Condens dagrijverlichting
-
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 429
- Lid geworden op: 30 jun 2020, 00:24
- Locatie: Overijssel: Omgeving Rijssen
- Merk SP: Stromer ST5 2023 of ST7 DP
-
- Veteraan
- Berichten: 404
- Lid geworden op: 13 nov 2020, 18:52
- Locatie: Gent
- Merk SP: Stromer ST2 LE
- Km-stand: 20000
Dit had ik ook de eerste week.
Je kan het lampje erg makkelijk langs onderen los wrikken en loskoppelen.
Enkele dagen laten uitdrogen in een zakje met enkele droogtabletten. Ik heb de opening rond de kabel met silicone dichtgemaakt.
Als de lamp niet meer brand zal je ze moeten vervangen. Hopelijk onder garantie. Ze zijn niet goedkoop.
Bluuf me je fikn van me velo!
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23015
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Als de bike niet meteen hoge drukspuit is gereinigd en dit door rijden in de regen is ontstaan, dan valt dit gewoon onder garantie. Binnen garantie maakt Stromer bijna nooit problemen.
We hebben dit euvel een paar keer eerder voorbij zien komen, bij de eerste batch nieuwe ST2's. Die DRL's zijn allemaal keurig onder garantie vervangen.
Ik dacht eigenlijk dat het probleem verholpen was, maar dat zal deze herfst wel uitwijzen,
We hebben dit euvel een paar keer eerder voorbij zien komen, bij de eerste batch nieuwe ST2's. Die DRL's zijn allemaal keurig onder garantie vervangen.
Ik dacht eigenlijk dat het probleem verholpen was, maar dat zal deze herfst wel uitwijzen,
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23015
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Stromer adviseert nadrukkelijk om de bike niet met hoge druk te reinigen. Is niet goed voor de lagers (ook niet voor mountainbikes) en niet goed voor de elektronika.
Enkele jaren geleden heeft Stromer eindeloos veel ST1 X controllers onder garantie vervangen wegens problemen door vocht. Dat was een ontwerpfout, maar het feit dat mensen hun Stromer behandelden als een caravan deed de zaak ook bepaald geen goed.
Stromer gaat hier helemaal niet moeilijk doen. Maar áls Stromer moeilijk zou willen doen: wettelijk gezien verschuift de bewijslast voor het ontstaan van een defect vanaf 6 maanden na aankoop van de fabrikant naar de klant.
Enkele jaren geleden heeft Stromer eindeloos veel ST1 X controllers onder garantie vervangen wegens problemen door vocht. Dat was een ontwerpfout, maar het feit dat mensen hun Stromer behandelden als een caravan deed de zaak ook bepaald geen goed.
Stromer gaat hier helemaal niet moeilijk doen. Maar áls Stromer moeilijk zou willen doen: wettelijk gezien verschuift de bewijslast voor het ontstaan van een defect vanaf 6 maanden na aankoop van de fabrikant naar de klant.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- elfraty
- Pro
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 16 feb 2020, 22:36
- Locatie: Andijk
- Merk SP: Stromer ST2
- Km-stand: 5000
Nog even over het reinigen van de fiets. Ik reinig deze ST2 en reinigde ook mijn vorige ST1 altijd door licht te sponzen met een uitgeknepen spons en zelfs seals(stuur) en openingen(onder bij het frame zit een klein roostertje) te vermijden.
Ik rijd behoorlijk veel km.(300+ in de week) en met mijn vorige ST1 haalde ik probleemloos 15000+ km. Deze ST2 ging na vier maanden, na de dagrijverlichtings issue zelfs nog veel verder kapot. Terwijl het apparaat precies dezelfde behandeling kreeg als mijn oude ST1. Zo'n beetje alles aan electronica is nu vervangen en deugdelijk geseald door de dealer. Dus we zullen nu zien wat de toekomst voor deze fiets brengt. Ik hoop dat Stromer hiervan geleerd heeft. Want dit zijn kinderziektes die er eigenlijk in een test stadium allang uitgehaald zouden moeten zijn. Dat valt mij persoonlijk zeer tegen dat een dealer dit achteraf moet gaan oplossen. Eigenlijk is dit naar mijn smaak meer dan belachelijk.
Ik rijd behoorlijk veel km.(300+ in de week) en met mijn vorige ST1 haalde ik probleemloos 15000+ km. Deze ST2 ging na vier maanden, na de dagrijverlichtings issue zelfs nog veel verder kapot. Terwijl het apparaat precies dezelfde behandeling kreeg als mijn oude ST1. Zo'n beetje alles aan electronica is nu vervangen en deugdelijk geseald door de dealer. Dus we zullen nu zien wat de toekomst voor deze fiets brengt. Ik hoop dat Stromer hiervan geleerd heeft. Want dit zijn kinderziektes die er eigenlijk in een test stadium allang uitgehaald zouden moeten zijn. Dat valt mij persoonlijk zeer tegen dat een dealer dit achteraf moet gaan oplossen. Eigenlijk is dit naar mijn smaak meer dan belachelijk.
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Ik kan mij voorstellen dat de dagrijverlichting bij jouw 26" ST1 nooit stuk is gegaan
Appels en peren. Wat is exact je punt?
De ST2 is in alle opzichten een compleet andere fiets dan de oer-ST1. Stromer heeft hiermee misschien een grotere hap genomen dan dat ze konden kauwen, maar je krijgt geen voortgang als je geen risico neemt.
Ik ben het helemaal met je eens dat Stromer een stapje extra zou mogen zetten bij hun kwaliteitscontrole, maar ik vind het jammer dat je Stromer weg zet als een stel prutsers. Dat zijn ze naar mijn mening namelijk niet.
Appels en peren. Wat is exact je punt?
De ST2 is in alle opzichten een compleet andere fiets dan de oer-ST1. Stromer heeft hiermee misschien een grotere hap genomen dan dat ze konden kauwen, maar je krijgt geen voortgang als je geen risico neemt.
Ik ben het helemaal met je eens dat Stromer een stapje extra zou mogen zetten bij hun kwaliteitscontrole, maar ik vind het jammer dat je Stromer weg zet als een stel prutsers. Dat zijn ze naar mijn mening namelijk niet.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
-
- Expert
- Berichten: 291
- Lid geworden op: 15 mei 2021, 21:03
- Locatie: Noord Limburg
- Merk SP: Stromer
- Km-stand: 4000
Het probleem met de ‘slecht beschermde’ electronica zoals in de ST2 van Elfraty is niet onbekend bij fabrikanten van electronica.FreddyH schreef: ↑11 dec 2021, 19:23 Ik kan mij voorstellen dat de dagrijverlichting bij jouw 26" ST1 nooit stuk is gegaan
Appels en peren. Wat is exact je punt?
De ST2 is in alle opzichten een compleet andere fiets dan de oer-ST1. Stromer heeft hiermee misschien een grotere hap genomen dan dat ze konden kauwen, maar je krijgt geen voortgang als je geen risico neemt.
Ik ben het helemaal met je eens dat Stromer een stapje extra zou mogen zetten bij hun kwaliteitscontrole, maar ik vind het jammer dat je Stromer weg zet als een stel prutsers. Dat zijn ze naar mijn mening namelijk niet.
Electronica echt GOED beschermen tegen vochtig is niet zo eenvoudig als het lijkt.
Het is een kwestie van de juiste keuzes maken en bereid zijn meer kosten te maken.
Een laklaag over de electronica aanbrengen is de meest eenvoudige oplossing.
Helaas blijkt dat nou net de oorzaak van het probleem.
Zo’n laklaag is namelijk niet 100% waterdicht. Deze laklaag laat waterdamp door.
Als je de fiets vaak in vochtige omstandigheden gebruikt en als je maar lang genoeg wacht dan komt er vanzelf vocht onder de laag terecht.
Een printplaat bevat veel gesoldeerde verbindingen . Het water dat onder de laklaag is gekomen gaat reageren met restanten van het soldeerproces. Dit wordt verergerd wanneer er stroom door het circuit gaat. Dan gaan er allerlei galvanische reacties optreden waardoor uiteindelijk interne kortsluiting gaat ontstaan. Het duurt een paar weken/maanden voordat de kortsluiting merkbaar wordt.
Systemen vallen een voor een uit.
Wat Elfraty beschrijft komt in elk geval goed overeen.
Dit probleem heeft niet zozeer met kwaliteitscontrole te maken, want bij aflevering van de fiets
was alles OK. Het heeft alles te maken met keuzes in het fabricageproces.
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23015
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Wat is een 'laklaag'? Als in: over welk materiaal hebben we het exact in geval van Stromer, en welk materiaal/oplossing zou het dan wel moeten zijn?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023