromer niet.

Servicen van zo'n Bosch motor is ook eenvoudiger via meerdere dealers te doen, omdat het systeem minder 'niche' is.

Alleen die Enviolo. Ik vind het niet wat :bn:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
mickey_b
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 mei 2021, 13:52

Er is een nieuwe techniek op komst, mogelijks al 2022:
versnellingen niet meer in achternaaf of derailleur, maar geïntegreerd in de middenmoter.
Voordeel: geen samenwerking meer nodig met andere systemen maar een all-in systeem volledig door bosch gemaakt.
Vereist ook minder onderdelen op fiets
Geen energieverlies zoals beweerd wordt met enviolo ea...

Bijkomend: Bosch powertube van 750 wh op komst...

Ik heb een topic aangemaakt bij nieuwe technologie en fietstechniek
Plaats reactie