Pagina 1 van 4

switchen van batterijen 983 wh ts 2 stromers

Geplaatst: 09 jul 2021, 18:14
door rasenderobotor
ik kocht vorig jaar een nieuwe st 1 en enkele maanden later een st 2 ( occasie ). beiden blauwe batterijen. Makkelijk te switchen vb na een woon werk verplaatsing nog een beetje deliveroo doen. Nu merk ik de laatste tijd regelmatig een battery error of problemen bij het laden ( vooral bij de st 2 ) maar ik raak er meestal uit door de batterij te laden met een "oude" lader.
Vorige week planden mijn partner en ik een tripje met beide fietsen tegelijk. Ik kreeg een update voor de st1 te verwerken maar die mislukte fout E 210102 en E 210109, ik wisselde de batterijen en kreeg battery error OX210007 en OX10008 en OX10003 op mijn st2. dan nog maar eens geswitched maar beiden gaven geen teken van leven, errors bleven staan. ik kan momenteel geen enkele fiets gebruiken dus beide stromers binnen gedaan bij dealer ( st1 nog in garantie ) maar volgens mij beide batterijen defect door de st 1. De dealer zei dat ze de batterijen moeten opsturen voor controle en herstel.
vraag 1 : iemand hiermee ervaring ?
vraag 2 : is het gevaarlijk om zomaar de batterijen te wisselen ?

Re: switchen van batterijen 983 wh ts 2 stromers

Geplaatst: 09 jul 2021, 19:41
door FreddyH
rasenderobotor schreef: 09 jul 2021, 18:14 vraag 2 : is het gevaarlijk om zomaar de batterijen te wisselen ?
Nee, dat zou niet moeten zijn. Als 1 fiets een probleem heeft (extreem voorbeeld: veroorzaakt kortsluiting bij de accu) dan kan je daarmee uiteraard wel meerdere accu's kapot maken...
De FM waar ik vanmiddag was wisselt doorlopend accu's in de demo fietsen. Geen enkel probleem.

Re: switchen van batterijen 983 wh ts 2 stromers

Geplaatst: 12 jul 2021, 15:29
door Jan-Willem Wisselink
De oude ST2? Met een Z/W scherm OMNI? Of een nieuwe met riem & kleuren scherm?

Ik heb een oude ST1X met 2 blauwe accus en mijn vriendin heeft een nieuwere ST1x met een orange accu.
De nieuwe ST1X heeft de kleurenscherm OMNI-C. Toen ik mijn blauwe accu's daarin stopte; wilde de nieuwe omni-c de firmware van de accu updaten. Dit heb ik geweigerd omdat hij prima functioneerde in mijn oude omni. (en ik niet wilde dat hij het daarna niet meer deed in mijn oude... don't fix it if it ain't broken ;)
Als mijn batterij firmware een update zou moeten hebben, zou mijn oude omni daar toch ook toe in staat moeten zijn? Wellicht is de firmware update nodig voor een goede samenwerking met de nieuwe omni-c; maar zonder de update doet hij het ook prima in de nieuwe fiets.

Na het uitwisselen van de accu's, heb ik tot nu toe 1 keer een batterij melding gehad in mijn oude omni. Maar dit was waarschijnlijk vervuiling bij de aansluiting; maar na het schoonmaken daar waren de foutmeldingen weg en deed hij het prima.

Weet je wat voor updates je ST1 wilde installeren? Hier heb je het overzicht van stromer zelf: https://www.stromerbike.com/en/support/software

Re: switchen van batterijen 983 wh ts 2 stromers

Geplaatst: 23 jul 2021, 10:53
door Teddytejero
Zowel de motor als de batterij zijn geregistreerd op de server van Stromer. Dit om bij een diefstal (lock mode actief) de componenten onbruikbaar te kunnen maken in een andere fiets.
Ik dacht dat mijn FM ooit iets had gezegd dat je dan beide batterijen moet registreren op je ebike. Hij zei ook dat er een probleem was als een zwaardere batterij gaat vervangen door een lichtere ... of omgekeerd. Dat zou je FM moeten weten;
Best batterijen gebruiken met dezelfde capiciteit en van die registratie eens vragen bij de FM :geek:

