Bedankt om me op dit forum toe te laten.
Ik sta voor de aankoop van mijn eerste SP. Ik heb al veel gelezen hier en alle info is zeker nuttig. Eerst ging ik voor een Norta B5040 maar daar ben ik niet meer voor, ik wil een achterwielmotor.
Ik heb reeds gereden met een ST2 met derailleur en ST2 met riem. Beide gaven mij een goed gevoel en ik kon vlot 45 aanhouden.
Ik zou per week ongeveer +-108km woon werkverkeer doen. (3x 36km heen en terug)
1. Waarom zouden jullie een ST3 met derailleur verkiezen boven een ST2 met riem?
Wachten op de ST3 met riem en pinion wil ik eigenlijk niet en hij is toch weer wat duurder.
Mijn idee was om de ST2 met riem te nemen omdat dit onderhoudsvriendelijke is en de prijs is nog goed te doen.
2. Wat kost het ongeveer om de ketting en tandwielen te laten vervangen bij FM?
3. Welk onderhoud moet ik zelf doen aan de tandwielen en ketting en na hoeveel KM?
4. Vergeet ik nog iets waarop te letten?
Bedankt voor jullie info.
ST2 (2021) - ST3 (2021) - ST3 (2022)
- Peerke1960
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 1594
- Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
- Locatie: Nijmegen
- Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
- Km-stand: 10001
Derailleur versus riem:
Beiden zijn prima. Derailleur kost je wat onderhoud. Tijdens een droge periode af en toe, wanneer het nat is, iedere week ff reinigen. Verder geregelt waxen. Riem kost bijna geen onderhoud maar wel veel geld. Op het gebied van onderhoud is hier heel veel te vinden.
Voordeel van een derailleur is dat je je eigen trapfrequenties kunt uitzoeken door het kiezen van de cassette. Veel mensen die overstappen op de riem vinden het wel heel prettig rijden.
Kosten onderhoud: derailleur is goedkoper, Als je handig bent doe je al het mechanische onderhoud zelf. Bij een riem weet ik het niet.
Een ketting kost je 2 tientjes, daar doe je minimaal 5000 km mee. Een cassette kost wat meer maar gaat vaak langer mee. (ik geloof 50 tot 100 euries). Keuze genoeg.
De ST3 is een uitontwikkelde fiets met relatief weinig problemen. Krachtig, goede remmen, sportieve zit. De ST2 kent wat nukken als ik het forum hier mag geloven. Versnellingsnaafproblemen zijn echter net opgelost, ondersteuning kent wat problemen hier en daar. Je hebt een 5 Versnellingsnaaf ipv 11 tandjes bij een ST3. Je verzet kun je niet veranderen zoals bij een derailleur. Maar ja, een riem is wel lekker en de kleur van de fiets is prachtig(vind ik).
Bottom line: beide fietsen enkele dagen uitproberen en zoek een goede fm. O ja, ik zou altijd gaan voor de grootste batterij, welke fiets je ook kiest.
Succes met je afwegingen
Peter
Beiden zijn prima. Derailleur kost je wat onderhoud. Tijdens een droge periode af en toe, wanneer het nat is, iedere week ff reinigen. Verder geregelt waxen. Riem kost bijna geen onderhoud maar wel veel geld. Op het gebied van onderhoud is hier heel veel te vinden.
Voordeel van een derailleur is dat je je eigen trapfrequenties kunt uitzoeken door het kiezen van de cassette. Veel mensen die overstappen op de riem vinden het wel heel prettig rijden.
Kosten onderhoud: derailleur is goedkoper, Als je handig bent doe je al het mechanische onderhoud zelf. Bij een riem weet ik het niet.
Een ketting kost je 2 tientjes, daar doe je minimaal 5000 km mee. Een cassette kost wat meer maar gaat vaak langer mee. (ik geloof 50 tot 100 euries). Keuze genoeg.
De ST3 is een uitontwikkelde fiets met relatief weinig problemen. Krachtig, goede remmen, sportieve zit. De ST2 kent wat nukken als ik het forum hier mag geloven. Versnellingsnaafproblemen zijn echter net opgelost, ondersteuning kent wat problemen hier en daar. Je hebt een 5 Versnellingsnaaf ipv 11 tandjes bij een ST3. Je verzet kun je niet veranderen zoals bij een derailleur. Maar ja, een riem is wel lekker en de kleur van de fiets is prachtig(vind ik).
Bottom line: beide fietsen enkele dagen uitproberen en zoek een goede fm. O ja, ik zou altijd gaan voor de grootste batterij, welke fiets je ook kiest.
Succes met je afwegingen
Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Hoi, als je gaat proefrijden zou ik ook de Klever X Alpha proberen.
Riem en pinion, zelfs 12 versnellingen, en een lekkere grote accu, al kom je er net zo ver mee als met de 983Wh stromer accu.
Tevens heb je dan gelijk een geveerde voorvork en knipperlichten!
Riem en pinion, zelfs 12 versnellingen, en een lekkere grote accu, al kom je er net zo ver mee als met de 983Wh stromer accu.
Tevens heb je dan gelijk een geveerde voorvork en knipperlichten!
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22960
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Ik ben groot voorstander van een riem op een commuterfiets, maar er zijn ook redenen om een ST3 met ketting en derailleur te kiezen boven de ST2 met riem. Het zijn gewoon twee totaal verschillende fietsen.
De ST3 heeft een andere zitpositie dan de ST2 (sportiever), meer versnellingen met kleinere onderlinge stappen en een krachtigere motor bijvoorbeeld.
Grofweg: elke 500km ontvetten, reinigen en opnieuw invetten. In de zomer waarschijnlijk wat minder, in de regen meer.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22960
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Klever X-Speed PINION en Klever X Alpha 45 zijn ook interessante alternatieven.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- JeroenSpock
- Veteraan
- Berichten: 569
- Lid geworden op: 22 jun 2020, 22:50
- Locatie: Veendam
- Merk SP: ST3 L 2020
- Km-stand: 30209
Ga een stukje rijden met een ST3, vraag of je hem een weekje mag rijden.
De motor van een ST3 is iets sterker dan de ST2, 750W vs 820 dacht ik. ST3 blijft gewoon 45 rijden tegen de wind in.
Grootste accu zou ik ook doen, ook voor die 36 km retour. Dan gebruik je maar een klein deel van de accu en blijft hij lang goed.
Onderhoud van de ketting vind ik persoonlijk best meevallen. Zou best een fiets met riem willen maar voor het onderhoud hoeft het niet zo.
Geen idee hoe lang ketting en tandwielen mee horen te gaan en wat het kost om te vervangen. Mijn ketting zit er nu 10.000 km op.
Als het klopt van de ketting 20 euro en cassette 100 euro ben ik tot nu toe best goedkoop uit.
De motor van een ST3 is iets sterker dan de ST2, 750W vs 820 dacht ik. ST3 blijft gewoon 45 rijden tegen de wind in.
Grootste accu zou ik ook doen, ook voor die 36 km retour. Dan gebruik je maar een klein deel van de accu en blijft hij lang goed.
Onderhoud van de ketting vind ik persoonlijk best meevallen. Zou best een fiets met riem willen maar voor het onderhoud hoeft het niet zo.
Geen idee hoe lang ketting en tandwielen mee horen te gaan en wat het kost om te vervangen. Mijn ketting zit er nu 10.000 km op.
Als het klopt van de ketting 20 euro en cassette 100 euro ben ik tot nu toe best goedkoop uit.
Is dat ontvetten echt nodig? Ik smeer hem elke week of 2 weken in met een vettig goedje, geen problemen.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Stromer ST3 L - MY2020 - 983Wh SoH 99% - Wren voorvork-Bodyfloat-Moto reflex pedalen-SQ Labs Innerbarends-Aptonia ligstuur-Ortlieb backroller pine
Volvo S60 2.5t 2008-Magic Blue-380.000 km-Vialle LPi
Stromer ST3 L - MY2020 - 983Wh SoH 99% - Wren voorvork-Bodyfloat-Moto reflex pedalen-SQ Labs Innerbarends-Aptonia ligstuur-Ortlieb backroller pine
Volvo S60 2.5t 2008-Magic Blue-380.000 km-Vialle LPi
https://www.mantel.com/be/park-tool-cm- ... gJg6vD_BwE
Deze met een flesje kettingreiniger.
Ongeveer 20min werk met tandwielen.
Je voelt het direct als je met een proper aandrijf fietst.
Deze met een flesje kettingreiniger.
Ongeveer 20min werk met tandwielen.
Je voelt het direct als je met een proper aandrijf fietst.