Ervaringen met de ST2 met riem

Gebruikersavatar
Luis
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 65
Lid geworden op: 20 nov 2020, 18:09
Locatie: Beringen
Merk SP: ST2 LE
Km-stand: 8453

Gaan fietsen gisteren aan de nieuwe fietsbrug, Godsheide Hasselt en een foto genomen. Geüpload naar "#vrtweer" en jawel s'avonds op het weerbericht.
Het weer - Mozilla Firefox 2021-11-07 08-41-23.mp4
(20.62 MiB) 199 keer gedownload
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Mooie fietsen , die blauwe ST2en. Zelfs bij bewolkt weer :lol:
Groeten, Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Wat leuk! De hoofdfoto zelfs.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Radiotechniman
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 485
Lid geworden op: 02 mei 2021, 15:58
Locatie: Noord Brabant
Merk SP: Stromer ST3 pinion 2022 red
Km-stand: 14000

JeroenH schreef: 03 nov 2021, 14:51
Radiotechniman schreef: 03 nov 2021, 10:49 Bovenstaande foutcode ken ik niet.

Wel kreeg ik bericht vanuit mijn fietsenmaker dat de asmoer van de versnelling vervangen moet worden voor een korter type, omdat deze anders de versnelling kan beschadigen. Het betreft hier een terugroepactie van Stromer. Afspraak staat binnenkort ingepland.

Wordt hier de zeskantmoer van de as mee bedoeld?
Klopt, ik heb vandaag ook een nieuwe asmoer gekregen toen ik mijn banden liet wisselen!

@Joker, klote man, hopelijk kan je FM het snel oplossen!
Inmiddels is de asmoer vervangen. Het gaat over de linker moer (de inbusbout) die volgens Stromer intern de versnelling op termijn kon beschadigen. Met het vervangen van de moer hoopt Stromer de kans hierop te verkleinen (is wat wazig en zijn niet mijn woorden). Op de nieuwe moer staat het aandraaimoment (28Nm) gedrukt, de oude had dit niet.
Blijkbaar zit er in deze moer nog een bout die afgesteld moet worden bij plaatsing.
0-7800km: Stromer ST2 Belt Royal Blue (vanaf april 2021)
7800-...: Stromer ST3 Pinion Imperial Red (vanaf september 2022)
MaartenVA
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 jan 2021, 19:58
Locatie: Puurs-Sint-Amands
Merk SP: Stromer
Km-stand: 7500

Na lange tijd nog eens iets posten ...

Ondertussen +-7200 km gefietst, al bij al zonder te veel problemen. Tot ik deze week de fiets opstartte en op het display werd gevraagd om de koppelsensor te kalibreren (foutcode E250103). Deze op alle mogelijke manieren proberen kalibreren (zoals de instructie het voorschrijft en zoals ik hier op het forum gevonden heb). Telkens gaf hij aan dat de kalibratie was mislukt met bijhorende foutcode W270100. De dag nadien er mee naar de FM... Blijkbaar verzuipen ze wat in het werk (nadeel van hun eigen succes?) dus zal even geduld moeten uitoefenen. Ik vermoed dat de koppelsensor defect zal zijn, ik hoop snel meer te weten.

Deze minder leuke ervaring is uiteraard jammer maar desondanks kijk er al naar uit om mijn woon-werkverkeer opnieuw aan te vatten met deze fiets. Het is immers op alle vlakken een meerwaarde: conditie verbeteren, minder stress, besparing in brandstofkosten, fietsvergoeding, ...

Moest er iemand iets aan hebben, hieronder nog enkele ervaringen die ik nog wil delen:
* Je conditie gaat er echt wel zichtbaar op vooruit. Toen ik de fiets net had aangeschaft, had ik het moeilijk om de 48 km/h aan te houden op stand 3, zeker wanneer er wat wind stond. Tegenwoordig fiets ik voortdurend op stand 2 (waarbij de schuifjes op +- 75 % staan) en rij ik op de stukken waar dit kan, 48 km/h met naar mijn gevoel, dezelfde inspanning. Enkel bij stevige wind tegen of een zwaardere nachtshift gebruik ik nog stand 3.
* De pirelli's cycle-E doen het ondertussen wel naar behoorlijk. De eerste 1000 km was ik helemaal niet overtuigd, maar volgens mij stond er toen ook te veel druk in mijn banden. Tegenwoordig fiets ik met +- 2,2 bar en dat gaat prima. Aanpassen aan de weersomstandigheden is uiteraard belangrijk.
* Tijdens de dagshift vertrek ik in het donker en kom ik 's avonds terug thuis in het donker (deel herfst, winter en deel lente): de verlichting is voor mij meer dan voldoende. Ik passeer heel wat plaatsen waar het 'pikkedonker' is en voor mij werk het grootlicht er prima. Enige nadeel: wilde herten worden door de lichtbundel sterk aangetrokken. Af en toe is dat wel verschieten!
* Ik heb me al eens afgevraagd waarom ik het zo prettig fietsen vind met deze fiets qua houding en ik denk dat ik het antwoord gevonden heb: het mountainbikegevoel komt terug. De combinatie van de zithouding en de hoge snelheden geven me ergens hetzelfde aangename gevoel als wanneer ik en waarom ik zou gaan mountainbiken. Alleen heb ik voor dat laatste hellingen nodig.
Stromer ST2 beltdrive dark grey (eind februari 2021) - 983 Wh
JoJo
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 nov 2021, 07:33
Locatie: Halle
Merk SP: ST2
Km-stand: 0

Hallo,

Ik ben nog geen stromereigenaar maar bijna. Gisteren een testrit gedaan met de ST2 riemaandrijving. Wat een tegenvaller. Met de grootste ondersteuning en de kleinste stand geraakte ik amper aan 25 km/h en stond ik nat in het zweet. Terug naar de winkel gereden.
Is er geen probleem met de ondersteuning ? Neen, nieuwe kalibratie, de eigenaar verteld met dat ik in stand 4 moet vertrekken. Gaat al iets beter, maar niet zonder enige inspanning. De schakeling met riemaandrijving maakte ook lawaai. Mijn 25/km e-bike doet het beter. Al bij al, dit is niet de fiets die ik zoek.
Uiteindelijk de ST3 getest en wat een wereld van verschil. Aangekocht met verende zadelpen en back sweep stuur. Persoonlijk vind ik het prijsverschil miniem tussen de st2BQ983 en st3BQ983 en ook nog geleverd met een sp connect aansluiting en laadpoort en een beter motorvermogen.
Misschien was de fiets toch slecht afgesteld. Alleszins ik kijk uit naar de levering 6-8 weken en hoop met jullie mijn ervaring te kunnen delen

Tot binnenkort
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

JoJo schreef: 13 nov 2021, 10:49 ... Wat een tegenvaller. Met de grootste ondersteuning en de kleinste stand geraakte ik amper aan 25 km/h en stond ik nat in het zweet. Terug naar de winkel gereden.
Is er geen probleem met de ondersteuning ? Neen, nieuwe kalibratie, de eigenaar verteld met dat ik in stand 4 moet vertrekken. Gaat al iets beter, maar niet zonder enige inspanning. De schakeling met riemaandrijving maakte ook lawaai. Mijn 25/km e-bike doet het beter. Al bij al, dit is niet de fiets die ik zoek.
Uiteindelijk de ST3 getest en wat een wereld van verschil.
Ofwel: een verkoper die duidelijk niet weet hoe deze fietsen werken, en zijn onkunde zo gebruikt om jou een duurder model aan te smeren.

Persoonlijk zou ik daar wegblijven.
JoJo schreef: 13 nov 2021, 10:49 Persoonlijk vind ik het prijsverschil miniem tussen de st2BQ983 en st3BQ983
Daar gaat het bij deze 2 fietsen niet om. Het zijn 2 compleet andere fietsen: andere zithouding, andere aandrijving, groot verschil in onderhoud, ...
Jouw keuze moet daarop gebaseerd zijn, niet op de onkunde van de verkoper.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Radiotechniman
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 485
Lid geworden op: 02 mei 2021, 15:58
Locatie: Noord Brabant
Merk SP: Stromer ST3 pinion 2022 red
Km-stand: 14000

Is er geen probleem met de ondersteuning ? Neen, nieuwe kalibratie, de eigenaar verteld met dat ik in stand 4 moet vertrekken. Gaat al iets beter, maar niet zonder enige inspanning.
Klinkt alsof de achteras niet met het juiste aandraaimoment is aangedraaid (28Nm), waardoor de TMM sensor niet juist functioneert. Je moet met gemak 40 Km/h kunnen halen, afhankelijk van tegenwind en heuvels in de weg.
In stand 4 vertrekken: ik neem aan dat je de 4e versnelling bedoeld, er zijn namelijk maar 3 ondersteuningsniveau's. Dit is niet de juiste manier om te vertrekken. Ik zelf vertrek altijd in de 2e versnelling, tenzij heuvel-op, dan vertrek ik in de 1e. Met een auto of fiets zonder ondersteuning vertrek je ook niet in de hoogste versnelling.
De schakeling met riemaandrijving maakte ook lawaai.

Dit klinkt alsof de versnelling defect is, of verkeerd staat afgesteld. Er is een terugroepactie geweest van Stromer vanwege een c-clip die los kan schieten binnenin de versnellingsnaaf. Dit geeft een ratelend effect. Daarnaast is het advies om geen kracht op de pedalen te zetten tijdens het schakelen.
Mijn 25/km e-bike doet het beter. Al bij al, dit is niet de fiets die ik zoek.
Uiteindelijk de ST3 getest en wat een wereld van verschil. Aangekocht met verende zadelpen en back sweep stuur.
Ik adviseer je om nog bij een andere dealer de ST2 te testen. Bij voorkeur eentje die meer ervaring heeft met deze fietsen. Gezien het advies dat je gekregen hebt heb ik niet veel vertrouwen in deze dealer, mocht het bij de andere dealer beter bevallen dan kun je wellicht de bestelling nog afzeggen. Houd er ook rekening mee dat je (zeker tijdens de garantieperiode) afhankelijk bent van deze dealer.
Persoonlijk vind ik het prijsverschil miniem tussen de st2BQ983 en st3BQ983 en ook nog geleverd met een sp connect aansluiting en laadpoort en een beter motorvermogen.
Let er op dat de USB-poort alleen gebruikt mag worden als de fiets stil staat (is volgens de handleiding om veiligheidsredenen, en ik dacht ook vanwege vocht). Ik weet niet of de poort ook afgeschakeld wordt tijdens het rijden.
0-7800km: Stromer ST2 Belt Royal Blue (vanaf april 2021)
7800-...: Stromer ST3 Pinion Imperial Red (vanaf september 2022)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

JoJo schreef: 13 nov 2021, 10:49 Uiteindelijk de ST3 getest en wat een wereld van verschil. Aangekocht met verende zadelpen en back sweep stuur.
Ik hoop dat je die ST3 bij een andere dealer hebt gekocht dan waar je die ST2 hebt getest, want klachten over gebrek aan ondersteuning en lawaai van de versnellingshub zijn kinderlijk eenvoudig op te lossen. De hub moet nagenoeg geruisloos zijn en op een goed wegdek zonder wind tegen haal je letterlijk met twee vingers in je neus 45km/u met een ST2.


Deze dealer had geen benul waar die mee bezig was en als je daar ook je ST3 gaat laten servicen dan wordt dat geen feestje als er eens iets mee is.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
MaartenVA
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 jan 2021, 19:58
Locatie: Puurs-Sint-Amands
Merk SP: Stromer
Km-stand: 7500

MaartenVA schreef: 12 nov 2021, 11:18
Ondertussen +-7200 km gefietst, al bij al zonder te veel problemen. Tot ik deze week de fiets opstartte en op het display werd gevraagd om de koppelsensor te kalibreren (foutcode E250103). Deze op alle mogelijke manieren proberen kalibreren (zoals de instructie het voorschrijft en zoals ik hier op het forum gevonden heb). Telkens gaf hij aan dat de kalibratie was mislukt met bijhorende foutcode W270100. De dag nadien er mee naar de FM... Blijkbaar verzuipen ze wat in het werk (nadeel van hun eigen succes?) dus zal even geduld moeten uitoefenen. Ik vermoed dat de koppelsensor defect zal zijn, ik hoop snel meer te weten.

Deze minder leuke ervaring is uiteraard jammer maar desondanks kijk er al naar uit om mijn woon-werkverkeer opnieuw aan te vatten met deze fiets. Het is immers op alle vlakken een meerwaarde: conditie verbeteren, minder stress, besparing in brandstofkosten, fietsvergoeding, ...
Woensdag de fiets binnen gedaan en waar ze bij de fm - zoals hierboven vermeld - aangaven dat ze behoorlijk wat werk hadden en een van hun vaste techniekers ziek was voor een langere tijd. Geen leuk nieuws maar ik kon er begrip voor opbrengen; Desondanks kreeg ik vrijdag een berichtje dat mijn fiets klaar stond voor afhaling. :cool2:

De technieker die hem hersteld had, even aan de lijn gehad. Er bleek een slechte connectie te zijn tussen het display en de koppelsensor waardoor deze niet met elkaar konden communiceren en dus de oorzaak van de foutmelding zou zijn. Ze hadden dit in garantie hersteld. Zaterdag de fiets gaan halen en er 's avonds meteen mee naar het werk gefietst: heen- en weer zonder problemen. We kunnen terug genieten!
Stromer ST2 beltdrive dark grey (eind februari 2021) - 983 Wh
Plaats reactie