ST2 LE riem: onvoldoende ondersteuning opgelost!

VeerleVDV
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 mar 2021, 14:37
Merk SP: ST2LE
Km-stand: 1000

Beste allemaal, ik heb sinds kort een ST2 LE (met riem). Ik had ook hetzelfde probleem als velen van jullie (onvoldoende ondersteuning, lastig rijden, niet vlot tegen wind...). Ik heb een oplossing gevonden daar ik een collega van mij haar ST1 zag kalibreren.

Bij de ST2 moet je de sensor kalibreren door 2X de pedalen achteruit te draaien. Dit werkte niet bij mij. De gevoeligheid van de pedalen bleef slecht, ik moest heel hard blijven trappen en had weinig ondersteuning (het balkje dat de batterij-ondersteuning aangeeft kwam nooit boven de helft, dus kwam ook nooit in het rood.)

Nu doe ik de kalibratie zoals bij de ST1, gewoon op het knopje sensor kalibreren drukken, dan laat ik die 6 seconden passeren terwijl ik NIET aan de pedalen draai. Het was een andere fiets!!! En nu heb ik eindelijk waarvoor ik betaald heb. Vandaag twee ritten gedaan van elk 43km (één met wind en één tegen wind). Gemiddelde snelheid van de twee ritten samen is 40,5km/uur. Waar wacht je nog op?
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Veel plezier met je bike. Flink gemiddelde!

Met vriendelijke groeten, Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Basstromer
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 feb 2021, 08:29
Merk SP: Stromer st2 Ltd
Km-stand: 0

Ik heb vandaag m’n nieuwe Stromer opgehaald en rondje gefietst. Ik ken dit soort fietsen dus niet , maar moest keihard werken voor een redelijke snelheid.
Dat calibreren wat jij zegt. Is dus zonder aan de pedalen te zitten?
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Basstromer schreef: 09 mar 2021, 18:35
Dat calibreren wat jij zegt. Is dus zonder aan de pedalen te zitten?
VeerleVDV schreef: 09 mar 2021, 15:55 gewoon op het knopje sensor kalibreren drukken, dan laat ik die 6 seconden passeren terwijl ik NIET aan de pedalen draai.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Basstromer schreef: 09 mar 2021, 18:35 Ik ken dit soort fietsen dus niet , maar moest keihard werken voor een redelijke snelheid.
Dat calibreren wat jij zegt. Is dus zonder aan de pedalen te zitten?
Je zou met redelijk gemak 45km/u moeten kunnen rijden onder goede omstandigheden.

Begin bij de basis: de instellingen voor de ondersteuning. Zet de gevoeligheid van de trapsensor op 100% en kies ondersteuningsstand 3.

Lost dat het niet op, kalibreer dan de trapsensor conform de uitleg op de display.

Lost dat het niet op, kalibreer dan de trapsensor zónder de pedalen aan te raken (die kende ik nog niet), OF door de pedalen juist veel sneller rond te draaien dan de display zegt (die tip kreeg ik van de dealer). Dit alles doe je staand naast je Stromer.

Lost dat het niet op, controleer dan (of laat controleren) of de achterwiel-as wel op het juiste moment is aangedraaid: 28Nm. Dit doe je door de as een stukje los te draaien en weer op moment vast te draaien.

Heb je geen momentsleutel of lost dat het ook niet op: naar de dealer ermee.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
VeerleVDV
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 mar 2021, 14:37
Merk SP: ST2LE
Km-stand: 1000

Wat ik dus al eerder deed, zonder voldoende resultaat qua ondersteuning (ik duwde mij kapot haha):
- op de fiets de trapsensor op maximum zetten en de remsensor op minimum zetten
- een eigen instelling maken op de app waar bij ik alle hendels instel zodat het bolletje vermogen vergroot
- kalibreren met veel of weinig draaien aan de pedalen

En nu heb ik dat kalibreren van de sensor op de fiets gedaan ZONDER aan de pedalen te draaien, gewoon de 6 seconden voorbij laten gaan. Gevolg: een heel snelle fiets!

Succes ermee, hopelijks lukt dit voor jou.
Ronny
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 27
Lid geworden op: 01 jul 2020, 15:25
Locatie: Hamont
Merk SP: Stromer ST1
Km-stand: 3000

VeerleVDV schreef: 09 mar 2021, 15:55 Beste allemaal, ik heb sinds kort een ST2 LE (met riem). Ik had ook hetzelfde probleem als velen van jullie (onvoldoende ondersteuning, lastig rijden, niet vlot tegen wind...). Ik heb een oplossing gevonden daar ik een collega van mij haar ST1 zag kalibreren.

Bij de ST2 moet je de sensor kalibreren door 2X de pedalen achteruit te draaien. Dit werkte niet bij mij. De gevoeligheid van de pedalen bleef slecht, ik moest heel hard blijven trappen en had weinig ondersteuning (het balkje dat de batterij-ondersteuning aangeeft kwam nooit boven de helft, dus kwam ook nooit in het rood.)

Nu doe ik de kalibratie zoals bij de ST1, gewoon op het knopje sensor kalibreren drukken, dan laat ik die 6 seconden passeren terwijl ik NIET aan de pedalen draai. Het was een andere fiets!!! En nu heb ik eindelijk waarvoor ik betaald heb. Vandaag twee ritten gedaan van elk 43km (één met wind en één tegen wind). Gemiddelde snelheid van de twee ritten samen is 40,5km/uur. Waar wacht je nog op?
Ik kom bij mijn ST1 ook nooit in het rood.Zelfs brug op komt hij maar goed over de helft.
Haal bij goede condities wel 46km/h.(wind tegen ca.42km/h)
Misschien ook eens kalibreren?
Gebruikersavatar
Luis
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 65
Lid geworden op: 20 nov 2020, 18:09
Locatie: Beringen
Merk SP: ST2 LE
Km-stand: 8453

VeerleVDV schreef: 09 mar 2021, 15:55 Beste allemaal, ik heb sinds kort een ST2 LE (met riem). Ik had ook hetzelfde probleem als velen van jullie (onvoldoende ondersteuning, lastig rijden, niet vlot tegen wind...). Ik heb een oplossing gevonden daar ik een collega van mij haar ST1 zag kalibreren.

Bij de ST2 moet je de sensor kalibreren door 2X de pedalen achteruit te draaien. Dit werkte niet bij mij. De gevoeligheid van de pedalen bleef slecht, ik moest heel hard blijven trappen en had weinig ondersteuning (het balkje dat de batterij-ondersteuning aangeeft kwam nooit boven de helft, dus kwam ook nooit in het rood.)

Nu doe ik de kalibratie zoals bij de ST1, gewoon op het knopje sensor kalibreren drukken, dan laat ik die 6 seconden passeren terwijl ik NIET aan de pedalen draai. Het was een andere fiets!!! En nu heb ik eindelijk waarvoor ik betaald heb. Vandaag twee ritten gedaan van elk 43km (één met wind en één tegen wind). Gemiddelde snelheid van de twee ritten samen is 40,5km/uur. Waar wacht je nog op?
Had de sensor van mijn ST2 LE ook gekalibreerd door staande naast de fiets een tiental keren snel achteruit te trappen.
De ondersteuning was goed. Maar heb nu uit nieuwsgierigheid de sensor eens gekalibreerd zoals VeerleVDV gedaan heeft.
Namelijk door niets te doen tijdens de 6 sec. kalibratie. Deze morgen naar het werk gefietst en wat een verschil. De ondersteuning is nu veel beter. Kan veel sneller de hoge snelheden bereiken en aanhouden. Bedankt voor de tip.
Klein nadeel verbruik nu bijna 10% meer batterij om naar het werk te fietsen, maar voor wat hoort wat :ay
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Je kunt beter teveel ondersteuning hebben (kan je altijd tweaken met de trapsensor instelling of met stand 2) dan te weinig. Super dat deze manier goed werkt :ay
Let wel op dat de fiets niet gaat scooteren (ondersteunen terwijl je niet trapt), dat kan gevaarlijk zijn.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

@Ronny, lijken me prima snelheden. Dit is wat ik ook behaal. Wind mee naar de 47km, helling af 49 km en zonder of iets tegenwind 45 km. Bij wind tegen 41 a 43 km. Bij sterke wind tegen(3plus) moet ik echt hard werken om de 40 op de omni te halen. Ik vind het prima zo want bij meer ondersteuning hoort ook een hoger verbruik en dat begint bij mij al te tellen. Wanneer ik met minder dan 20 procent prik over in Tiel aankom kan ik niet lekker beulen op de weg aldaar.
Met vriendelijke groeten, Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Plaats reactie