Ervaringen met de ST2 met riem

Joker
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 399
Lid geworden op: 13 nov 2020, 18:52
Locatie: Gent
Merk SP: Stromer ST2 LE
Km-stand: 20000

Ik was bij de FM langsgegaan om de batterijklep na te kijken.
Ik hoorde ook wat gekraak in het achterwiel.
Nu blijkt dat de motor naar Zwitserland moet voor herstelling.
Dat zal 2 weken duren.
Ik ben blij met de ST1 die ik meekreeg als vervanging.
Bluuf me je fikn van me velo!
Ore123
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 30
Lid geworden op: 20 jan 2021, 18:30
Locatie: Achterhoek
Merk SP: St 2 le
Km-stand: 0

Kalibratie via het servicemenu

Doel: de offsetdruk van de pedalen zo licht mogelijk, zodat de fiets bij lichte druk direct flink ondersteunt.

1. Ga naar het servicemenu. Knijp de r-rem in en houdt de menuknop ca. 4-5 sec ingedrukt. Laat de rem los, even wachten en het menu opent. Daar heb je nu de keuze “service” bij gekregen
2. In “service” staat bovenaan “sensors” . Tik aan en dan zie je TMM SENSOR. Daaronder staan getallen die continu wat variëren. Die getallen wil ik zo laag mogelijk.
3. Beweeg nu trappers, een nek-hernia-krijgend-gekromd-staand naast de fiets heel rustig naar achteren. Zoek het punt waar het bovenste getalletje op zijn laagst is. In mijn geval ònder de 1,100. Waarschijnlijk moet je een paar keer rustig terugdraaien.
4. Heb je dat punt gevonden druk dan op CALIBRATE. NIET ademhalen en niets bewegen. (Ik denk dat dat helpt)

Bij mij staat het voltage nu op 1.144 en de offset op1,114. Ik heb als ik tevreden ben met de ondersteuning het gevoel dat als ik met de fiets uit de garage loop hij al wil vertrekken zonder mij. En dat ik tijdens de rit op stand 2 ca 40 haal, doorplus naar stand 3, dan voel ik dat extra duwtje voorwaarts naar 45 en met beetje doorstoempen 48,3 km.

Stap 3 en 4 moet ik soms een paar keer herhalen, om dat getalletje echt laag te krijgen. Als iemand daar nog een tip voor heeft: graag!

Succes!
Gebruikersavatar
Luis
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 65
Lid geworden op: 20 nov 2020, 18:09
Locatie: Beringen
Merk SP: ST2 LE
Km-stand: 8453

Mooi, alweer een nieuwe manier om de St2 te kalibreren. Hopelijk lezen ze bij Stromer ook mee en zorgen ze ervoor dat er één duidelijke manier van kalibreren komt.
Kan toch niet zijn dat de kalibratie die zij hanteren niet leidt tot een behoorlijke ondersteuning die normaal zou moeten zijn voor de ST2.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromer is eenduidig over welke model op welke manier gekalibreerd moet worden.

Dat mensen zelf allerlei work-arounds verzinnen om iets dat in de basis niet goed functioneert (TMM sensor niet in orde, achterwiel niet correct aangedraaid) wel te laten functioneren, dat is een ander verhaal.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Luis
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 65
Lid geworden op: 20 nov 2020, 18:09
Locatie: Beringen
Merk SP: ST2 LE
Km-stand: 8453

Als alles is afgesteld zoals voorgeschreven door Stromer. Je de kalibratie uitvoert zoals voorgeschreven door Stromer
Dan is het, in mijn geval, moeilijk om 45 km te halen en ook aan te houden. Voer je de kalibratie uit door de pedalen stil te houden dan is de ondersteuning volgens mij wat hij hoort te zijn. Er zijn nog ST2 eigenaars op dit forum die dit bevestigen.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dat is wat anders dan dat Stromer verschillende methodes voorschrijft die verwarring veroorzaken.

Mij maakt het niet uit wat mensen allemaal uithalen om 45km/u te halen. Maar dat kun je Stromer niet verwijten. (Persoonlijk zou ik ondersteuningsproblemen die niet met de voorgeschreven kalibratiemethode kunnen worden opgelost aan de dealer voorleggen, die kan het aan Stromer voorleggen.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Radiotechniman
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 485
Lid geworden op: 02 mei 2021, 15:58
Locatie: Noord Brabant
Merk SP: Stromer ST3 pinion 2022 red
Km-stand: 14000

Ik kalibreer de sensor altijd zittend op de fiets en met de trappers stil (balans houden!). Kalibreren doe ik via de standaardfunctie, niet via servicemenu (deze is beveiligd met een code die ik niet heb).
Soms kalibreer ik meerdere keren achter elkaar, de ene keer is de fiets te gevoelig (gevoel dat de fiets met mij er vandoor gaat), de andere keer lijkt het alsof je door los zand fietst.
Mijn ervaring is dat je dit meerdere keren moet proberen (trial en error). Ik zet de trappers tegen de aanzet aan (alsof je gaat trappen), dan een klein stukje terug en dan kalibreren.
Ik kijk na kalibratie altijd op het display hoelang de ondersteuning nog door loopt zodra je stopt met trappen (balkje op display). Gevoelsmatig loopt deze bij mij ongeveer een halve seconde uit voordat deze stopt (heb nooit geteld, is een gevoel).

Bij mij werkt dit goed en haal ik met de juiste kalibratie ook makkelijk 48 km/h, ook met lichte wind tegen. Ik heb geen flauw idee hoe de sensor werkt, dus vraag me niet waarom dit zo functioneert!

Wat verder nog van invloed kan zijn is de buitentemperatuur, mijn ervaring is dat bij kouder weer (onder de 15 graden) de fiets iets trager is en op moet warmen (en ik ook, daar ligt het deels ook aan...).
0-7800km: Stromer ST2 Belt Royal Blue (vanaf april 2021)
7800-...: Stromer ST3 Pinion Imperial Red (vanaf september 2022)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Radiotechniman schreef: 26 aug 2021, 21:20 Wat verder nog van invloed kan zijn is de buitentemperatuur, mijn ervaring is dat bij kouder weer (onder de 15 graden) de fiets iets trager is en op moet warmen (en ik ook, daar ligt het deels ook aan...).
Dat komt denk ik eerder op conto van de accu, die gaat onder de 15 graden minder gemakkelijk zijn energie vrijgeven. Vooral richting de 5 graden en lager is dat flink merkbaar, maar daarboven ook al een beetje.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Costin77
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 aug 2021, 01:56
Locatie: België
Merk SP: 2
Km-stand: 180

Tot hier toe een zeer slechte ervaring, al meerdere malen batterij uitgevallen. Systeemfout melding, ook diefstalmelding. En ook totaal geen vermogen. Ik trap me dood op deze fiets.
Heb al willen bellen naar de overnemer van mijn vorige ST2 met ketting of hij niet wenst te ruilen.

Dit is echt beneden alle peil deze kwaliteit, voor zoveel geld zo’n rommel afleveren.

Puik werk Strömer👌🏻
Not🤬!!!!!
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Wat zegt je dealer ervan?

Uitvallen van de accu en problemen met de ondersteuning is oplosbaar namelijk.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie