Condens dagrijverlichting

SpeedPAT
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 291
Lid geworden op: 15 mei 2021, 21:03
Locatie: Noord Limburg
Merk SP: Stromer
Km-stand: 4000

Stromeur schreef: 11 dec 2021, 23:56 Wat is een 'laklaag'? Als in: over welk materiaal hebben we het exact in geval van Stromer, en welk materiaal/oplossing zou het dan wel moeten zijn?
Electronica fabrikanten gebruiken de term ‘conformal coating’.
Veel gebruikte typen coating (laklaag) zijn acrylaat of siliconen.
Voordat die wordt aangebracht is een reiniging van de ondergrond benodigd.
De complete afgemonteerde printplaat wordt dan met water en zeep gewassen om alle
verontreinigingen te verwijderen.
Er zijn ook nog andere oplossingen beschikbaar zoals ‘potting’ of ingieten in kunsthars
Stromer kan voor meer info terecht op: ipc.org/ipc-standards
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Oké duidelijk (ik weet er echt geen moer van :mrgreen: ).

Stromer gaat dit niet lezen. Die vinden toch dat ze het zelf beter weten. (Of dat ook zo is laat ik graag in het midden.)

Welk materiaal gebruikt Stromer volgens jou? En welk materiaal laat volgens jou geen waterdamp door? En kost dat b.v. kanonne-veel meer dan wat Stromer nu doet? Als in: waarom zou Stromer voor een minder goede oplossing kiezen?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
SpeedPAT
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 291
Lid geworden op: 15 mei 2021, 21:03
Locatie: Noord Limburg
Merk SP: Stromer
Km-stand: 4000

Zeer waarschijnlijk zal STROMER voor een acrylaat conformal coating hebben gekozen.
Dat type coating wordt zeer veel gebruikt en bijna alle assemblage bedrijven kunnen het aanbrengen.
Zolang de omstandigheden relatief gunstig blijven (droog) is er niet zoveel aan de hand.
Helaas voor de die-hard gebruikers van STROMER die door weer en wind blijven rijden is dit type coating minder geschikt. Uiteindelijk gaat het vocht inwerken op de electronica.
Er is een coating beschikbaar die gewoon gesloten is. Deze is duurder en deze kan alleen door een gespecialiseerd bedrijf worden aangebracht. Het voert hier te ver om op alle details in te gaan.
Ik zou voor deze oplossing gaan omdat de electronica het hart van de fiets vormt.
Er is weinig of geen redundantie in het systeem.
De meerkosten wegen op tegen de kosten van schadeclaims en gedoe met dealers en klanten.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dankjewel. Als ik ze weer eens spreek zal ik eens gaan miepen/horen over de coating. Als het daar tenminste aan lag, kunnen ook nog steeds de connectoren zijn. Want ik weet wel dat Stromer sinds 2017 behoorlijk bezig is geweest met het verbeteren ervan. Maar of dat alleen meer/dikker aanbrengen is of ook ander materiaal: geen idee. Ik weet alleen dat dat eerste is gebeurd (meer aanbrengen).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
metalpe
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 236
Lid geworden op: 20 nov 2021, 06:51
Locatie: Bree
Merk SP: Stromer st2 belt (dec 2021)
Km-stand: 15000

De mijne heeft er, zag ik net, ook last van. Ik heb hem iets meer dan een week. Fijn dat alles hier neergeschreven wordt, zo weet ik waar ik op moet letten. Anders had ik die condens nooit opgemerkt...
Lekker fietsen...
Joker
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 404
Lid geworden op: 13 nov 2020, 18:52
Locatie: Gent
Merk SP: Stromer ST2 LE
Km-stand: 20000

metalpe schreef: 13 dec 2021, 12:23 De mijne heeft er, zag ik net, ook last van. Ik heb hem iets meer dan een week. Fijn dat alles hier neergeschreven wordt, zo weet ik waar ik op moet letten. Anders had ik die condens nooit opgemerkt...
Haal de DRL eruit.
Laat hem goed uitdrogen.
Dicht de opening aan het kabeltje achteraan met wat silicone.
Plaats de DRL terug met het kabeltje naar onder. (Dan loopt het water weg ipv erin.)
Problem solved. :bp:
Bluuf me je fikn van me velo!
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 632
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

Joker schreef: 13 dec 2021, 12:59
metalpe schreef: 13 dec 2021, 12:23 De mijne heeft er, zag ik net, ook last van. Ik heb hem iets meer dan een week. Fijn dat alles hier neergeschreven wordt, zo weet ik waar ik op moet letten. Anders had ik die condens nooit opgemerkt...
Haal de DRL eruit.
Laat hem goed uitdrogen.
Dicht de opening aan het kabeltje achteraan met wat silicone.
Plaats de DRL terug met het kabeltje naar onder. (Dan loopt het water weg ipv erin.)
Problem solved. :bp:
Dus eigenlijk een productiefoutje....nooit last van gehad op de oude ST2 en ik reed winter en zomer ...Daar kon het wel goed.
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1594
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

De dagverlichting op de nieuwe ST1 is anders (minder goed) geconstrueerd. Blijkt in de praktijk gevoeliger voor vocht dan bij de andere Stromers. De Stromer die nooit last heeft van vocht achter zijn daglichtlampie is de ST1 :mrgreen:
Groeten, Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Peerke1960 schreef: 13 dec 2021, 17:30 De Stromer die nooit last heeft van vocht achter zijn daglichtlampie is de ST1 :mrgreen:
Groeten, Peter
Dat zeg je denk ik verkeerd. De ST1 heeft (nog) geen daglichtlamp, dus kan er ook geen water achter komen.
Daarnaast geldt dit binnenkort niet meer...

Betere formulering zou zijn: de ST1 heeft tot nu toe 0 storingen met dagrijverlichting :geek:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Joker
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 404
Lid geworden op: 13 nov 2020, 18:52
Locatie: Gent
Merk SP: Stromer ST2 LE
Km-stand: 20000

Dat zeg je denk ik verkeerd. De nieuwe ST1 heeft wel een daglichtlamp, Dezelfde als bij de ST2. Dus kan er ook daar water achter komen.
Bluuf me je fikn van me velo!
Plaats reactie