Ervaringen met de nieuwe ST1 tot nu toe

Christoph_Vdp
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 jul 2022, 21:50
Locatie: België

Inderdaad, dat vind ik ook.
HarkoB
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 aug 2022, 09:06
Locatie: Balkbrug
Merk SP: Stromer
Km-stand: 4500

Heb ook sinds enkele weken een ST1 (occasion, uit 2020, 4500 km op teller). Ben verliefd op het Monster. Heerlijk. Maar toch een paar puntjes die ik meer lees op dit forum:
1) Zitpositie is iets te rechtop. Omdraaien stuurpen is een optie lees ik, is daar ook een how-to van ? Kan het op het forum niet vinden. Paar tips zijn welkom, ben best handig maar tips maken het leven makkelijker.
2) Cassette; ik weet dat het een Zwitsers merk is maar je zou toch verwachten dat de cassette wordt aangepast aan het land waar de fiets wordt geleverd :-). Ik lees op het forum het eea over een andere cassette (11-24 of 11-28). Dat zou ik ook graag willen. Maar...welke cassette moet ik dan kopen? Heb redelijk veel ervaring met MTB en race, maar dit is nieuw voor me. Is dit zelf te doen of beter naar de dealer?
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Dag HarcoB,
Cassette is prima zelf te verwisselen, al heb ik het gedaan via de dealer tijdens onderhoud. Het is mechanisch allemaal standaard spul. Ik heb, geloof ik een 11-24 cassette. De grootste kransjes vind ik minder interessant dan de kleinste. Ik fiets met name op de 12, 13 en 14. Waar ik wel tegen aanloop en wat ik nauwelijks verbeterd kreeg was het schakelen. Bij voorbeeld ik moet twee keer terug en vervolgens een keer op schakelen om een keer terug te schakelen. Ach alles went. Stuurpen is om te draaien en wanneer je alle spacers er tussen uit haalt heb je een sportieve zit a la ST 3

Groet, Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

HarkoB schreef: 18 aug 2022, 13:33 1) Zitpositie is iets te rechtop. Omdraaien stuurpen is een optie lees ik, is daar ook een how-to van ? Kan het op het forum niet vinden.
Zo uit het hoofd (heb hier geen ST1 staan) en let op dat je alle boutjes op het juiste moment aan draait. De aandraaimomenten staan in de handleiding van je Stromer:

- Frontplaatje van je stuurpen halen, zal wel vast zitten met vier inbusboutjes die je los moet draaien. Even zien hoe de koplamp zit. Ik weet het zo niet meer bij de ST1.
- Je stuur losjes naar beneden laten hangen. Voorzichtig met de kabels.
- Inbusbout bovenin de stuurpen helemaal los draaien en de twee inbusjes aan de zijkant van je stuurpen zo los draaien dat je de stuurpen eraf kunt halen.
- Stuurpen afnemen, omdraaien en terugplaatsen. Eventueel naar wens één of meer spacers naar boven verplaatsen (dat zijn die zwarte ringetjes onder je stuurpen).
- De twee inbusjes aan de zijkant een tikkie aandraaien, maar nog niet helemaal vast. En de inbus bout bovenin een beetje aandraaien.
- Stuur terug op zijn plek zetten, let op de bekabeling, en de vier inbusjes van de frontplaat aandraaien. Doe dit kruislings en draai ze zo steeds wat verder aan. Mogelijk moet je hier ook nog wat met de koplamp.
- Nu de inbusbout bovenin vast draaien. Dit is tevens de stelbout voor je balhoofd: draai 'm zo vast dat je geen speling meer voelt wanneer je je fiets stevig naar voor duwt en de remmen inknijpt. Maar niet té vast. Je stuur moet nog vanzelf naar links en rechts draaien als je de voorkant van je bike op tilt en 'm iets kantelt
- Heb je je balhoofd goed gesteld en je stuur staat netjes recht, dan de twee inbusjes aan de zijkant beurtelings steeds wat verder aandraaien tot je 'm op het juiste moment hebt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Eindoordeel ST1 na bijna 3 jaar en 28000 km.

Drie jaar geleden ben ik door mijn vrouw erop gewezen dat fietsen naar Tiel toch tot de mogelijkheden behoorde. In het verleden heb ik ditwel gedaan met een sportfietsje, maar meer dan 40 km enkel was me toch teveel. Wat gegoogled en de naam van Vietz kwam boven drijven. Ik ernaar toe, geholpen door Nelis die me wees op de toen net geïntroduceerde ST1. Ik wat uit proberen, ook op en neer gereden naar mijn werk en ik was er helemaal waus van. Wat een fiets. Toendertijd het wel even gehad over de ST3 maar ik zag toen het voordeel er niet van in. Dat zou een electrische brommer zijn.
Nu drie jaar verder komt die electrische brommer er alsnog. Duurt nog 3 weken omdat mijn Pinion c1.12 volgende week pas binnenkomt en de deskundige monteur nog ff vakantie heeft.
Maar goed, hoe is de ST1? Om te beginnen, wat mankeert eraan of zijn aandachtspunten:
1: accudeur sluit niet zonder de accu, ondanks de belofte van Stromer dat dat wel zo is.
2: Lagers van de ST1 slijten. Vooras, trapas, balhoofd, pendalen. Allemaal vervangen en volgens mij is de trapas binnenkort weer aan de beurt. De plastic pendalen zou ik direct al inwisselen voor een metalen variant. Achteras geeft gelukkig tot nu toe geen krimp.
3: aansluiting koplamp was prut. De bedrading brak.
4: Rijden met een wegcassette vergt gewenning. Ff uitleggen. De eerste 5000 km schakelde de derry uitstekend. Doch na het monteren van een wegcassette (tandje 11, 12, 13, 14,, 15, enz...) is het schakelen onnauwkeurig. Met name terugschakelen naar een groter kransje. Dat betekent twee keer terug, een keer opschakelen om de ketting weer goed in het gareel te hebben. Ook de fm kreeg dit niet voor elkaar tot hun ergenis. Uiteindelijk went het en ik weet nu niet beter. Overigens rij ik al 23000 km met de wegcassette en met twee KMC kettingen.
5: Verf is kwetsbaar. Helaas is het frame niet gepoedercoated.
6: Standaard bandjes vind ik minder lekbestendig en heb ik heel snel laten vervangen door conties. ( Ja, ja N is 1)
7: Geen groot lichtfunctie. Dat betekende een Lezyne 1600 bijzetlamp tussen november en midden februari omdat fietsen in het donker met alleen de standaard lamp onverantwoord was.
8: Updaten is lastiger omdat de ST1 moeizaam contact maakt. Nu heb ik nog steeds versie 4341 op mijn gele banaan en ik ben er tevreden mee. Alles doet het.
9: Richtingaanwijzers ontbreken ook op de ST1. Nu heb ik er Winglights opgezet en in wat donkere omstandigheden werkt dit goed.
10: Accu slijt wel en tijdens de derde winter had ik serieus moeite om met de 983Wh accu op mijn werk aan te komen. Nu heb ik een accu transporter met een 618Wh accu erbij zodat ik gedurende rit kan wisselen.

Wat is goed:
1: mooie stoere bike, mooie gele kleur.
2: Stabiel weggedrag. Ik kan m de hoek om smijten. Doe ik heel weinig omdat ik een angsthaas ben.
3: Geen enkel electronisch probleem gehad. Callibreren doe ik een paar keer per jaar. Soms ook om alleen te bekijken of het verschil maakt.
4: De enige keer dat ie me heeft laten staan was na 1000 km door een productiefoutje in de accubak waardoor de accu niet goed contact maakte. Ben toen door Vietz opgehaald.
5: Ook de instapper van Stromer kan prima 45 km rijden op de Omni. Harder kan maar dat is zwoegen. Mijn gemiddelde energieverbruik is 13,4 wh per km. De ondersteuning voelt heel natuurlijk aan.
6: Op de Nederlandse wegen kun je prima fietsen met de standaard voorvork met een bandenspanning van tegen de 3 bar. Ik heb overigens nu wel gekozen voor een verende. Dit uit luxe en het hebben van oude botten.

Conclusie: prima fiets waar ik heel veel plezier aan heb beleefd waarbij ik moet aantekenen dat goede ondersteuning van een fm onontbeerlijk is voor alle ditjes en datjes. Ik heb het geluk dat Vietz op de route naar mijn werk ligt. ( En ze hebben lekkere koffie :ay ).
Op naar de ST3 Pinion

Groetjes, Peter
Laatst gewijzigd door Peerke1960 op 27 aug 2022, 16:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Helder verhaal. Ik kan me er helemaal in vinden. Dank voor het delen!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Mooi verslag, ik kan alleen maar hopen dat de ST3 je nog meer plezierige kilometers gaat geven !
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
metalpe
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 234
Lid geworden op: 20 nov 2021, 06:51
Locatie: Bree
Merk SP: Stromer st2 belt (dec 2021)
Km-stand: 15000

Goed gereden! Veel plezier met de 3!
Lekker fietsen...
Dimitrit
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 dec 2023, 14:08
Locatie: Essen

Sihnon schreef: 17 mar 2021, 08:10 Dag iedereen,

Ben al een paar weken aan meelezen hier op forum.
Ben zelf aan kijken voor een ST1 via leasing van het werk.
Dit zou via Aerts Action Bike Kalmthout zijn.

Iemand ervaringen met deze fm?
Vooral als er problemen zijn en garantiegevallen.

Voor mij zou het ST1 met zwaarste batterij, verende voorvork en ook verende zadelpen zijn.
Dus zoals ik lees zit het wel goed met de betrouwbaarheid van ST1?
Is het goed om nog met orgineel banden met Tannus erin te erop te laten of toch investeren in betere banden?
Dit is voor traject ongeveer 20 a 30 km van Kapellen naar haven van Antwerpen.

Bedankt.
Weet iemand iets over dienst na verkoop bij Aerts action bike voor stromer?
Plaats reactie