Ervaringen met de ST2 met riem

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Luis schreef: 30 aug 2021, 10:03 Kan wel begrijpen dat ze dit niet van de daken willen schreeuwen. Maar een antwoord op de vraag "Hoeveel eigenaars van de ST2 hebben dit probleem?" komt er niet.
Geven ze jou antwoord, dan had het nu hier gestaan en kunnen >35.000 unieke bezoekers per maand het lezen, qua van de daken schreeuwen. Logisch dat ze dat niet doen, doet geen enkele fabrikant. Het is voor jou als consument ook niet relevant. Voor jou moet er gewoon een oplossing komen.


Mooi wel dat er nu wel een oplossing is voor de rinkelschijf.

Hetzelfde geldt trouwens voor het probleem dat de ondersteuning kan uitvallen bij het rijden over een hobbel en het los komen van een C-ringetje in de SA hub waardoor schakelen niet goed meer gaat. Voor beide issues bestaat inmiddels een oplossing en momenteel zijn er twee Aziaten bij Stromer in Nederland aan het werk (eentje van TDCM en eentje van SA) die de Stromer voorraad en de grote dealer-voorraden pro-actief aan het herstellen zijn.


Als je bedenkt hoe allemachtig lang Stromer dit soort issues tot een paar jaar geleden liet voortslepen, dan vind ik dit goed gaan. Het duurt altijd even voordat de omvang van een probleem, de oorzaak en de oplossing boven tafel zijn en nee het hoort überhaupt niet te gebeuren. Maar Stromer pakt hier wel goed door.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
JeroenH
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 352
Lid geworden op: 01 mei 2018, 08:29
Locatie: Antwerpse Kempen
Merk SP: ex-RD10 . ST2BLE
Km-stand: 24k.17k

Ha, goed nieuws! Dan kan ik hopelijk binnenkort ook mijn remschijf laten vervangen als ik weer voor een nieuw achterwiel moet :mrgreen:
ST2 "Blauwe Geschelpte" - Thule Shield Pannier L v2- Lazer Urbanize NTA MIPS
melago
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 mar 2021, 00:10
Locatie: België
Merk SP: Stromer ST2 LE (2021)

Luis schreef: 30 aug 2021, 10:03 Update rinkelende voorste schijf.
Heb dit bericht daarnet ook geplaats als antwoord op een vraag in het Algemeen speedpedelec review forum - Algemeen.

Heb op het event een gesprek gehad met de vertegenwoordiger van Stromer voor mijn regio. Na wat over en weer gepraat bleek dat hij de video's had gezien die ik naar mijn FM had gestuurd i.v.m. "De rinkelende voorste schijf" (zie vorige berichten in het onderwerp "ervaringen met de ST2 LE"). Volgens hem is de schijf van de ST5 nu gehomologeerd voor de ST2 en kan de ombouw starten. Mijn FM zou hiervan op de hoogte zijn. Ik heb van mijn FM nog geen bericht gehad dat ik de fiets mag binnenbrengen voor de ombouw. Moet vandaag of morgen bij de FM mijn fiets gaan ophalen. Zal hem hier natuurlijk over aanspreken.
Wordt vervolgd in het onderwerp hierboven vermeld.
Wat mij verder opviel tijdens het gesprek was de terughoudendheid van de vertegenwoordiger toen ik zei dat ik niet de enige was met dit probleem. Kan wel begrijpen dat ze dit niet van de daken willen schreeuwen. Maar een antwoord op de vraag "Hoeveel eigenaars van de ST2 hebben dit probleem?" komt er niet.
Hier nog nieuws van gehoord, Luis?

Ik heb er ondertussen een 3000km opzitten en ondervond ook het heel vervelende rinkelen van de voorrem rond 44-45km/h. Sinds enkele dagen merkte ik daarnaast op dat het remmen moeizamer ging hij begon te 'slepen' vooraan. Bij inspectie leken de pistons enorm assymetrisch te staan.

Vandaag langs de FM gegaan (die ik al vaak heb gecontacteerd wegens het gerinkel), die zei gewoon dat de remblokjes al goed versleten waren en ze zou vervangen. Toen ik hem vroeg over vervanging van ST2 naar ST5 schijven hoorde hij het in Keulen donderen, hij zou voor me informeren. We'll see.

Overigens, verder wel erg tevreden over de fiets hoor :).
Gebruikersavatar
Luis
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 65
Lid geworden op: 20 nov 2020, 18:09
Locatie: Beringen
Merk SP: ST2 LE
Km-stand: 8453

Maandag 30 aug fiets na herstelling achterband opgehaald bij de FM. Hij heeft de ST5 schijf besteld. Hij laat me weten als de schijf binnen is.
Naveel testen, wikken en wegen heeft mijn vrouw zondag na het event in Genk ook een ST2 besteld. :bi
GeertH
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 37
Lid geworden op: 16 mei 2019, 15:54
Locatie: Limburg nl
Merk SP: Stromer ST3

Hoi,
Om even terug te komen naar het topic.
Intussen men eerste lange ritten met de nieuwe ST2 achter de rug.
Aanvankelijk (bij de testrit) was ik nog niet echt overtuigd van de riemaandrijving en de bediening van de versnellingen in het handvat.
Te meer omdat ik een een ST1X en ST3 met tandwielen/versnellingen gewoon was.
Maar het rijden met de riemaandrijving bevalt me intussen prima. Minder geluid, vlot schakelen, maar ook minder schakelen.
Doorgaans rij ik in versnelling 3 of 4, op wegen waar het kan ga ik in 5de om de 45 km/u te halen.
De versnellingen sluiten goed op elkaar aan. Wel mocht de 5de versnelling ietsje krachtiger omdat de trapsnelheid behoorlijk hoog ligt aan een snelheid van 45 km/u, maar dat is zeker geen probleem. Fijn is ook dat je niet hoeft terug te schakelen als je moet stoppen. Je kan stilstaand gewoon terug schakelen naar een lagere versnelling. Het feit dat je niet telkens een ketting moet reinigen als je door plassen of modder gereden hebt is ook wel tof.
Het stoppen met trappen als je schakelt en het permanent lichte getik van de Nexus in de achteras is (heel) even wennen.
Al bij al, zeer tevreden van dit concept.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

GeertH schreef: 08 sep 2021, 10:14 Wel mocht de 5de versnelling ietsje krachtiger omdat de trapsnelheid behoorlijk hoog ligt aan een snelheid van 45 km/u, maar dat is zeker geen probleem.
Ik denk dat dit vooral trainen is. Ik fiets op de ST2 liefst in de 4e versnelling met 45 km/h... Een hoger traptempo is beter voor je knieën.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
JeroenH
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 352
Lid geworden op: 01 mei 2018, 08:29
Locatie: Antwerpse Kempen
Merk SP: ex-RD10 . ST2BLE
Km-stand: 24k.17k

Ik zie nog mensen zeggen dat ze op de 5e versnelling de trapfrequentie te hoog vinden. Dan denk ik: he?! Op de 5e is het toch gewoon lekker malen?

Niet dat ik weer zoveel schakel, want ik heb mijn 2e versnellingshub weer kapot gekregen. Gelukkig is mijn nieuw achterwiel al in bestelling voor die motorfout, straks eens informeren bij de FM hoelang het nog duurt...

Daarna hoop ik eens een paar maanden zorgenvrij te kunnen fietsen...
ST2 "Blauwe Geschelpte" - Thule Shield Pannier L v2- Lazer Urbanize NTA MIPS
Gebruikersavatar
Marco69
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 381
Lid geworden op: 05 jun 2020, 12:01
Locatie: Abcoude
Merk SP: ST2 LE
Km-stand: 13.200

Ik maal ook in de 5e versnelling, mooi traptempo :ay geen last van mijn knieën. En die 48,3 aantikken en daar blijven is een makkie.
Schakelen doe ik best veel naar 4 en 3 maar voorlopig geen rare geluiden.

Inmiddels loopt de teller lekker op , 6000km zonder grote problemen.
Bijlagen
IMG_4155.jpeg
IMG_4155.jpeg (86.32 KiB) 1179 keer bekeken
ST2 LE | Redshift Shockstop | SPD | W-W <-->15km
Radiotechniman
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 485
Lid geworden op: 02 mei 2021, 15:58
Locatie: Noord Brabant
Merk SP: Stromer ST3 pinion 2022 red
Km-stand: 14000

Ik zou graag willen dat er nog een 6e versnelling was, maar dit kan ook met mijn conditie te maken hebben :D.

Verder heb ik last dat de fiets uitvalt wanneer ik iets te hard over een drempel of boomwortel ga. Zoals te lezen is op het forum is dit een bekend probleem, en is op te lossen, maar erg irritant.
Over twee weken staat er een serviceafspraak gepland, de fietsenmaker kijkt er dan even naar.

Heeft iemand een suggestie hoe dit tijdelijk op te lossen? Ik heb al gekeken of er stof of zand in de connector zat, maar er is niets te zien en het probleem is gebleven.
0-7800km: Stromer ST2 Belt Royal Blue (vanaf april 2021)
7800-...: Stromer ST3 Pinion Imperial Red (vanaf september 2022)
Marb
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 sep 2021, 18:50
Locatie: Limburg
Merk SP: Toekomstige ST2
Km-stand: 0

4BBBC350-6BCF-43F2-840E-92A447ACD2B6.jpeg
4BBBC350-6BCF-43F2-840E-92A447ACD2B6.jpeg (882.4 KiB) 997 keer bekeken
Deze week mijn stromer ST2 aangekocht. Tot nu toe bevalt deze super… ik hou jullie op de hoogte :cool2:
Plaats reactie