Derailleurwieltjes

dj.fons
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 nov 2020, 09:12
Locatie: antwerpen
Merk SP: st1 2020
Km-stand: 29000

hallo ,
bij het kuisen van men st1 (2020) viel het me op dat het onderste loopwieltje van het versnellingsaparaaat al volledig is uitgesleten.
dit is origineel een uitvoering zonder lager.
Ik vind dit nogal snel (5000 km).
ik zou deze dan ook willen vervangen door een model MET lagers.
Probleem is dat ik niet goed weet welke ik moet bestellen .
ik had deze gezien maar ben niet zeker of ze gaan passen.
https://www.vaneycksport.com/en/tacx-t4 ... speed.html
iemand met ervaring in deze materie ?
Playing the waiting game🕠st3 pinion ipanema brown on the way🙌🏻
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 625
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

Al de smurrie komt onderaan op je fiets . Deze wieltjes krijgen dan ook meer dan hun part van de blubber . 5000km is snel maar wel normaal als je deze niet regelmatig proper maakt. Deze met lager gaan niet langer meegaan en de mindere weerstand ga je zeker niet voelen in accucapaciteit..... Belangrijk in je zoektocht is je versnellingsapparaat en de daarbijbehorende wieltjes...ook het aantal tanden speelt een rol. Als dat klopt bestellen maar.
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

De originele Shimano wieltjes willen nog wel eens stroef gaan lopen als er wat vuil tussen komt, zijn ook geen lagers. Dat zal de slijtage wel versnellen, maar hoeveel?
Dus het helpt wel iets.

Je hebt ze ook in aluminium met lager.
Deze gaan een stuk langer mee, maar zijn ook een stuk duurder, dus dat maakt dan ook weinig verschil.

Dus of goedkopere wieltjes vaker vervangen of duurdere die langer mee gaan, kostentechnisch maakt het niet veel uit, wisselen stelt ook niet veel voor, dus doen wat jezelf het beste lijkt.
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

De eerste montage heb ik tussendoor schoongemaakt en gesmeerd met goed vet daarna vervangen bij kettingwissel door originele wieltjes die op de nieuwe XTR derailleur zitten, deze zijn een slag groter, past precies en schakelt nog mooier.
Ik heb wel eens Tackx of op de racer ceramicspeed en bijbehorend smeermiddel geprobeerd bij de Tackx vielen de lagertjes er al snel uit en ceramicspeed gaat 2-3K langer mee wel moet je jezelf afvragen of dit de meerprijs
waard is (op de racer voor mij wel ;p )

Elke 5-7K "groot" onderhoud aan je drivetrain zul je moeten accepteren als je door weer&wind gebruikt maakt van je fiets.
Bij m'n racefiets vervang ik ook elke 5-7K de ketting en meest gebruikte kransen en daar rij ik zelden mee in de pekel of blerf, wel incidenteel in de regen.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
dj.fons
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 nov 2020, 09:12
Locatie: antwerpen
Merk SP: st1 2020
Km-stand: 29000

bedankt voor je reacties ,
ik probeer de hele boel zo proper mogelijk te houden, dwz, na iedere regenrit de ketting zo proper mogelijk wrijven en terug invetten.
de binnen kant van die wieltjes , daar geraak ik niet in :oops:
ik rij elke dag over de scheldelaan in antwerpen en daar zijn ze overal aan het werken/graven , dat geeft een hoop smurrie die op het fietspad tercht komt en denk dat mede daardoor de geleidewieltjes zo snel naar de filistijnen zijn.

ik heb nu deze besteld , hoop dat die wat langer meegaan
https://www.bikester.be/fietsonderdelen ... /8911.html
Playing the waiting game🕠st3 pinion ipanema brown on the way🙌🏻
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 625
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

Ziet er goed uit! Zullen iets langer meegaan maar echt veel langer niet gezien de omstandigheden (aarde ,smurrie, enz....)
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

ABEK lagers zijn wel beter dan de meeste standaard lagers.
Sowieso denk ik dat ze langer meegaan dan de standaard glijlagertjes.....en de prijs valt erg mee :ay
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

dj.fons schreef: 06 feb 2021, 11:27 ik rij elke dag over de scheldelaan in antwerpen en daar zijn ze overal aan het werken/graven , dat geeft een hoop smurrie die op het fietspad tercht komt en denk dat mede daardoor de geleidewieltjes zo snel naar de filistijnen zijn.
Als je een spatbordverlenger combineert met een flexibele spatlap (tot op een paar centimeter de grond) ga je jezelf een pak poetswerk en vroegtijdige slijtage besparen.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
dj.fons
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 nov 2020, 09:12
Locatie: antwerpen
Merk SP: st1 2020
Km-stand: 29000

Allemaal aanwezig buiten het extra spatlapje,
De spatbordverlengers doen goed hun werk maar er zijn grenzen natuurlijk😬.
Tijd zal het uitwijzen .
Maar om eerlijk te zijn had ik toch wel iets meer uithoudingsvermogen verwacht.
Playing the waiting game🕠st3 pinion ipanema brown on the way🙌🏻
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Een ST1 2020 heeft 2 verschillende derailleur wieltjes. Onderaan voor de kettingspanning met lage tanden en bovenaan met hoge tanden voor de geleiding van de ketting.

De shimano dyna-sys11 pully set (RD-M8000) heeft een kogellager met metalen afdekkap aan de zijkant. Deze set zit in mijn ST3 en ga ik ook in de ST1 plaatsen als die er aan toe zijn (als dat past)
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Plaats reactie