Eurobike 2017

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Van 30-8 t/m 2-9 wordt Eurobike 2017 georganiseerd in het Duitse Friedrichshafen. Met 77.100 bezoekers uit meer dan 100 landen behoort Eurobike, samen met Interbike in Las Vegas en de Taipei Cycle Show in Taiwan tot de grootste beurzen ter wereld voor de fietssector.

Sinds mijn Stromer ST1 X-aanschaf en de oprichting van ons stromerforum heb ik natuurlijk buitengewoon veel interesse in wat Stromer voor 2018 allemaal van plan is. Ik weet al veel, mogelijk zelfs alles, wat ik helaas niet hier mag publiceren, maar ik heb nog niks daadwerkelijk gezíen, dus ja: ik ga naar Eurobike 2017! :bp:

Voor ons als Stromers is Eurobike niet alleen interessant omdat Stromer er zelf staat, ook alle denkbare fabrikanten van spullen die wij op en aan onze speed pedelec hebben of zouden willen zijn vertegenwoordigd. Nog een extra reden om te gaan dus. En ik ben nieuwsgierig naar wat de andere speed pedelec merken voor 2018 in petto hebben om Stromer als marktleider (iig in Nederland) van de troon te stoten.

Daarnaast ga ik als beheerder van ons forum natuurlijk proberen zoveel mogelijk voor ons te netwerken. Hoe bekender we worden, hoe meer alle relevante informatie vanzelf naar ons toe komt.

Van 30 augustus t/m 1 september zijn de zogenaamde "business days", voor de zakelijke klanten. Op 2 september mogen ook particulieren langs komen. Eurobike is van plan om deze dag voor particulieren vanaf volgend jaar helemaal te schrappen (dat besluit is een grote misser denk ik), dus voor sommigen onder ons zal dit de laatste keer zijn dat we erheen kunnen.

Op 2 september ben ik te vinden op Eurobike. Wie gaat er nog meer?

Website Eurobike
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Ik heb alle beursdagen in mijn agenda al vrijgemaakt, de vraag is alleen nog of ik op de achterbank van ons komische duo J&N kom te zitten, ik verwacht nog een uitnodiging maar zeker is dat niet en houd de optie open dat ik dan de 2e ga. Uiteraard moeten we dan gaan kijken of we met één of twee auto's die kant op gaan en in ieder geval de reiskosten delen.

Ik heb overwogen om met het vliegtuig te gaan maar de tijdwinst is vrij beperkt, en belangrijker: hotels in de wijde omgeving van de Flughafen zijn nu al vol zodat je wat verder weg een overnachting moet zien te vinden. En dat is met eigen vervoer een stuk gemakkelijker. Een overnachting is onvermijdelijk. Eerst 7 uur rijden, dan zeg 7 uur rondstruinen op de beurs en vervolgens 7 uur terugrijden staat voor mij gelijk aan zelfmoord. Het meest ideale lijkt mij om een dag van te voren heen te rijden, in de buurt te overnachten en dan bij het krieken van de dag de beurs te bezoeken en 's avonds terug...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik ga sowieso de dag van tevoren erheen, inderdaad overnachten in een hotel en 's morgens direct naar de beurs. Ik weet nog niet of ik daarna meteen naar huis rijd of er nog een overnachting aan vast plak.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Ha Sylvia,

mij gaat de Eurobike niet lukken maar zou jij aldaar eens kunnen informeren hoe de ideeën zijn over het opkalefateren van de St2-lijn accu's ?
Niet dat mijn nu al aan vervanging toe zijn maar je ziet nu de eerste niet-Stromer aanbieders van St1-accu's (inleveren complete accu; zij verversen de cellen; de BMS blijft behouden).
De St2-lijn ziet over enkele jaren opeens een accubehoefte als de eerste generatie van die accu's te weinig capaciteit meer heeft.

Natuurlijk zal het standaard antwoord zijn dat je een geheel nieuwe accu moet kopen maar ik hoop op een iets groenere/herbruik-oplossing......

Hoor graag van je,
Reinout
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Goeie, ik ben het met je eens dat accu-revisie een milieuvriendelijkere oplossing is, die ook nog eens veel gezonder is voor onze portemonnee.

Wat mij betreft kan iedereen hier zijn vragen aan Stromer over de toekomstplannen wel kwijt, mits een beetje reëel natuurlijk 8-) Ik vuur het lijstje wel op ze af op Eurobike. Ik heb toevallig net vandaag aan de Marketing & Communicatiemanager van Stromer Zwitserland laten weten dat ik de beurs bezoek. Hopelijk is ze er zelf ook, dan kan ik meteen even kennis maken.

Dus, vragen aan Stromer tot nu toe:

1. Is Stromer van plan om te kijken naar de groenere optie van accu-revisie van de ST2-acculijn? (Reinout-St1x)

2. Denkt Stromer na over een voorblad/cassette waarvan het verzet beter past bij vlakker landschap, zoals Nederland? (Sylvia aka Stromeur)

3. Is Stromer van plan om een aantal accessoires die duidelijk niet de juiste kwaliteit hebben (bel, spiegel, standaard) te vervangen door betere producten? (Sylvia aka Stromeur)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Aanvulling op 3 (onderdelen die niet de juiste kwaliteit hebben): banden (betere grip bij nat weer en aanwezigeheid van zijreflectie), een langer voorspatbord (en liever niet een spatlap), (achterwiel)as. (Henry)

4. Betere kwaliteitscontrole op software en hardware zodat de fiets gelijk "af-fabriek" al een hoge kwaliteit heeft. Denk aan de OMNI en de loslatende connector van de voorlamp (Henry)

5. Opnemen van lijst met opties, zoals vering (voor zadel en voor stuur, eventueel een geveerde voorvork), andere spiegeltjes, grips met bar ends, pedalen: ene zijde normaal, andere zijde met SPD-"connectors", alle fietsen een ST2s-koplamp, maar beter zoals in de MTB en Racefiets wereld: custom build. (Henry)

6. Bevestigingsplaatje voor een ABUS ringslot bij achterwiel. (Henry)
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Duidelijk, neem ik mee op de lijst!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedemorgen Sylvia,

nog een vraag: hoe moet nou eigenlijk de accu worden opgeladen......eerst de oplader in het stopcontact en vervolgens aan de accu of eerst aan de accu en vervolgens aan de batterij ?

Ik weet dat de gebruiksaanwijzing aangeeft: eerst aan het net en vervolgens de accu.
Maar:
- zoals meerdere forumleden al aan het uitzoeken zijn zou daar een laadverschil in kunnen zitten (bij softwarestand XYZ);
- is er zeker bij geplaatste accu in de fiets een verschil want bij aansluiting conform boven stopt het opladen ergens spontaan gedurende de laadcyclus (en is nog niet vol);

Zou jij uitsluitsel kunnen opvragen bij de bron ?

Nog even over de toevoeging van Henry. Ben zeker geïnteresseerd in een optielijst maar laat dat dan ook echte opties zijn en niet harde keuzes die toevallig voor een land/persoon gelden:
- ik zou echt geen verder doorlopend voorspatbord willen hebben. Da's reuze ongemakkelijk bij sommige stoepen die ik af moet. Doe mij maar de flexibele spatlap. Als voorbeeld het voorspatbord van de Specialized Turbo Vado 5.0; dit zou voor mij een afwijzingsgrond zijn. Verder doorlopende spatborden zijn ook erg onhandig bij sneeuwritten; ik spreek uit ervaring. Een spatlap is inderdaad optisch een gedrocht; maar reuze praktisch in Nederlandse omstandigheden.
- voor mij geen St2s bouwlamp. Leuk dat je een groot licht hebt om een tegenstander te verblinden maar voor mij gewoon too much. Het is nu 04.45 en pikkedonker. Ik spring zo weer op de fiets en heb meer dan genoeg aan de standaard St1x voorlamp met het grote voordeel dat deze ook vanuit de zijkanten zichtbaar is. Erg handig om aanstormende weggebruikers vanaf de zijkant een voorwaarschuwing te geven. Bovendien is die St2s lamp vast een stuk duurder; en juist de (relatief) budget-vriendelijkere prijs van de St1x is aantrekkelijk.
- bevestigingsplaatjes voor een slot zullen denk ik niet van Stromer maar van de slotenleverancier moeten komen. Het lijkt me voor een fietsenfabrikant ondoenlijk om voor alle merken sloten verschillende bevestigingen te hebben. Over sloten gesproken: kijk eens bij Tex-Lock; effe wat anders ! ( )
(ook te vinden op Eurobike; mijn bestelling is al geplaatst maar uitlevering duurt nog een half jaar; kickstarter)

Kortom: geheel eens met fabrieks-af opties zoals cassette, banden, diverse veringen (graag zelfs !) maar er zal altijd een grote groep accessoires zijn die nooit vanuit de fietsenfabrikant zullen komen omdat die te persoonlijk zijn en waarvoor de locale dealer het aangesproken contact zal moeten zijn. Een fabrikant ZOU kunnen kiezen om ook echt ieder onderdeel optioneel te maken; dan heb je customising vanuit de fabrikant. Ik durf al bijna niet aan prijskaartjes te denken.....
Wat Henry aangeeft over kwaliteit (as, keuringen, etc) helemaal mee eens.

De uitdaging van een optielijst zal zijn dat de fiets gekeurd moet worden. En in sommige landen is men heel rigide in afwijkingen op het aangeboden exemplaar. Juist die aangeboden uitvoering is daarmee de vastgestelde norm geworden en een fietsenfabrikant snijd zich in zijn/haar vingers om afwijkende uitvoeringen aan te bieden want die zouden zo maar eens afgekeurd kunnen worden. Ook al heeft de uitvoering/optie werkelijk geen enkele link met veiligheid oid.

Grtz,
Reinout
Laatst gewijzigd door Reinout-ST3 op 15 aug 2017, 11:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Reinout, ik vraag me af welke onderdelen de typegoedkeuring in gevaar kunnen brengen. Ik kan me namelijk heel goed voorstellen dat voorgeschreven staat dat enige vorm van zijreflectie op de fiets moet zitten, idem dito van reflectie van voor en achter, maar ik kan me niet voorstellen dat voorgeschreven staat dat verplicht de Schwalbe Big Ben's er op moeten. Dit is toch ook niet het geval bij de autobanden op een auto?

Vergeleken met de auto stelt een fiets niks voor. Met een paar onderdelen zet je immers een fiets in elkaar, wat je niet van een auto kunt zeggen. Door de dealer de vrijheid te geven om bepaalde zaken te mogen wijzigen, geef je deze dealer gelijk een meerwaarde ten opzichte van de internetshops. Ik heb het hier over simpele dingen in de afmontage zoals bijvoorbeeld de handvatten, het spiegeltje, de trappers en het zadel. Over de cassette en het tandwiel kan ik me nog voorstellen dat deze binnen de typegoedkeuring zouden moeten vallen, maar daar zou je in het goedkeuringsproces al rekening mee kunnen houden door voor de vlakke landen een ander verzet mee te nemen in je goedkeuringsaanvraag. Helemaal customized hoeft van mij ook niet, maar de fiets zoals hij nu wordt geleverd lijkt meer afgestemd te zijn op de Zwitserse bergen dan op het vlakke en natte Nederland.

Over het probleem van de mindere kwaliteit materialen: als dat probleem verholpen is door inzet van goede kwaliteit materialen, dan is de noodzaak om te customizen al een stuk kleiner. Als je jezelf als fietsmerk aan de bovenkant van de markt positioneert, dan mag de klant ook topkwaliteit verwachten. Besluit je om die niet altijd te leveren, dan zou het fijn zijn wanneer je de klant een keuze geeft, dat de dealer waar je de fiets besteld deze zo voor je aflevert zonder dat je een doos met overbodige spullen erbij geleverd krijgt. Vergelijk het maar met de autobranche.

Ik denk dat je me verkeerd begreep over het bevestigingsplaatje voor een ringslot. Mijn stelling is dat er standaard een bevestigingspunt aan het frame moet zitten om zo'n slot te kunnen monteren. Ik vind de tie wraps die nu als oplossing dienen geen goede oplossing en eerlijk gezegd vind ik het ook geen gezicht. Trouwens, ik vind de tex-lock fiets"ketting" erg interessant!

Oké, op basis van jouw ervaring: geen verder doorlopend spatbord, maar wel een spatlap die goed te bevestigen is. We moeten geen dingen voor gaan stellen die in de praktijk niet werken.

Ik heb ook jarenlang gefietst op tijdstippen dat de zon nog op moest komen of al onder was gegaan. Het fietslampje wat ik op mijn fiets had zitten gaf me in onverlichte situaties niet genoeg zicht op het fietspad voor me. Uiteindelijk had ik de Xeccon S14 lamp aangeschaft die een lichtstraal produceert van 1200 lumen (maar je kunt hem ook een standje lager zetten op 600 (?) lumen). Ik heb die bak licht in situaties waar geen openbare verlichting te vinden was (fietspad dwars door de weilanden) goed kunnen waarderen. Zeker als je met snelheden van boven de 30 km/uur fietst, is goed zicht erg belangrijk. De Xeccon S14 kost nu €57 en die wordt geleverd met een aparte accu. Ik stel me voor dat een losse LED lamp met meerdere lichtstanden die gebruik maakt van de al aanwezige accu voor de firma Stromer niet meer dan €15 hoeft te kosten (als ze goed onderhandelen, dan waarschijnlijk nog minder). Ik neem aan dat de ST2s lamp ook meerdere lichtstanden heeft, want een lichtbundel van 1600 lumen kun je in het stadsverkeer echt niet gebruiken.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Henry schreef: 15 aug 2017, 07:34 ik kan me niet voorstellen dat voorgeschreven staat dat verplicht de Schwalbe Big Ben's er op moeten.
Vraag dat maar eens aan de Duitse Stromer rijders, want daar is dat toch écht het geval.
Henry schreef: 15 aug 2017, 07:34 Ik heb het hier over simpele dingen in de afmontage zoals bijvoorbeeld de handvatten, het spiegeltje, de trappers en het zadel. Over de cassette en het tandwiel kan ik me nog voorstellen dat deze binnen de typegoedkeuring zouden moeten vallen, maar daar zou je in het goedkeuringsproces al rekening mee kunnen houden door voor de vlakke landen een ander verzet mee te nemen in je goedkeuringsaanvraag. Helemaal customized hoeft van mij ook niet, maar de fiets zoals hij nu wordt geleverd lijkt meer afgestemd te zijn op de Zwitserse bergen dan op het vlakke en natte Nederland.
Ik begrijp dat je boerenverstand dit zegt, dat doet het mijne ook, maar in de praktijk werkt het niet zo. Ik heb in een service handleiding van de Stromer de ST2 gezien hoe de typegoedkeuring is geregeld per onderdeel, opgesplitst in typegoedkeuring voor Zwitserland en de EU, en dan ook nog met de melding dat bij elke modificatie de regelgeving van het land in kwestie moet worden geraadpleegd en nageleefd. (En dan heb ik het nog niet eens over de gevolgen voor de garantie op je Stromer.)

In die typegoedkeuring is bijvoorbeeld tot op de millimeter bepaald wat de minimale en maximale afmetingen van het stuur en de stuurpen mogen zijn, evenals de minimale oppervlakte van de spiegel, de EN 14764 keuring/TüV keuring van bepaalde onderdelen, op merk én type gespecificeerde verlichting etc. etc. Voor Zwitserland is zelfs exact geformuleerd welke merk en type fietsbel op de ST2 moet zitten, dus de Zwitserse Stromer eigenaren kunnen officieel de felbegeerde SpurCycle wel vergeten :bu: .

Je kunt dus wel vinden dat iets zou moeten mogen, maar of het ook echt mag (wetgeving/typegoedkeuring/garantie), dat is maar zeer de vraag en ik zou het niet zo snel roepen zonder je eerst grondig te verdiepen in deze materie.


Henry schreef: 15 aug 2017, 07:34 Mijn stelling is dat er standaard een bevestigingspunt aan het frame moet zitten om zo'n slot te kunnen monteren. Ik vind de tie wraps die nu als oplossing dienen geen goede oplossing en eerlijk gezegd vind ik het ook geen gezicht.
Er zijn zoveel sportfietsen zonder montage-ogen voor een ringslot. En die tiewraps, dat zijn niet van die plastic tiewraps, maar serieuze RVS metalen strips, die via een tandwiel-draaimechanisme kunnen worden aangespannen voor optimale fit en stevigheid. Dit oogt en functioneert prima voor frames zonder montage-ogen.

En bekijk het eens van de andere kant: er zijn ook mensen die een fiets vol montage-ogen geen gezicht vinden en juist van het functionele, strakke design van de Stromer houden.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie