Hoewel er al behoorlijk wat aandacht ging naar het onderwerp “batterijen en capaciteit” op dit forum, toch nog 2 vraagjes:
1) Overtuigd van men keuze om een ST2 te bestellen (wordt morgen geleverd) bleef ik tot vanochtend twijfelen tussen een upgrade naar een 813Kw of 983Kw. Het verschil is/was immers 340 EUR. Toch niet niks.
Vandaag lanceerde Stromer echter de promotie van een gratis update naar een (één) maat zwaardere batterij. Dat maakt het verschil bij de aankoop van een ST2 tussen een 813 en een 983 Kw zo’n 680 euro ipv 340 euro. Nu lees ik her en der in dit forum dat altijd de zwaarste batterij wordt aangeraden. Maar ook indien het prijsverschil 680 Euro is?
2) Om de batterijcapaciteit te testen stelde men dealer te Alken () vandaag een test ST2 met een volgeladen 813Kw ter beschikking. Na een traject van 47km, (in het heuvelachtige Gors-op-Leeuw, Zammelen, Borgloon) met zo’n 90% van de rit in stand 3 gereden te hebben, ook met opzet meestal 40 tot 42 km/u, had ik nog een batterijcapaciteit van 20%. Zelf ben ik aan de zwaardere kant (100kg) en er was een lichte wind. Is deze actieradius normaal in deze omstandigheden?
Stromer promotieactie - gratis upgrade batterij
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22960
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Ik vind die actieradius niet verrassend met een 814Wh accu.
Dat advies om - als het budgettair uit kan - de grootst mogelijk accu te nemen hangt samen met het feit dat een Li Ion accu na verloop van tijd en gebruik zal gaan degenereren. Je actieradius wordt dan minder. Hoe groter de accucapaciteit, des te langer hij bruikbaar is.
Of jij écht een 983Wh accu nodig hebt hangt af van de afstanden die je met je Stromer wil gaan rijden en/of dat je b.v. kunt bijladen op je werk.
Dat advies om - als het budgettair uit kan - de grootst mogelijk accu te nemen hangt samen met het feit dat een Li Ion accu na verloop van tijd en gebruik zal gaan degenereren. Je actieradius wordt dan minder. Hoe groter de accucapaciteit, des te langer hij bruikbaar is.
Of jij écht een 983Wh accu nodig hebt hangt af van de afstanden die je met je Stromer wil gaan rijden en/of dat je b.v. kunt bijladen op je werk.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
2 dingen:
1. Het is Wh, niet Kw
2. Hier leg ik uit waarom *ik* altijd voor een grotere accu zou gaan. Uiteraard moet het er budgettair uit kunnen, maar je doet gewoon véél langer met je accu. Als je van plan bent om lang met je fiets te doen (mijn fiets is bijna 8 jaar oud) dan is dat interessant.
1. Het is Wh, niet Kw
2. Hier leg ik uit waarom *ik* altijd voor een grotere accu zou gaan. Uiteraard moet het er budgettair uit kunnen, maar je doet gewoon véél langer met je accu. Als je van plan bent om lang met je fiets te doen (mijn fiets is bijna 8 jaar oud) dan is dat interessant.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
-
- Pro
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 16 mei 2019, 15:54
- Locatie: Limburg nl
- Merk SP: Stromer ST3
Dank voor jullie reactie. Het belangrijkste criterium is wellicht inderdaad het aantal km dat ik om één of andere reden zou moeten afleggen.
Maar die is er niet, ik woon op enkele km van men werk, Ik gebruik de fiets enkel voor men gewone verplaatsingen (korte afstanden) en recreatief.
Maar die is er niet, ik woon op enkele km van men werk, Ik gebruik de fiets enkel voor men gewone verplaatsingen (korte afstanden) en recreatief.
-
- Pro
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 16 mei 2019, 15:54
- Locatie: Limburg nl
- Merk SP: Stromer ST3
Doorgaans routes van het fietsnetwerk hier in BLimburg, meestal van een 40 km.
De snelheid wil ik “onder controle” houden, en niet meer zoals voorheen steeds naar die grens van 45 km/u willen gaan. Anderhalf jaar geleden men ST3 verkocht omwille van een verkeersongeval (per totale) en enkele “bijna verkeersongevallen”. Was er niet meer gerust in en voelde me niet meer veilig, vooral voor bochten.
Het begon echter de afgelopen tijd weer de kriebelen …. vandaar de aankoop van de ST2, maar wel met de mindset om niet meer steeds die hoge snelheden te willen halen. Dus qua snelheid, …. ik vermoed een gemiddelde van 35 km/u of zoiets ….
De snelheid wil ik “onder controle” houden, en niet meer zoals voorheen steeds naar die grens van 45 km/u willen gaan. Anderhalf jaar geleden men ST3 verkocht omwille van een verkeersongeval (per totale) en enkele “bijna verkeersongevallen”. Was er niet meer gerust in en voelde me niet meer veilig, vooral voor bochten.
Het begon echter de afgelopen tijd weer de kriebelen …. vandaar de aankoop van de ST2, maar wel met de mindset om niet meer steeds die hoge snelheden te willen halen. Dus qua snelheid, …. ik vermoed een gemiddelde van 35 km/u of zoiets ….
-
- Pro
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 16 mei 2019, 15:54
- Locatie: Limburg nl
- Merk SP: Stromer ST3
De kogel is door de kerk (bij wijze van spreken). Ik ga voor de 983 batterij. Naast de degeneratie en de andere argumenten die jullie terecht aangaven, is dit wellicht de meer duurzamere keuze en ook veiliger (qua actieradius) bij koude temperaturen.
Bedankt
Bedankt
Herkenbaar de drang om op max snelheid te rijden.GeertH schreef: ↑02 sep 2021, 10:52 Doorgaans routes van het fietsnetwerk hier in BLimburg, meestal van een 40 km.
De snelheid wil ik “onder controle” houden, en niet meer zoals voorheen steeds naar die grens van 45 km/u willen gaan. Anderhalf jaar geleden men ST3 verkocht omwille van een verkeersongeval (per totale) en enkele “bijna verkeersongevallen”. Was er niet meer gerust in en voelde me niet meer veilig, vooral voor bochten.
Het begon echter de afgelopen tijd weer de kriebelen …. vandaar de aankoop van de ST2, maar wel met de mindset om niet meer steeds die hoge snelheden te willen halen. Dus qua snelheid, …. ik vermoed een gemiddelde van 35 km/u of zoiets ….
Momenteel rijd ik ook vaker tussen de 40 en 45 km/h....rijd toch net iets relaxter, scheelt slechts enkele minuten en makkelijk 1 accu heen en weer naar mijn werk.
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Ik fiets overal gewoon lekker wat op dat moment in mijn benen zit en wat de situatie toelaat. De ene keer is dat wat meer dan de andere keer, of de ene keer is het wat drukker oid. Als ik op een smal (voor NL begrippen) fietspad een fietser moet inhalen ga ik lekker terug naar een sociale snelheid, etc. Het "kost" je een paar minuten, maar als het me om de tijd ging zat ik niet op een SP maar op een motorfiets.
Alleen op een drukke rijbaan rijd ik het liefst zoveel mogelijk 45+, dan heb ik gewoon minder aggressie van automobilisten. Maar daar heb je dan ook ruimte genoeg om die snelheid te rijden.
Alleen op een drukke rijbaan rijd ik het liefst zoveel mogelijk 45+, dan heb ik gewoon minder aggressie van automobilisten. Maar daar heb je dan ook ruimte genoeg om die snelheid te rijden.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
Vandaag voor het eerst bewust geweest van een automobilist die mij vanuit zijn busje bewust probeerde te maken dat ik het fietspad op moest....alleen door agressief te wijzen niet door andere acties.....maar inderdaad tussen de auto's voel je altijd meer druk om door te rijden.
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7