Advies gevraagd voor aanschaf

Rockfire
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 sep 2021, 16:45

Hallo, ik ben nieuw hier, dus als dit niet de juiste plek is dan hoor ik dat graag!

Op dit moment ben ik mij aan het oriënteren op de aanschaf van een speed pedelec en na wat proefritten is mijn keuze gevallen op een Stromer. Nou heb ik er niet zo heel veel verstand van, dus ik zit nog met wat vragen.
Vanochtend heb ik proefritten gemaakt op een ST1 en een ST1x. Nou was dat bij fietsenwinkel.nl, waar ik niet echt het gevoel kreeg dat de verkoopster er verstand van had, maar het was voor mij de makkelijkste plek waar ze beide fietsen hadden staan om te testen. Wat mij opviel was dat de ST1 makkelijker op de topsnelheid van 45 km/u leek te komen dan de ST1x, klopt dit? Of kwam het doordat de batterij van de ST1x een stuk leger was dan die van de ST1?

Verder is volgens mij een verschil dat de ST1 een OMNI B display heeft en de ST1x een OMNI C display. Nou lees ik wat verhalen over slecht kunnen verbinden met de OMNI B en ook dat het updaten lastig gaat. Daarnaast mist de OMNI B natuurlijk de drievoudige diefstalbeveiliging. Daardoor vraag ik mij af of het het geld waard is om de display te upgraden naar OMNI C? Als je daarmee makkelijker verbind en wel eenvoudig kunt updaten... Maar hoe vaak zijn er eigenlijk updates? En die diefstalbeveiliging, gebruiken jullie die ook echt? Klinkt wel als een aanwinst voor zo'n dure fiets.

Zijn er nog meer belangrijke verschillen? De verkoopster zei aanvankelijk dat alleen het display en de remmen verschilden, maar toen ik begon over het verschil in het bereiken van de topsnelheid toen zei ze ineens dat dat klopte :bu:

Ik wil de fiets gaan gebruiken voor woon-werk verkeer (28km enkele reis) en vind het nog steeds lastig een keuze te maken, het is toch een hoop geld. Misschien moet ik eens proberen of ik er ergens eentje kan huren zodat ik het eens op het daadwerkelijke traject kan uitproberen...
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Rockfire schreef: 11 sep 2021, 17:07 Zijn er nog meer belangrijke verschillen? De verkoopster zei aanvankelijk dat alleen het display en de remmen verschilden, maar toen ik begon over het verschil in het bereiken van de topsnelheid toen zei ze ineens dat dat klopte :bu:

Ik wil de fiets gaan gebruiken voor woon-werk verkeer (28km enkele reis) en vind het nog steeds lastig een keuze te maken, het is toch een hoop geld. Misschien moet ik eens proberen of ik er ergens eentje kan huren zodat ik het eens op het daadwerkelijke traject kan uitproberen...
Ga aub naar een echte dealer ipv een dozenschuiver. Die kan je goede info geven én daar kan je gewoon een demo fiets een paar dagen oid lenen om te testen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Hoi, fietsenwinkel is niet het juiste adres voor een stromer in mijn optiek.

Als je 1 van de betere stromer dealers bezoekt dan kunnen die je zelfs een leen fiets voor enkele dagen geven om je praktijktest langer dan een half uurtje te laten duren.
Plus die weten zeker wel de verschillen te benoemen die er echt toe doen en je van goed advies te voorzien waar je wel wat aan hebt...want je hebt gelijk het is een dure aankoop.

Nog belangrijker is dat ze ook de service, kennis hebben om je fiets in goede rijdende staat te houden.
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Rockfire schreef: 11 sep 2021, 17:07 Nou was dat bij fietsenwinkel.nl, waar ik niet echt het gevoel kreeg dat de verkoopster er verstand van had
Prima, daar testen. Elders kopen. Maken ze dat bij fw.nl ook eens mee, want meestal is het andersom.

Zie verder: viewtopic.php?f=5&t=1124

Rockfire schreef: 11 sep 2021, 17:07 Wat mij opviel was dat de ST1 makkelijker op de topsnelheid van 45 km/u leek te komen dan de ST1x, klopt dit? Of kwam het doordat de batterij van de ST1x een stuk leger was dan die van de ST1?
De ondersteuning van de ST1 X (vanaf modeljaar 2018) en de nieuwe ST1 is vergelijkbaar. Als de accu van de ST1 X echt ver leeg was (zeg <30%) dan ga je dat goed merken. Kan ook zijn dat de trapsensor even opnieuw gekalibreerd moest worden, of dat de gevoeligheid van de trapsensor bij de ST1 hoger stond afgesteld dan die van de ST1 X.

Met een verkoper die geen benul heeft van deze fietsen kan het vanalles zijn.
Rockfire schreef: 11 sep 2021, 17:07 Nou lees ik wat verhalen over slecht kunnen verbinden met de OMNI B en ook dat het updaten lastig gaat.
Het gaat de laatste tijd beter, maar soms nog steeds met horten en stoten. Dan is het handig om een goeie dealer te hebben die jou daarmee verder kan helpen.
Rockfire schreef: 11 sep 2021, 17:07 Daarnaast mist de OMNI B natuurlijk de drievoudige diefstalbeveiliging. Daardoor vraag ik mij af of het het geld waard is om de display te upgraden naar OMNI C? Als je daarmee makkelijker verbind en wel eenvoudig kunt updaten... Maar hoe vaak zijn er eigenlijk updates? En die diefstalbeveiliging, gebruiken jullie die ook echt? Klinkt wel als een aanwinst voor zo'n dure fiets.
Problemen met verbinding maken en updaten via de OMNI B en de app kan een goeie dealer wel verhelpen. De diefstalbeveiliging: zal nooit een vervanger zijn van een goedgekeurd slot, maar als extra wel lekker dat het erop zit.

Overigens wordt de ST1 vanaf volgend jaar standaard geleverd met OMNI C, waarbij je optioneel de SIM kaart kunt activeren voor volledige functionaliteit. De OMNI B gaat er dus uit.
Rockfire schreef: 11 sep 2021, 17:07 Zijn er nog meer belangrijke verschillen? De verkoopster zei aanvankelijk dat alleen het display en de remmen verschilden, maar toen ik begon over het verschil in het bereiken van de topsnelheid toen zei ze ineens dat dat klopte :bu:
Onzin, de ondersteuning is vergelijkbaar, de topsnelheid ook.

Verder neem ik aan dat zowel de verkoopster als jij een goed stel ogen hebben: het frame - en daarmee de fietshouding - van de ST1 X en de ST1 zijn totaal verschillend. Daar zou ik mijn keus van laten afhangen: op welk frame zit jij het best? En daar kom je inderdaad alleen achter als je de Stromers minstens een paar dagen getest hebt, liefst op je eigen ww-traject. Kun je meteen even een praatje maken met een dealer die jou goed kan voorlichten ;)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 11 sep 2021, 18:21 Prima, daar testen. Elders kopen. Maken ze dat bij fw.nl ook eens mee, want meestal is het andersom.
:mrgreen:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Rockfire
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 sep 2021, 16:45

Stromeur schreef: 11 sep 2021, 18:21 Prima, daar testen. Elders kopen. Maken ze dat bij fw.nl ook eens mee, want meestal is het andersom.

Zie verder: viewtopic.php?f=5&t=1124
Ja, dat had ik misschien wat duidelijker kunnen maken: ik ben niet van plan bij fw.nl te gaan kopen, dus het was inderdaad daar testen, elders kopen. Maar blijkbaar kun je daar zelfs beter niet zijn voor het testen :bj
De ondersteuning van de ST1 X (vanaf modeljaar 2018) en de nieuwe ST1 is vergelijkbaar. Als de accu van de ST1 X echt ver leeg was (zeg <30%) dan ga je dat goed merken. Kan ook zijn dat de trapsensor even opnieuw gekalibreerd moest worden, of dat de gevoeligheid van de trapsensor bij de ST1 hoger stond afgesteld dan die van de ST1 X.

Met een verkoper die geen benul heeft van deze fietsen kan het vanalles zijn.
Als ik het mij goed herinner stond er in beeld dat de accu op 18% was, dus dat zal het dan wel geweest zijn.
Problemen met verbinding maken en updaten via de OMNI B en de app kan een goeie dealer wel verhelpen. De diefstalbeveiliging: zal nooit een vervanger zijn van een goedgekeurd slot, maar als extra wel lekker dat het erop zit.

Overigens wordt de ST1 vanaf volgend jaar standaard geleverd met OMNI C, waarbij je optioneel de SIM kaart kunt activeren voor volledige functionaliteit. De OMNI B gaat er dus uit.
Vanaf volgend jaar pas :bh: Zo lang wilde ik niet wachten met de aanschaf.
En daar kom je inderdaad alleen achter als je de Stromers minstens een paar dagen getest hebt, liefst op je eigen ww-traject. Kun je meteen even een praatje maken met een dealer die jou goed kan voorlichten ;)
En hoe vind ik een goede dealer bij mij in de buurt (Amersfoort)? Als ik de eerste twee bekijk die via https://www.stromerbike.com/nl/storefinder naar voren komen, dan is dat eerst fietsvoordeelshop.nl, dat klinkt niet veel beter dan fw.nl :lol: En de tweede heeft een in mijn ogen redelijk amateuristische website en lijkt meer een scooterdealer die de speed pedelecs er een beetje bij is gaan doen.
Ik wil mijn fiets graag bij een echte dealer kopen, hoewel ik het daadwerkelijke onderhoud het liefste bij mijn vaste fietsenmaker laat doen (die onderhoud al onze fietsen al jaren). Hij gaf echter aan dat het leveren van een speed pedelec vanwege het gele kentekenplaatje voor hun lastig is, maar dat het onderhoud geen probleem is.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Rockfire schreef: 11 sep 2021, 20:27 En de tweede heeft een in mijn ogen redelijk amateuristische website en lijkt meer een scooterdealer die de speed pedelecs er een beetje bij is gaan doen.
viewtopic.php?f=5&t=4666
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Bij Pronto kun je sowieso niet meer terecht. Deze winkel stopt wegens ziekte van de eigenaar. Zie ook:

viewtopic.php?f=5&t=4666


Die fietsvoordeelshop winkel, dat is een vestiging van het voormalige Juizz. Juizz is failliet gegaan en overgenomen door fietsvoordeelshop. Hoeveel risico je neemt om daar dan toch wat te kopen, en wat de impact van fietsvoordeelshop op beleid bij Juizz wordt: geen idee. Zie ook:

viewtopic.php?f=5&t=4185


Rockfire schreef: 11 sep 2021, 20:27 Ik wil mijn fiets graag bij een echte dealer kopen, hoewel ik het daadwerkelijke onderhoud het liefste bij mijn vaste fietsenmaker laat doen (die onderhoud al onze fietsen al jaren). Hij gaf echter aan dat het leveren van een speed pedelec vanwege het gele kentekenplaatje voor hun lastig is, maar dat het onderhoud geen probleem is.
Het mechanische deel van het onderhoud kan op zich wel door een reguliere fietsenmaker gedaan worden, maar ik vind het persoonlijk niet aan te raden, want die heeft er geen opleiding voor gehad vanuit Stromer. Drivetrain reinigen, rempads vervangen, hydraulisch remsysteem bijvullen e.d. zal geen probleem zijn, maar zelfs bij het uitnemen van het achterwiel moet je al weten waar je mee bezig bent. De meesten krijgen het wel voor elkaar, maar we hebben hier al voorbij zien komen dat een fietsenmaker dit verkeerd deedn na het plakken van een band, en dan ben je zo een motor van 1.600 euro verder. Dan liever naar de erkende Stromer dealer die de hele dag door zulke wielen eruit haalt, en die ook meteen snapt wat-ie moet doen bij een storing,

De goede Stromer dealers die ik ken zijn de voor de hand liggende grote dealers die hier wel vaker genoemd worden. Die kunnen ook alle drie aan huis komen met een als mobiele fietswerkplaats ingerichte bus. Maar specifiek voor jouw regio kun je denk ik het beste even afwachten op reacties van anderen die niet in Friesland wonen zoals ik ;-)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Rockfire
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 sep 2021, 16:45

Golvas schreef: 11 sep 2021, 20:32 viewtopic.php?f=5&t=4666
Oh jeetje, ja dan zou ik ook geen aandacht meer aan mijn website besteden :shock: Wat sneu...

Hoewel ik het persoonlijk wel een beetje raar vind dat ze op de website niks vermelden over de sluiting. Maar daarmee is deze dealer dus niet echt geschikt voor mij als ik een fiets een paar dagen zou willen testen, denk niet dat ze daar nu nog op zitten te wachten...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Nee gaat niet werken denk ik. Hij is de complete vloot (nieuw en demo's) aan het verkopen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie