Ervaringen met de nieuwe ST1 tot nu toe

Samtruwant
Pro
Pro
Berichten: 54
Lid geworden op: 27 jul 2019, 21:09
Locatie: Diksmuide

Al een tijdje geleden dat ik nog iets postte op het forum. Daarom hierbij even een kort verslag van mijn ST1-ervaringen, nu ik deze fiets bijna twee jaar bezit ( november 2019).
Het eerst half jaar reed ik zonder problemen, maar toen kreeg ik plots sensorfouten. Eerst kon ik nog verder rijden, maar plots stond ik stil aan de kant met de melding ‘sensor kan niet gekalibreerd worden.’ Ik dus met de fiets naar de FM, waar alle problemen wonderwel als sneeuw voor de zon verdwenen waren….ze gaven me de fiets, na wat reiniging en poetsen, terug mee. Maar je raad het al, nog geen week later opnieuw aan de kant met dezelfde melding. Dus fiets terug binnen, en gelukkig snel vervangen onder garantie! Fiets bleef toen tijdje aan de kant door het welbekende C-virus. Daardoor trouwens ook een nieuw job moeten zoeken waardoor ik nu 26 km enkel moet pendelen (voorheen 19km). Blij dus dat ik opteerde voor de blauwe batterij!

Eind vorig jaar opteerde ik voor, na wat wikken en wegen, voor een ligstuur. Ik ben me bewust van de gevaren, maar ook van de voordelen. Op m’n parcours heb ik toch een 5 à 10 km waar het perfect veilig kan, met weinig ander verkeer of uitritten en dergelijke. Bij de minste twijfel schakel ik over op m’n gewoon stuur. Tegen de wind in is het echt een verademing en een zegen voor de batterij. Dus erg tevreden met die aanschaf, en het ziet er trouwens ook nog cool uit 😊

Jammer genoeg begonnen de sensorproblemen opnieuw. Eerst geleidelijk aan wat minder / meer ondersteuning, maar uiteindelijk steeds duidelijker in die mate dat de fiets bij temperatuurschommelingen begon te scooteren. Na een eerste check-up en herinstallatie ging het even goed, maar snel weer terug zelfde problemen en foutmeldingen. Ik zag ook in het service menu dat de waarden flink schommelden. Gelukkig nooit aan de kant gestaan, maar ik eiste toch een nieuwe sensor van de dealer. Dat ging twijfelachtig, maar de terugkerende, meestal kortdurende, foutmeldingen gaven de doorslag. Ik vind het nog steeds verwonderlijk hoe die sensor het 2 x zo snel kan opgeven….
Nog volgens de dealer werkt stromer nu met betere leveranciers waardoor de sensor nu wel van betere kwaliteit zou moeten zijn. Is daar iets van aan ?

Over de ondersteuning ben ik best tevreden. Nog nooit met een ander exemplaar (alleen ST1X bij testrit) gereden, maar voor mij voldoet deze alleszins prima. Zoals gezegd rij ik ook redelijk sportief, gebruik klikpedalen en kan me omkleden op het werk. Steeds met maximum eruithalen hoeft voor mij ook niet, bij windstille omstandigheden ben ik bv. met 40km/u dik tevreden. Dat haal ik ook bij wat tegenwind als ik het ligstuur kan gebruiken. Alleen bij forsere tegenwind vanaf 4beaufort wordt het moeilijk. Voor wie graag minder sportief én zo snel mogelijk wil rijden, is een zwaardere motor misschien wel aangewezen, maar ik heb er voorlopig geen nood aan.

Over de batterij heb ik ook geen klagen. Want bovenstaande rijstijl zorgt dat ik behoorlijk ver kom en m’n verbruik lager is dan de meesten. Belangrijk gelukje is ook dat ik ’s morgen richting WNW (naar zee) rij, en dus meer wel dan niet bevoordeeld ben met de windrichting. Ik zit nu op zo’n 9wh/km, na +-10.000km en gem. snelheid 35km/u. afgelopen zomer had ik gemiddeld rond de 50% capaciteit over op 52km, m’n ‘record’ is 63% (heen windstil, terug 5bft wind mee). Vorige winter gemiddeld rond de 40% met een dieptepunt van 20%.

Ben benieuw of er deze winter al verval merkbaar is. Want opladen op het werk vind ik toch een heel gedoe, dus hopelijk kan ik dat nog wat uitstellen….

Minder tevreden ben ik over de verlichting, gelukkig al beter dan op de ST1X maar nog altijd onvoldoende. Zolang je niet boven de 35km/u rijdt, kan dit volstaan, maar sneller is het niet veilig genoeg, punt. Eigenlijk een schande dat dit op zo’n fiets mag gemonteerd worden (met alle homologatie en andere regels….). Door m’n ligstuur heb ik deze winter geen plaats om nog een licht bij te zetten, dus zit ik met wat vraagtekens. Een M99 vind ik echter zeer duur, misschien vraag ik eens aan de dealer of ze geen tweedehands ST3 licht op de kop kunnen tikken ofzo (toch al iets beter).

Ook de standaard geleverde banden geven me geen zekerheid. Vorige twee winters met de conti top contact winter gereden, zeer tevreden over en geen lekke banden. Met de gewone banden in de zomer al tweemaal lek.
Joren
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 54
Lid geworden op: 28 mei 2020, 18:30
Locatie: Rollegem
Merk SP: ST1 2020
Km-stand: 11000

Na aankoop in augustus 2020 mijn eerste mankementje.
Het licht gaat plots niet meer aan. Enkele als ik het stuur naar rechts draai is er weer licht.

Zo te zien een slecht contactje.

Nu vraag ik me af of ik van de stromer dealer uit een andere lamp erop zou kunnen laten zetten.
Die lamp is toch al van dag 1 als onvoldoende bevonden door meerdere gebruikers. Ik leg graag wat op voor een beter/veiliger licht.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De Stromer dealer mag onderdelen alleen vervangen door origineel. Zeker als het garantie betreft.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Joren
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 54
Lid geworden op: 28 mei 2020, 18:30
Locatie: Rollegem
Merk SP: ST1 2020
Km-stand: 11000

Bedankt voor de supervlugge reactie.

Helaas, ik had al een vermoeden dat dit het geval zou kunnen zijn.
Dan ga ik maar eens uitkijken om een extra lamp op het stuur te monteren. Momenteel heb ik de Lezyne macro drive 1300xl in het vizier.
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Na aankoop in augustus 2020 mijn eerste mankementje.
Het licht gaat plots niet meer aan. Enkele als ik het stuur naar rechts draai is er weer licht.
Dag Joren. Een tweetal maanden geleden heb ik hetzelfde gehad. Idd een slecht contact. De fm heeft dit onder garantie gerepareerd. De standaard lamp is louter een "dimlicht" van, ik geloof, 600 lumen. Als groot licht volstrekt ontoereikend in duistere omstandigheden. Ik heb al lange tijd een Lezyne 1600 xl als groot licht. Ook nog via een bluetooth verbinding te configureren. Vergelijkbaar met de bouwlamp qua lichtopbrengst.
Mvg Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Joren
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 54
Lid geworden op: 28 mei 2020, 18:30
Locatie: Rollegem
Merk SP: ST1 2020
Km-stand: 11000

Peerke1960 schreef: 08 nov 2021, 17:15
Na aankoop in augustus 2020 mijn eerste mankementje.
Het licht gaat plots niet meer aan. Enkele als ik het stuur naar rechts draai is er weer licht.
Dag Joren. Een tweetal maanden geleden heb ik hetzelfde gehad. Idd een slecht contact. De fm heeft dit onder garantie gerepareerd. De standaard lamp is louter een "dimlicht" van, ik geloof, 600 lumen. Als groot licht volstrekt ontoereikend in duistere omstandigheden. Ik heb al lange tijd een Lezyne 1600 xl als groot licht. Ook nog via een bluetooth verbinding te configureren. Vergelijkbaar met de bouwlamp qua lichtopbrengst.
Mvg Peter
Hey Peter,

Bedankt voor de tip.
Met de donkere dagen is een extra licht toch echt nodig op de fiets. Zoiezo vind ik het een gemis dat Stromer hier geen optie voorziet.
PeeBee
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 sep 2019, 23:54
Locatie: Amstelveen
Merk SP: Stromer ST3 Pinion LE
Km-stand: 20

Hier een kleine tussen-inventaris over mijn gele ST1. Ik had me na 7000 km verzoend met het feit dat-ie niet meer reed als nieuw, wat kleine rammels had en steeds minder precies schakelde en remde. Ik maak 'm heus op tijd schoon, smeer de ketting etcetera, maar toch.

Vorige week ben ik bij Qicq geweest voor een grote(re) beurt. Alles loopt en draait weer beter dan ik me kon herinneren: een software update is uitgevoerd, de fiets is gekalibreerd, er is een shim gemonteerd onder de accu, er is een nieuwe ketting gemonteerd en het allerbelangrijkste: het 11/28 kransje zit er nu op. Als je niet naast de Cauberg woont: monteer dat zo snel je kunt. Je ST1 wordt er een veel fijnere fiets mee, met veel mooiere overgangen tussen de versnellingen. Ik ga de volgende beurt in elk geval eerder dan na 7000 km doen: dit scheelt zo veel... :D
ST1 2019 / geel / 983 Wh :D ST3 Pinion LE 2022 / rood / 983 Wh :D :D
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De Stromer ST1 in de kleur Deep Petrol, in de uitgave zoals die verkrijgbaar is sinds oktober 2021: met dagrijverlichting in het balhoofd (en een OMNI met BT functionaliteit die tegen bijbetaling naar volledige functionaliteit/connectiviteit kan worden geupgrade):


Stromer ST1 Deep Petrol.jpg
Stromer ST1 Deep Petrol.jpg (551.65 KiB) 924 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Christoph_Vdp
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 jul 2022, 21:50
Locatie: België

Mooie kleur Stromeur die Deep Petrol, ga ik in het echt eens gaan bekijken als de FM uit verlof is :)
Zelf denk ik om een ST1 aan te schaffen.

Mvg
Christoph
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik vind de ST1 er sowieso enorm op vooruit gegaan met de dagrijverlichting in het balhoofd. Deep Petrol zou ook mijn keus zijn als ik een ST1 zou kopen :)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie