Stromeur schreef: ↑03 jul 2021, 13:09
Jroen schreef: ↑03 jul 2021, 10:35
Afgelopen week weer bij de RDW geweest om de Belgische ST1 op Nederlands kenteken te krijgen. Het heeft wat voeten in aarde gehad want het was niet eenvoudig maar de aanhouder wint.
Mocht je ook van plan zijn een Belgische fiets naar Nederland te halen, zorg dat kentekenbewijs deel 1 en deel 2 er bij zitten, ander gaat het niet lukken.
En toch zijn er forumleden die bij hoog en bij laag volhouden dat het zo gepiept is, zelfs voor een Trefecta die - in tegenstelling tot deze Stromer ST1 - überhaupt nooit een EU Typegoedkeuring of kenteken heeft gehad. Gewoon zelf een COC'tje "uitdraaien" en klaar, wordt hier (m.i. volledig ten onrechte) beweerd.
Wat is nou in de praktijk het probleem voor de RDW?
Ik was er ook niet bekend mee en ging het avontuur gewoon aan zonder me van a tot z in te lezen. Ik kocht de fiets met de conformiteitsverklaring, origineel aankoopbewijs, factuur, een kopietje van deel 1 en ging er vanuit dat dat voldoende zou zijn. En ik dacht ook dat het kenteken in België bij de verkopende partij zou blijven maar dat geldt dus niet voor de papieren, wel voor het plaatje met kenteken.
Bij het RDW merkte ze op dat een kopietje van een deel 1 geen waarde heeft. Ik had de originele papiertjes van deel 1 en van deel 2 nodig. Dus ik werd eigenlijk weer weggestuurd. En de verkoper had deze papieren in 1e, 2e en 3e instantie niet maar na wat aandringen heeft hij ze toch gevonden, dat ging overigens erg vriendelijk en schappelijk maar was wel even een spannend momentje.
De eerste afspraak bij de RDW was € 104,40, de 2e (terugkom)afspraak was € 31,50 euro. Lukte gelukkig net binnen de maximale tijd die tussen afspraak 1 en 2 mag zitten. Anders zou de 2e afspraak weer ruim 100 euro zijn. Je kan de afspraak online inboeken maar als de agenda van de RDW vol zit (of een ambtelijke storing heeft) gaan er zo weer een paar weken overheen.
Als de fiets is goedgekeurd (ze kijken eigenlijk alleen het framenummer en de kilometerstand na) dan krijg je netjes 2 dagen later het kentekenpasje in de bus en weer een dag later de bijbehorende code die je nodig hebt bij een toekomstige verkoop.
Dus haal je een fiets uit België naar Nederland? Zorg dan dat je kentekenbewijs deel1, kentekenbewijs deel 2, de conformiteitsverklaring, en aantoonbare papieren van een aankoop kunt overhandigen dan komt het wel goed. Of het bij iedereen zo gaat is maar de vraag, maar zo is het mij vergaan in ieder geval.