Pagina 2 van 3

Re: Gazelle Ultimate 380 speed vs ST1

Geplaatst: 30 sep 2021, 11:36
door FreddyH
JeroenC schreef: 30 sep 2021, 10:17 Heeft iemand praktische ervaring met de Gazelle?
We hebben hier enkele leden die een Gazelle No1 heeft (qua motor/riem/bak vergelijkbaar). Verder ken ik niemand die deze fiets heeft. Zie dit draadje, daar kom je de mensen die hem besteld hebben tegen.

Re: Gazelle Ultimate 380 speed vs ST1

Geplaatst: 04 okt 2021, 11:42
door JeroenC
FreddyH schreef: 30 sep 2021, 11:36
JeroenC schreef: 30 sep 2021, 10:17 Heeft iemand praktische ervaring met de Gazelle?
We hebben hier enkele leden die een Gazelle No1 heeft (qua motor/riem/bak vergelijkbaar). Verder ken ik niemand die deze fiets heeft. Zie dit draadje, daar kom je de mensen die hem besteld hebben tegen.
Bedankt. Ik heb daar gekeken en zie en aantal ervaringen.

Nav eerdere reacties ben ik nu tocha an het twijfelen voor een normale e-bike ipv speed pedelec. Mijn route gaat deels door het bos en ook daar mogen officieel geen SP rijden. Voorheen deed ik dit op mijn racefiets met 30km/h gemiddeld maar wil niet meer douchen op het werk. De electrische ondersteuning zou daarbij helpen. Nu accepteren dat 25km/h beetje het maximale is. Hopelijk komt er in de toekomst nog verbetering want op de weg zie ik toch echt niet gebeuren. Combinatie met auto's werkt niet goed (ook niet met brommers). We zullen zien.... Bedankt voor alle hulp

Re: Gazelle Ultimate 380 speed vs ST1

Geplaatst: 19 jan 2022, 23:16
door bartje369
mrstrom schreef: 30 sep 2021, 08:46
JeroenC schreef: 30 sep 2021, 08:37
mrstrom schreef: 30 sep 2021, 08:24

Neem dan een E bike of een racefiets. Je hoort je gewoon aan de verkeersregels te houden. Door mensen die zo rijden, worden de andere SPers die op de weg rijden, agresief benaderd. Als je niet op de weg durft dan moet je geen SP kopen. Net als mensen die geen motor durven te rijden, dat ook niet doen en een auto kopen. Dit is dan niet het vervoersmiddel voor jou.
Beetje raar om met een racefiets wel >30 km/h over het fietspad te rijden en niet met een SP. Net zo gevaarlijk! Ik spreek uit eigen ervaring. De 50km/h haal je gewoon niet en zorgt alleen voor gevaarlijke situaties op de weg. Het is een kwestie van aanpassen aan het verkeer op een fietspad. Rijd je alleen, kun je hard. Is het druk dan minder je vaart. Niet heel moeilijk. Zelfde geldt voor kruispunten.
Brommers gaan ook max. 45km/u, uitzonderingen daar gelaten. Maar dat zijn de regels en theoretisch mag je op fietspad max. 30km/u wat de racefietser doet maakt niet uit.
Sorry, maar hier klopt geen pepernoot van. Ik heb zelf altijd brommer gereden en daarna een 4 takt scooter. Scooters gaan uit de fabriek vaak al 55kmh. Dit wordt min of meer gedoogd, of het zijn de rollentestbanken die zwaarder belasten waardoor er na correctie geen te hoge 'constructiesnelheid' wordt waargenomen. (ik praat over ervaring met een viertal brommers, heb vaak genoeg familie en vrienden met -nieuwe- brommers geholpen, met onderhoud etc.) zelf heb ik er meer dan 50.000km mee gereden in een periode van toch zeker 8-10 jaar

Ik rijd zelf in Gelderland en daar wordt het volgens mij overal gedoogd om op fietspaden te rijden, sterker nog, vaak is het zelfs aangegeven. Ik vind het vreselijk om tussen auto's te rijden. Ik doe het vaak (in stedelijk gebied) maar echt ELKE DAG wordt er getoeterd, afgesneden, voor me naar het fietspad gewezen. Vandaag nog meegemaakt zelfs, vaak genoeg krijg je ook nog een middelvinger naar je toe, als je naar je kentekenplaat wijst. Waarom überhaupt??

Daar word ik niet gelukkig van, en nee ik ga niet op een E-bike rijden. 27kmh in een begrenzer rammen met een fiets die 80% van het werk doet zie ik niet zitten, dan rijd ik liever 2x zo hard als op een normale fiets (18kmh > 36kmh). 27kmh haal ik op een beetje lichte fiets zonder ondersteuning al :shock:

Echt grootschalig gebruik van speed pedelecs eist gewoon drastische veranderingen aan de infrastructuur, dan maar de snelheid max naar 30kmh (ik zie het ook niet zitten, 40kmh ipv 50 zou al een HELE verbetering zijn). Waarom hoor ik daar nog niks over? Met 40 heb je aanzienlijk minder bandenafrolgeluid (bij voorbij rijdende autos is dat erorm irritant) en kan je met je pedelec mooi met het verkeer mee crossen. De langzame slakken kunnen dan mooi op het fietspad blijven slenteren... (bijna) iedereen blij :D :ay

Re: Gazelle Ultimate 380 speed vs ST1

Geplaatst: 20 jan 2022, 00:19
door bennyb
Hallo
een beetje rare vraag, maar is het in Nederland verplicht om altijd op de weg te rijden?
en het fietspad is dus verboden voor pedelecs ?
in Belgie rijd volgens mij zowat iedereen op het fietspad.

Re: Gazelle Ultimate 380 speed vs ST1

Geplaatst: 20 jan 2022, 00:22
door FreddyH
In NL heb je onderscheid tussen fietspad en brom/fietspad. Op een fietspad mogen wij nooit komen*, op brom/fietspaden wel.

In B is dat inderdaad anders.

*) tenzij er lokaal een uitzondering geldt, zoals bijvoorbeeld op sommige plekken in Gelderland

Re: Gazelle Ultimate 380 speed vs ST1

Geplaatst: 20 jan 2022, 07:52
door mrstrom
bartje369 schreef: 19 jan 2022, 23:16
mrstrom schreef: 30 sep 2021, 08:46
JeroenC schreef: 30 sep 2021, 08:37

Beetje raar om met een racefiets wel >30 km/h over het fietspad te rijden en niet met een SP. Net zo gevaarlijk! Ik spreek uit eigen ervaring. De 50km/h haal je gewoon niet en zorgt alleen voor gevaarlijke situaties op de weg. Het is een kwestie van aanpassen aan het verkeer op een fietspad. Rijd je alleen, kun je hard. Is het druk dan minder je vaart. Niet heel moeilijk. Zelfde geldt voor kruispunten.
Brommers gaan ook max. 45km/u, uitzonderingen daar gelaten. Maar dat zijn de regels en theoretisch mag je op fietspad max. 30km/u wat de racefietser doet maakt niet uit.
Sorry, maar hier klopt geen pepernoot van. Ik heb zelf altijd brommer gereden en daarna een 4 takt scooter. Scooters gaan uit de fabriek vaak al 55kmh. Dit wordt min of meer gedoogd, of het zijn de rollentestbanken die zwaarder belasten waardoor er na correctie geen te hoge 'constructiesnelheid' wordt waargenomen. (ik praat over ervaring met een viertal brommers, heb vaak genoeg familie en vrienden met -nieuwe- brommers geholpen, met onderhoud etc.) zelf heb ik er meer dan 50.000km mee gereden in een periode van toch zeker 8-10 jaar

Ik rijd zelf in Gelderland en daar wordt het volgens mij overal gedoogd om op fietspaden te rijden, sterker nog, vaak is het zelfs aangegeven. Ik vind het vreselijk om tussen auto's te rijden. Ik doe het vaak (in stedelijk gebied) maar echt ELKE DAG wordt er getoeterd, afgesneden, voor me naar het fietspad gewezen. Vandaag nog meegemaakt zelfs, vaak genoeg krijg je ook nog een middelvinger naar je toe, als je naar je kentekenplaat wijst. Waarom überhaupt??

Daar word ik niet gelukkig van, en nee ik ga niet op een E-bike rijden. 27kmh in een begrenzer rammen met een fiets die 80% van het werk doet zie ik niet zitten, dan rijd ik liever 2x zo hard als op een normale fiets (18kmh > 36kmh). 27kmh haal ik op een beetje lichte fiets zonder ondersteuning al :shock:

Echt grootschalig gebruik van speed pedelecs eist gewoon drastische veranderingen aan de infrastructuur, dan maar de snelheid max naar 30kmh (ik zie het ook niet zitten, 40kmh ipv 50 zou al een HELE verbetering zijn). Waarom hoor ik daar nog niks over? Met 40 heb je aanzienlijk minder bandenafrolgeluid (bij voorbij rijdende autos is dat erorm irritant) en kan je met je pedelec mooi met het verkeer mee crossen. De langzame slakken kunnen dan mooi op het fietspad blijven slenteren... (bijna) iedereen blij :D :ay
Dat is nogal een boute uitspraak dat het niet klopt. En daarna praat je over dat het in gelderland gedoogd wordt.

De wet is vrij duidelijk volgens mij, dat jij het ander beleefd, betekent nog niet dat dat juist is.


Any way, terug on topic is beter

Re: Gazelle Ultimate 380 speed vs ST1

Geplaatst: 20 jan 2022, 20:01
door BramVerb
Rijd iedereen 30 in een dorp of stad waar je op de rijbaan max 30 mag?
Ik merk dat 90% van automobilisten het doet en ik me dan aanpas aan de snelheid van de auto. Alhoewel ze me dan nog voorbij komen en soms stom aankijken wat ik op de rijbaan doe ipv op het fietspad.

Sorry ik heb geen ervaring met Gazelle. Zoals je kan zien heb ik een Klever en erg tevreden. Je kan er ook rustig mee rijden trouwens.

Re: Gazelle Ultimate 380 speed vs ST1

Geplaatst: 20 jan 2022, 20:47
door FreddyH
Hier in de regio wordt in 30 km/h gebieden steevast 35-45 km/h gereden, afhankelijk van hoe de weg erbij ligt. Hier in de wijk ligt het nu vol met drempels, dan lijkt het wel alsof mensen toch even 50 km/h willen rijden tussen de drempels in, terwijl het toch echt zone 30 km/h is. Ik rijd ook vaak met de snelheid van de auto's mee, maar boven de ± 37 km/h laat ik ze wegrijden.

Re: Gazelle Ultimate 380 speed vs ST1

Geplaatst: 20 jan 2022, 22:09
door Stromeur
BramVerb schreef: 20 jan 2022, 20:01 Rijd iedereen 30 in een dorp of stad waar je op de rijbaan max 30 mag?
Bijna mijn complete woonplaats is 30km/u zone.

Toen ik mijn speed pedelec net had jakkerde ik gewoon door met 45km/u. Ik stond er eigenlijk niet eens bij stil weet je dat. Maar na een half jaartje was ik wel uitgeraasd. Ik maak me niet druk en rij hier in de bebouwde kom netjes met 32 a 35km/u op de display rond. Ik sta toch binnen een paar minuten in buitengebied en dan kan (en gaat) het gas er vol op.

Re: Gazelle Ultimate 380 speed vs ST1

Geplaatst: 16 okt 2022, 20:37
door Robert Steady Speed
Al een vraag van een jaar oud, maar wellicht hebben anderen die twijfelen er nog wat aan. Ik heb zowel een Stromer ST1 uit 2016 als een Gazelle Ultimate uit 2022. Beide met negen versnellingen en een derailleur.

voordelen Strömer
*voelt iets degelijker aan, ook zwaarder
* ondersteuning is iets sterker
* Achtermotor van Strömer helpt iets beter bij hele stijle bruggetjes dan de middenmotor van Bosch bij Gazelle. Dat komt omdat bij een bruggetje de sensor in de achtermotor veel meer belast wordt en de trapsensor vooral de kracht op je benen meet. Maar om voor één bruggetje een Strömer te nemen is wat overdreven.
* al met al is Strömer een fractie sneller

voordelen Gazelle:
* voordeliger in aanschaf
* makkelijker te onderhouden door meer universele onderdelen
* volgens mij ook goedkoper in onderhoud
* ik vind de Gazelle wat wendbaarder: vooral als je vanuit stilstaan vertrekt tussen een groep fietsers bij het stoplicht
* Gazelle rijdt veel lichter bij lege accu dan Strömer (nauwelijks een voordeel)

Accuduur: kan ik niet zoveel van zeggen. Ik heb een dual accu dwz 2x 500 kWh. Dat systeem bevalt prima. Ik haal 2x 33 km op een dag en dan heb ik ongeveer 10%-25% van de accucapaciteit over. Het hangt allemaal heel erg af van de wind en hoe hard je trapt. Hoe harder ik trap, hoe meer accu ik verbruik.

Mijn reistijd hangt vooral af van de tussenstops. Mijn reistijd is bijna altijd 65 minuten. Ik rijd dan lange stukken rond 38 km/uur. Als dat 42 zou worden, ben ik hooguit 5 minuten eerder op mijn werk. Ik rijd meestal op tourstand en pas als ik onder de 35 km/uur kom zet ik de fiets op sportstand. Maximale stand is turbo. Door Rotterdam vind ik harder dan 35 niet fijn en vaak onveilig. Op een ventweg langs de N209 waar ik alle ruimte heb, vind ik het wel prettig om rond de 40 te rijden.

Het is wat mij betreft een beetje lood om oud ijzer. Strömer wat meer comfort en iets sneller, maar wel stukje duurder in aanschaf en onderhoud. Gazelle wat wendbaarder. Ik zie Strömerrijders wel eens hard door de bocht gaan, maar ik weet niet of dat op een Gazelle ook kan. De banden van de Gazelle zijn wat dunner. Ik heb dat snelle bochtenwerk afgeleerd, nadat ik twee speedpedelecrijders uit de bocht heb zien vliegen.

groeten,
Robert