Re: switchen van batterijen 983 wh ts 2 stromers

Geplaatst: 24 jul 2021, 14:22
door Jan-Willem Wisselink
Zo ver ik weet is registreren niet nodig hoor bij een accu swap. Kan je zonder problemen doen. Maaar kan mij voorstellen dat het wel fijn is dat je accu(s) geregistreerd staan bij Stromer op jouw naam; mochten ze onverhoopt opduiken in een andere Stromer.

Re: switchen van batterijen 983 wh ts 2 stromers

Geplaatst: 28 jul 2021, 11:09
door rasenderobotor
beide batterijen onder garantie hersteld, bij mijn dealer werden de batterijen teruggeplaatst in de st 1 en st 2, onmiddellijk ging de st 2 in foutmelding en bleek de batterij terug onbruikbaar in beide fietsen. Volgens de dealer ligt het probleem bij het feit dat stromer geen updates meer uitvoert voor de "oude" st2 maar mijn batterijen wel worden upgedate via de st1 => hierdoor ontstaat telkens een kortsluiting. zij informeren nu verder bij stromer hoe het verder moet.
Ikzelf zie als enige oplossing een occasie niet upgedate batterij te zoeken ? en geen batterijswitch meer te doen

Re: switchen van batterijen 983 wh ts 2 stromers

Geplaatst: 29 jul 2021, 11:02
door Jan-Willem Wisselink
Zover ik mij kan herinneren moet je zelf toestemming geven op de omni om de update uit te voeren. Zolang je dat niet doet zou de accu gewoon moeten blijven werken in de beide stromers. Of werd de update 'gepushed' in de st1 (dus zonder vraag of je het wel wil ja/nee)?

Ps. Volgens mij had ik ergens op dit forum gelezen dat de update van Stromer juist is om kortsluiting te voorkomen. De firmware update detecteert de configuratie van de accu en als die een potentieel gevaarlijk is maakt de accu zichzelf 'onschadelijk' zodat je hem niet meer kan gebruiken.

Re: switchen van batterijen 983 wh ts 2 stromers

Geplaatst: 29 jul 2021, 14:08
door rasenderobotor
Waarschijnlijk wel de toestemming van de update gegeven, net zoals alle andere updates in het verleden.

Re: switchen van batterijen 983 wh ts 2 stromers

Geplaatst: 03 aug 2021, 17:52
door rasenderobotor
Nieuws van stromer. Zij kunnen geen niet geüpdatet batterij leveren. De enige optie is een nieuwe omni te installeren. Prijs 590eu. Is er iemand die andere ideeën heeft?

Re: switchen van batterijen 983 wh ts 2 stromers

Geplaatst: 03 aug 2021, 19:02
door Stromeur
Stromer is op 11 juni 2018 gestopt met het ondersteunen van de 'oude' OMNI module, toen kwam de laatste FW update uit. Ik vind het redelijk schandalig dat jij nu op kosten wordt gejaagd door een probleem dat jij niet had kunnen voorzien of voorkomen: accu met recente software is niet alleen niet compatibel met de 'oude' OMNI, hij gaat er ook nog meteen van defect.

Geen enkele eindgebruiker weet dit. De FM wist het niet eens. En in de handleidingen staat dit ook nergens. Jou kan niks verweten worden; software updates uitvoeren wordt altijd aangeraden dus niet raar dat jij die gewoon hebt gedownload.


Als Stromer geen accu met FW downgrade kan leveren (wat ik moeilijk te geloven vind), dan vind ik dat Stromer jou een gratis OMNI C module moet leveren. Is voor hun ook een veel goedkopere oplossing.

Natuurlijk schept Stromer hiermee een precedent, maar het is hun probleem hoe ze dit aan alle klanten gaan communiceren. Ze kunnen er ook voor kiezen om die BAT FW in orde te maken zodat-ie wel blijft werken met de oude OMNI.