Ervaringen met de ST2 met riem

WattsUp
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 31
Lid geworden op: 24 nov 2020, 20:35
Locatie: Beringen

Teddytejero schreef: 03 jul 2021, 12:45 Na nog geen 1,000 km bij FM .... overspqnning , foutmeldingen , stilvallen. Nu na 2.000 km staat ie bij FM in Berchem al 15 d te ´wachten op onderdelen` :!:
FM maakt reclame dat alle Stromer modellen ´op voorraad´ zijn. Maar na levering van je + 7.000 euro fiets @ catalogusprijs ben je eraan voor de service zeker ?
Ik heb al 6 modellen gehad sinds 2015 / 4 gekocht en 2 in Lease genomen. Misschien beter een dikke BMW of Honda moto kunnen kopen van al dat geld.

Ik dacht dat de ST2 LE redelijk onderhoudsvrij zou zijn en dat de sensorproblemen -die mijn plezier van de ST3 danig vergald hadden- nu eindelijk opgelost zouden zijn: Nee hoor ... same sh1t all over again: Terug de truukjes om 45 km/h te kunnen halen. En om de dag valt ´m gewoon uit: Zelfs geen foutmeldingen want die had FM blijkbaar uitgezet.

Moet ik nu echt ´ingebrekestellingen´ gaan versturen en mijn rechtsbijstands verzekering gaan aanspreken ? Het laconieke antwoord van FM is dat ze ´reminders´ sturen voor de onderdelen ... ben ik dus niet mee geholpen. Die verkoopt Stromer modellen als zoete broodjes maar er liggen geen onderdelen op stock. Ik kan begrijpen dat een kleine garnaal geen volledige achterwielen met motor heeft .... maar met winkels in Berchem / Brasschaat / Beveren / Brussel :bn:

quote=Teddytejero post_id=100203 time=1623827894 user_id=439]
Na foutmeldingen op controller (voorlicht vervangen door model ST3) is de fiets regelmatig stilgevallen bij het rijden over onze Belgische weginfrasturctuur. Plots de motor ondersteuning weg en een zwart omni scherm
Na herstart rijdt de fiets terug normaal (blokje laten plaatsen ?)
Vorige week is ook het remmen op de motor weggevallen. Calibratie / hard reset / opnieuw opstarten na volle baterij lading ... niks)
In het service menu geraak ik ook niet meer dus ligt het aan de kabel / shifter / brake handle ... Afspraak bij FM Berchem ... 10 dagen wachten op afspraak want volledig volgeboekt :ck:
[/quote]

Tja, da's allemaal dikke ellende, dat snap ik. Ik heb een versnellingspobleempje gehad en mijn fietsenmaker doet daar niet moeilijk over: "We gaan u helpen, ik ga niet die versnellingen nu zitten vervangen, ik pak een volledig nieuw wiel uit een showroomfiets, plaats dat bij u en gij kunt verder".

Ja schitterend, ik goed gesteld en ik was weg. Bolt nu prima. En ja ik heb die truc moeten toepassen met trappers stil houden maar ik haal nu prima 48kmph, geen probleem! Het zal mij dan worst wezen dat ik een "hackje" heb moeten doen :bn:
Radiotechniman
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 485
Lid geworden op: 02 mei 2021, 15:58
Locatie: Noord Brabant
Merk SP: Stromer ST3 pinion 2022 red
Km-stand: 14000

Dus... Ook mijn ST2 heeft sinds vanmiddag het probleem dat de 1e en 5e versnelling niet meer functioneren.
Trappers stilhouden in 5e versnelling geeft een ratelend geluid, en fiets schakelt niet naar 5e versnelling.
1e versnelling trapte dol, dit was op te lossen door de versnellingskabel iets bij te stellen.
Ben bij de fietsenmaker geweest, enkele zaken getest, conclusie: versnellingshub defect. Reparatie onder garantie is later deze maand ingepland, mits de onderdelen beschikbaar zijn. Voor nu heb ik mijn eigen fiets weer mee terug genomen naar huis (er is nog wel op te fietsen). Ik mocht ook een leenfiets hebben, wellicht wissel ik deze later nog om.
Fingers crossed...
0-7800km: Stromer ST2 Belt Royal Blue (vanaf april 2021)
7800-...: Stromer ST3 Pinion Imperial Red (vanaf september 2022)
BlueThunder
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 mei 2021, 13:41
Locatie: Denekamp
Merk SP: ST2 2021 Royal Blue
Km-stand: 2340

Problemen met de naafversnelling.

Ik heb de ST2 nu 3 maanden. Na +/- 1000 km begon de naafversnelling te ratelen, 1e versnelling pakte niet en 5e af en toe.
Achterwiel compleet vervangen, dus met nieuwe naafversnelling.
Echter probleem doet zich wederom voor met dezelfde storingen. Toevallig weer na +/-1000 km.
Iemand dezelfde ervaringen? :bc

Heb dit gisteren, woensdag 08-07, gemeld bij mijn fietsenmaker. Afwachten.......
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Het is heel erg frustrerend, maar gewoon weer laten vervangen onder garantie. Op een gegeven moment (hopelijk bij de volgende) zit er een motor + naaf in die wel goed is en dan ben je van dit gedoe af.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Teddytejero
Pro
Pro
Berichten: 76
Lid geworden op: 23 okt 2017, 12:52

WIj vallen in de EU allemaal onder dezelfde consumentenbescherming. De garantie is een wettelijke verbintenis tussen U en de verkoper (zeker als je die in een winkel koopt) en niet de fabrikant!

Als je een probleem hebt dat niet opgelost geraakt stuur je eerst een aangetekend schrijven aan de zaak. Vervolgens een ingebrekestelling en je eist compensatie voor 'het geleden verlies'. De vrederechter zal dan wel uitmaken wat 'de redelijke termijn' van een herstelling is. In dit geval toon je gewoon de posts van zijn social media .... waar de kartons met 'nieuwe stromers' per dozijn in de rij staan.

ALs je dit op een beleefde en kordate manier even bij de dealer op tafel gooit zal die wel in actie schieten ... voor hetzelfde geld houdt ie je nog wekenlang aan het lijntje. Na 14d 'aandringen' is de nieuwe motor en aandrijving eindelijk geplaatst en hoop ik dat Stromer 5 nu eens eindelijk probleemloos km's kunnen bollen :bh: De verontschuldiging van FM voor het lange wachten aanvaard ik bij deze ...
Teddytejero schreef: 03 jul 2021, 12:45 Die verkoopt Stromer modellen als zoete broodjes maar er liggen geen onderdelen op stock.
Is dat beleid van jouw FM, of kan Stromer niet leveren? Dan pas weet je naar wie je verwijtend moet kijken.
ST1 - suntour vork - 522 wh 12 K km
ST1-X 20" met 812 model 2017 wh orange
ST1-X 17" comfort model 2018 met 812 wh orange (partner) 11 K km einde lease
ST3 LE (verkocht)
ST2 LE
ST1 - 812 wh - 2021 (lease partner)
Radiotechniman
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 485
Lid geworden op: 02 mei 2021, 15:58
Locatie: Noord Brabant
Merk SP: Stromer ST3 pinion 2022 red
Km-stand: 14000

BlueThunder schreef: 08 jul 2021, 09:38 Problemen met de naafversnelling.

Ik heb de ST2 nu 3 maanden. Na +/- 1000 km begon de naafversnelling te ratelen, 1e versnelling pakte niet en 5e af en toe.
Achterwiel compleet vervangen, dus met nieuwe naafversnelling.
Echter probleem doet zich wederom voor met dezelfde storingen. Toevallig weer na +/-1000 km.
Iemand dezelfde ervaringen? :bc

Heb dit gisteren, woensdag 08-07, gemeld bij mijn fietsenmaker. Afwachten.......
Dit is precies het probleem dat ik ook heb. 5e versnelling pakt heel soms en de 1e versnelling trapt "dol". Ook het ratelen bij stilhouden trappers in de 4e en 5e versnelling.
Ik heb Stromer via het contactformulier de vraag gesteld of bij de onderdelen die ter vervanging worden aangeboden deze problemen zijn opgelost.
0-7800km: Stromer ST2 Belt Royal Blue (vanaf april 2021)
7800-...: Stromer ST3 Pinion Imperial Red (vanaf september 2022)
Gebruikersavatar
Jurre
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 dec 2020, 08:30
Locatie: Zuid Holland
Merk SP: ST2 2021 Dark Grey
Km-stand: 560

Ik heb dit ratelen ook aan de hand gehad, binnen 250km al.
Optrekken in stadsverkeer, mee met de auto's en vervolgens geen 5e versnelling meer. Dan slaat je hart wel even over.
Gelukkig door FM onder garantie hersteld en heb ik geen klachten meer.
Het begin trouwens met af en toe een tandje doortrappen tijdens het rijden.
Als je de zon tegemoet fietst, laat je je schaduw achter je.

ST2 2021 Dark Grey met een blauwtje: Kinekt 2.1: Suntour voorvork: Spatbordverlenger: Lazer Anverz: Ergotec M99
Gebruikersavatar
JeroenH
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 352
Lid geworden op: 01 mei 2018, 08:29
Locatie: Antwerpse Kempen
Merk SP: ex-RD10 . ST2BLE
Km-stand: 24k.17k

Ik mag de mijne straks terug afhalen, gisteren binnen gedaan voor het nieuwe achterwiel. Benieuwd of ik nu wel een goede versie vd hub te pakken heb. FM verontschuldigde zich nog voor de lange wachttijd, voor mij was dat echter geen probleem aangezien ik altijd heb kunnen verderrijden, uit voorzorg enkel op versnelling 4 weliswaar.

FM bevestigde ook dat de voorste remschijf gaat vervangen worden, maar dat de homologatie nog steeds bezig is.
ST2 "Blauwe Geschelpte" - Thule Shield Pannier L v2- Lazer Urbanize NTA MIPS
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Radiotechniman schreef: 08 jul 2021, 21:53 Ik heb Stromer via het contactformulier de vraag gesteld of bij de onderdelen die ter vervanging worden aangeboden deze problemen zijn opgelost.
Ik was vandaag bij de Stromer dealer in Herveld en er is inmiddels duidelijk wat het probleem is: in de SA hub zit een c-ring die van zijn plek kan schieten. Als dat gebeurt dan schuiven de interne tandwielen van hun plek, waardoor je last krijgt van doortrappen, bijgeluiden en/of schakelen lukt niet.

Nu de oorzaak boven water is, ruilt Stromer ST2-moteren met een hub dat niet goed schakelt niet meer om, maar ze herstellen dit. De motor wordt hiervoor naar Stromer opgestuurd. De c-ring zou na herstel niet meer los kunnen schieten en daarmee is het probleem dus permanent verholpen.

Deze wetenschap en oplossing zal trouwens niet meteen een eind maken aan de meldingen van dit probleem, want er zijn er al veel ST2's in omloop (op de weg en in dealervoorraden).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Als Stromer verstandig is roepen ze de ST2’s allemaal terug. De veiligheid is niet in het geding, wel de reputatie
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Plaats reactie