Ervaringen met de ST2 met riem
-
- Pro
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 30 apr 2021, 06:14
- Locatie: Tessenderlo
- Merk SP: Stromer
Remmen jullie meestal op het voorste of het achterste wiel of beiden?
Stromer ST2 Belt drive, 30 km enkel WW
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Beiden, maar vooral voor.Stroomstoot schreef: ↑10 aug 2021, 22:41 Remmen jullie meestal op het voorste of het achterste wiel of beiden?
Tenzij ik mijn arm aan het uitsteken ben, dan alleen die kant die nog aan het stuur zit (maar da's vooral rustigaan vaart verminderen).
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
Altijd vooraan en onder slechte omstandigheden voor- en achteraan.
Je gewicht verplaatst zich tijdens het remmen naar voor. De druk op de voorband neemt toe en dus ook de grip. Die druk die vooraan toeneemt neemt achter aan af (er verdwijnt geen gewicht hè), minder grip dus. Als je heel hard wil/moet remmen is het de kunst om achteraan de rem druk te verminderen en vooraan de rem druk te laten toenemen tot het moment dat het achterwiel los komt of tot het moment dat je voorwiel blokkeert. Die 2 laatste zaken is wat bij de ST5ABS het ABS voor jou doet.
Dus ABS (voor & achter) en remmen voor en achter gecombineerd (1 remhendel techniek) helpt alle mogelijke fouten uit de wereld.
Je gewicht verplaatst zich tijdens het remmen naar voor. De druk op de voorband neemt toe en dus ook de grip. Die druk die vooraan toeneemt neemt achter aan af (er verdwijnt geen gewicht hè), minder grip dus. Als je heel hard wil/moet remmen is het de kunst om achteraan de rem druk te verminderen en vooraan de rem druk te laten toenemen tot het moment dat het achterwiel los komt of tot het moment dat je voorwiel blokkeert. Die 2 laatste zaken is wat bij de ST5ABS het ABS voor jou doet.
Dus ABS (voor & achter) en remmen voor en achter gecombineerd (1 remhendel techniek) helpt alle mogelijke fouten uit de wereld.
-
- Veteraan
- Berichten: 630
- Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51
Altijd beide, voor het meeste remwerk en achter iets gedoseerd mee laten remmen.
Achter blokkeren is geen controle meer welke richting je op wilt.
Voor blokkeren is ook niet fijn, maar dat blokkeert niet zo snel door de druk op het voorwiel. Zelfs met 4 zuigers en 203mm remschijven kun je nog heel gecontroleerd hard remmen.
Ik weet niet of je wel eens op een fiets met 1 hendel remsysteem hebt gefietst, maar dat is een redelijk ‘dom’ systeem wat geen optimale remverdeling heeft onder wisselende omstandigheden of je moet constant de rembalans willen aanpassen aan de omstandigheden. Dan beter het ABS systeem.
Achter blokkeren is geen controle meer welke richting je op wilt.
Voor blokkeren is ook niet fijn, maar dat blokkeert niet zo snel door de druk op het voorwiel. Zelfs met 4 zuigers en 203mm remschijven kun je nog heel gecontroleerd hard remmen.
Ik weet niet of je wel eens op een fiets met 1 hendel remsysteem hebt gefietst, maar dat is een redelijk ‘dom’ systeem wat geen optimale remverdeling heeft onder wisselende omstandigheden of je moet constant de rembalans willen aanpassen aan de omstandigheden. Dan beter het ABS systeem.
Ik bedoel niet een 1 rem systeem dat "fixed" is.
Maar een 1 rem systeem icm ABS, de elektronica verdeeld de remkracht optimaal. Zoals bij de moto's. Je kan met je voet remmen of met de remhendel of beide, maakt allemaal niet uit, altijd alles onder controle.
Maar een 1 rem systeem icm ABS, de elektronica verdeeld de remkracht optimaal. Zoals bij de moto's. Je kan met je voet remmen of met de remhendel of beide, maakt allemaal niet uit, altijd alles onder controle.
- JeroenH
- Veteraan
- Berichten: 354
- Lid geworden op: 01 mei 2018, 08:29
- Locatie: Antwerpse Kempen
- Merk SP: ex-RD10 . ST2BLE
- Km-stand: 24k.18k
Nog eens een update over mijn ST2, eind juli naar de FM gebeld: error 21024F is een motorfout die niet op te lossen is , dus na 2 weken met een nieuw achterwiel krijg ik opnieuw een nieuw achterwiel Ik moest echt lachen toen ik de mechanieker aan de lijn had (hij las de fouten uit in het systeem).
Dus nu weer wachten, achterwiel besteld en FM is 2 weken in vakantie. Gelukkig kan ik nog altijd verder rijden, net als met het schakelprobleem. De fiets geeft van tijd tot tijd dus 21024F als error, maar ik kan gewoon doorrijden zonder problemen.
ST2 "Blauwe Geschelpte" - Thule Shield Pannier L v2- Lazer Urbanize NTA MIPS
-
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 429
- Lid geworden op: 30 jun 2020, 00:24
- Locatie: Overijssel: Omgeving Rijssen
- Merk SP: Stromer ST5 2023 of ST7 DP
Hoeveel pech kun je hebben met een fiets? Bizar gewoon.JeroenH schreef: ↑15 aug 2021, 11:13Nog eens een update over mijn ST2, eind juli naar de FM gebeld: error 21024F is een motorfout die niet op te lossen is , dus na 2 weken met een nieuw achterwiel krijg ik opnieuw een nieuw achterwiel Ik moest echt lachen toen ik de mechanieker aan de lijn had (hij las de fouten uit in het systeem).
Dus nu weer wachten, achterwiel besteld en FM is 2 weken in vakantie. Gelukkig kan ik nog altijd verder rijden, net als met het schakelprobleem. De fiets geeft van tijd tot tijd dus 21024F als error, maar ik kan gewoon doorrijden zonder problemen.
-
- Pro
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 20 jan 2021, 18:30
- Locatie: Achterhoek
- Merk SP: St 2 le
- Km-stand: 0
Printplaat is vervangen
Update van mijn ervaringen;
Hier geen enkel probleem met versnellingen. Maar veel problemen met ondersteuning. (Mijn FM kreeg een rolberoerte als ik weer eens vroeg of t achterwiel echt wel op 28 was aangedraaid) Andere FM heeft mij een kalibratie truc in het servicemenu aangeleerd. Leek een tijd te helpen. Totdat opnieuw de ondersteuning zo goed als wegviel. Terug naar de dealer. Medewerker kijkt in zijn computer en concludeert dat waarschijnlijk de printplaat kapot is van de omni. Deze is vervangen. Bij het wegfietsen daar vond ik ‘m toch weer wat zwaar trappen. Voor mij zijn schijnbaar de standaard fyabrieksintellingen te zwaar. Daarom weer met de truc in het servicemenu gekalibreerd. Fietst weer als een zonnetje.
Nu nog de knop van het grote licht weer laten fiksen, want dat wil niet meer aan…
Ik probeer te accepteren dat de fiets veel onderhoud nodig heeft…. en die acceptatie gaat heel goed als ik met 48 over de lokale binnenwegen zoef!
De boodschap die ik vooral wil delen; bij ondersteuningsproblemen, laat ook naar de printplaat kijken! Ik heb nl. vanaf het begin het gevoel gehad dat er een software probleem was!
Update van mijn ervaringen;
Hier geen enkel probleem met versnellingen. Maar veel problemen met ondersteuning. (Mijn FM kreeg een rolberoerte als ik weer eens vroeg of t achterwiel echt wel op 28 was aangedraaid) Andere FM heeft mij een kalibratie truc in het servicemenu aangeleerd. Leek een tijd te helpen. Totdat opnieuw de ondersteuning zo goed als wegviel. Terug naar de dealer. Medewerker kijkt in zijn computer en concludeert dat waarschijnlijk de printplaat kapot is van de omni. Deze is vervangen. Bij het wegfietsen daar vond ik ‘m toch weer wat zwaar trappen. Voor mij zijn schijnbaar de standaard fyabrieksintellingen te zwaar. Daarom weer met de truc in het servicemenu gekalibreerd. Fietst weer als een zonnetje.
Nu nog de knop van het grote licht weer laten fiksen, want dat wil niet meer aan…
Ik probeer te accepteren dat de fiets veel onderhoud nodig heeft…. en die acceptatie gaat heel goed als ik met 48 over de lokale binnenwegen zoef!
De boodschap die ik vooral wil delen; bij ondersteuningsproblemen, laat ook naar de printplaat kijken! Ik heb nl. vanaf het begin het gevoel gehad dat er een software probleem was!
- JeroenH
- Veteraan
- Berichten: 354
- Lid geworden op: 01 mei 2018, 08:29
- Locatie: Antwerpse Kempen
- Merk SP: ex-RD10 . ST2BLE
- Km-stand: 24k.18k
Fijn, maar wat is dan die mooie 'truc' ?Ore123 schreef: ↑22 aug 2021, 11:43 Printplaat is vervangen
Update van mijn ervaringen;
Hier geen enkel probleem met versnellingen. Maar veel problemen met ondersteuning. (Mijn FM kreeg een rolberoerte als ik weer eens vroeg of t achterwiel echt wel op 28 was aangedraaid) Andere FM heeft mij een kalibratie truc in het servicemenu aangeleerd. Leek een tijd te helpen. Totdat opnieuw de ondersteuning zo goed als wegviel. Terug naar de dealer. Medewerker kijkt in zijn computer en concludeert dat waarschijnlijk de printplaat kapot is van de omni. Deze is vervangen. Bij het wegfietsen daar vond ik ‘m toch weer wat zwaar trappen. Voor mij zijn schijnbaar de standaard fyabrieksintellingen te zwaar. Daarom weer met de truc in het servicemenu gekalibreerd. Fietst weer als een zonnetje.
Nu nog de knop van het grote licht weer laten fiksen, want dat wil niet meer aan…
Ik probeer te accepteren dat de fiets veel onderhoud nodig heeft…. en die acceptatie gaat heel goed als ik met 48 over de lokale binnenwegen zoef!
De boodschap die ik vooral wil delen; bij ondersteuningsproblemen, laat ook naar de printplaat kijken! Ik heb nl. vanaf het begin het gevoel gehad dat er een software probleem was!
ST2 "Blauwe Geschelpte" - Thule Shield Pannier L v2- Lazer Urbanize NTA MIPS