Ervaringen met de ST2 met riem

Gebruikersavatar
Marco69
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 380
Lid geworden op: 05 jun 2020, 12:01
Locatie: Abcoude
Merk SP: ST2 LE
Km-stand: 13.200

De eerste fietsen rijden inmiddels rond (ST2 LE) dus een topic met allerlei ervaringen lijkt mij wel handig. :D
En natuurlijk wat mooie plaatjes bij de beleving is ook leuk.

Mij bevalt de fiets erg goed, erg stabiel, stuurt soepel en de gehele fiets voelt goed aan.
Zadel is redelijk hard maar niet te hard. Ik heb geen vering erop zitten dus ik voel wel wat.
Schakelen gaat soepel, ik merk toch dat ik redelijk vaak de 5e versnelling pak..zeker met de wind in de rug.
in de 4e rij je tot 43km/u daarna doorschakelen en dan richting de 48km/u.
De remmen reageren direct maar niet te heftig, remhendel voelt vertrouwd aan. Ook met volle snelheid snel tot stilstand komen is geen probleem, zelfs met 1 arm en richting aangeven en remmen is makkelijk.
De banden geven veel grip, nat wegdek en bladeren en dan nog remmen :cool2:

Verbruik van de accu is bij 8gr route 50km en dan nog 42% over. Gemiddeld 33km/u veel stoppen voor wat plaatjes.

Afbeelding

Afbeelding
ST2 LE | Redshift Shockstop | SPD | W-W <-->15km
Schullie1989
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 jun 2020, 00:24
Locatie: Overijssel: Omgeving Rijssen
Merk SP: Stromer ST5 2023 of ST7 DP

Inmiddels heb ik na woensdagavond spelen en tweaken met de instellingen van de fiets, twee reguliere dagen achter de rug. 207km gefietst inmiddels. Gemiddeld tegen de 36km per uur. Woon-werk kost 1uur en 10 minuten. Batterij is ‘s morgen zo rond een restcapaciteit van 27%. Terug een stuk zuiniger. Tussen de 50% en %40 procent restcapaciteit.

Over de fiets niet meer dan lof. Erg stabiel. Winterbanden vreten zich letterlijk vast in het asfalt. Grip is dus dik in orde. Fiets is 1x uitgevallen omdat ik te hard over een drempel ging. Daarna niet meer voorgekomen. Tijdens het fietsen hoor ik af en toe wel een geluidje bij de vooras. Kunnen dat de remschijven zijn? Het is niet storend ofzo. Maar het viel mij op vandaag.

De riem fietst goed. Fiets ook meestal in de 4 en op lange rechte stukken in de 5. Wat de cadans betreft voor mij prima.

Vandaag onderweg door diverse mensen bij het stoplicht aangesproken. “Wat een mooie fiets is dat...”en weer een ander: “Mag ik brutaal zijn? Wat kost dat zo’n fiets? €4.000 ofzo” :lol: :bu: :ck:

Het is dus een fiets de wel zijn bekijks trekt.
Bijlagen
AFF77871-3A91-4D1D-8A46-02A8771FD5CE.png
AFF77871-3A91-4D1D-8A46-02A8771FD5CE.png (179.11 KiB) 14198 keer bekeken
BC111645-444B-48EF-BA7D-A61F360F968B.png
BC111645-444B-48EF-BA7D-A61F360F968B.png (164.46 KiB) 14198 keer bekeken
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Schullie1989 schreef: 20 nov 2020, 19:01 Fiets is 1x uitgevallen omdat ik te hard over een drempel ging. Daarna niet meer voorgekomen. Tijdens het fietsen hoor ik af en toe wel een geluidje bij de vooras.
Twee puntjes om te melden aan de verkoper.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Schullie1989
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 jun 2020, 00:24
Locatie: Overijssel: Omgeving Rijssen
Merk SP: Stromer ST5 2023 of ST7 DP

Golvas schreef: 20 nov 2020, 19:11
Schullie1989 schreef: 20 nov 2020, 19:01 Fiets is 1x uitgevallen omdat ik te hard over een drempel ging. Daarna niet meer voorgekomen. Tijdens het fietsen hoor ik af en toe wel een geluidje bij de vooras.
Twee puntjes om te melden aan de verkoper.
Is dat al gelijk nodig ja? Wil niet als een zeur overkomen..
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Zou ik wel doen, het hoort namelijk allebei niet.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Marco69
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 380
Lid geworden op: 05 jun 2020, 12:01
Locatie: Abcoude
Merk SP: ST2 LE
Km-stand: 13.200

Dat geluidje hoorde ik ook en dat is de remschijf, een paar tellen later was het weer weg, op de racefiets hoor je dat ook regelmatig. Dat is wat klein spul wat er tussen komt.
ST2 LE | Redshift Shockstop | SPD | W-W <-->15km
WattsUp
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 31
Lid geworden op: 24 nov 2020, 20:35
Locatie: Beringen

Hoe voelen jullie de 5de versnelling aan?

Ik ben me namelijk aan het richten op een ST2 (want riem) maar ik ben geen conditie fietser. Ik lees nu precies dat de 5de versnelling niet echt "zwaar trappen is" of toch niet zo zwaar trappen als de 11de versnelling van een ST1X, waardoor je dus een hogere cadans/RPM en bijgevolg betere conditie (want sneller, meer moeheid) moet hebben. Aangezien 11 zo goed als de standaard versnelling is waar ik in trap op mijn testfiets ST1X wil ik voor woonwerk verkeer me niet "zot trappen" waar ik nu wel schrik voor heb met die 5de versnelling op een ST2...

Graag jullie ervaringen daarover, want dat houdt me nu tegen om voor een ST2 te gaan. Temeer ook omdat de fietsenmaker mij adviseerde om dan toch voor een derailleur en ketting te gaan.
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Marco69 schreef: 20 nov 2020, 22:19 Dat geluidje hoorde ik ook en dat is de remschijf, een paar tellen later was het weer weg, op de racefiets hoor je dat ook regelmatig. Dat is wat klein spul wat er tussen komt.
Is dit vaak bij putjes of bultjes in de weg, of op kasseistenen (kinderkopjes)? Dan is dit inderdaad hoogstwaarschijnlijk de remschijf. Ik denk niet dat dit spul is die er tussenkomt, maar gewoon flexibiliteit van wiel+spaak+remschijf die allen iets meegeven en zo uiteindelijk, zeker bij nieuwe remblokjes, die milimeter speling overbruggen waardoor remschijf tegen remklauw aantikt.
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

WattsUp schreef: 26 nov 2020, 12:05 Graag jullie ervaringen daarover, want dat houdt me nu tegen om voor een ST2 te gaan. Temeer ook omdat de fietsenmaker mij adviseerde om dan toch voor een derailleur en ketting te gaan.
Ik zal, als ik 'm kan vinden, eens een cadansmeter mee laten lopen op de test-ST2 die hier nu staat. Volgens mij valt het verschil met "de 11" op een Stromer met 26" wielen wel mee. Maar als je twijfelt, dan kun je dit natuurlijk het beste ook zelf gaan testen.

PS: Een te lage cadans geeft veel druk op je knieën. Op de middellange termijn is het veel verstandiger om een wat hogere cadans aan te houden. Je knieën blijven heel en je conditie verbetert. Als je het forum een beetje doorleest, dan zie je dat bijna iedereen die met nul conditie is gaan Stromeren binnen een paar maanden liever op de 13 (of 12 als die gemonteerd werd) rijdt, dan op de 11. Geef het gewoon even tijd.

Mijn ervaring met de vijfde versnelling op de ST2 is prima, je zit echt niet op een koffiemolentje hoor ;-) En het voordeel van die gear hub met riem is dat continu in de Vijf rijden niet binnen 1500 a 2000km je drivetrain aan gort helpt, wat bij continu op de 11 van een traditionele derrie rijden gegarandeerd wel gebeurt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Golvas schreef: 20 nov 2020, 19:11
Schullie1989 schreef: 20 nov 2020, 19:01 Fiets is 1x uitgevallen omdat ik te hard over een drempel ging. Daarna niet meer voorgekomen. Tijdens het fietsen hoor ik af en toe wel een geluidje bij de vooras.
Twee puntjes om te melden aan de verkoper.
Eens, met name dat uitvallen bij het rijden over een drempel hoort niet te gebeuren. Tenzij je echt, echt, écht iets heel erg idioots hebt uitgehaald.

Ik hoor trouwens ook heel soms "iets" aan de voorzijde bij mijn test-ST2, maar bij mij is het net als bij Marco69 gewoon de remschijf (metalig aanloopgeluidje, meestal zo weer weg).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie