Startersvraag

gandalf
Rookie
Rookie
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 okt 2019, 08:04

Hi allemaal! Ik ben nieuw en direct een paar vragen. Mijn woon-werk verkeer bedraagt ongeveer 50km enkele reis. Ik overweeg de auto te laten staan, vanwege de enorme files. Dan denk ik uiteraard aan vervanging door een speed pedelec.

Hebben jullie ervaring met deze afstanden woon-werk? In het verleden deed ik veel aan wielrennen en reed ik tot 120km enkele reis, daar deed ik uiteraard een halve dag over (een ondersteuning, eigen kracht).

Ben benieuwd of de accu’s deze afstanden halen en wat een gemiddeld reisduur zou kunnen zijn?

Ik kan opladen op het werk overigens.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen. Ik denk overigens aan een Stromer, maar nog geen idee welke. Ook niet nagedacht over koop of lease. Ik zoek nog een mogelijkheid de speed pedelec eerst een week te proberen.

Alle tips dus welkom!
norw
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 74
Lid geworden op: 21 jun 2019, 13:36

Ik rij zelf 2x per week 48-52 km enkele reis (afhankelijk van de route, omleidingen edm). Ik hou daarbij (afhankelijk van de wind en de eigen snelheid) nog een 15-30% batterij capaciteit over (blauwe batterij 983 Wh).
De reistijd is vooral afhankelijk van je route. Kom je door wat stedelijk gebied kan die meteen wat langer worden. Zelf reken ik op 1u30 tot 1u45. D.i. de totale reistijd incl wachttijd aan verkeerslichten en andere obstakels, de stromer Omni negeert die wachttijden in de ritstatistieken.
Er zijn hier op het forum wel stromeraars die flink hogere gemiddeldes halen over diezelfde afstand (maar daar ook vaak nog de fiets wat zuiniger tunen), dus staar je niet blind op mijn slakkengang 😊.
Ik merk wel dat mijn conditie weer de goede kant uitgaat net als mijn gewicht. De stromer helpt daarbij zeker (naast de overstap naar een ander dieet).
pvg
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

50km met de blauwe accu (983Wh) is goed haalbaar. Ik zelf houd het bij 3x per week en max. 4x (en dan woensdag een ‘rustdag’) als het mooi weer is.
Een hele werkweek (5 dagen) is wel wat veel van het goede...
Mijn reistijd is ca 1:15 als ik sportief rij (daarna moet ik douchen).
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
Gebruikersavatar
Arjan71
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 sep 2019, 21:08

Ik rijd nu sinds een paar weken op een ST3 met 983 Wh batterij. Enkele reis 48 km. Reistijd 1:15 a 1:20 uur. Mijn (beperkte) ervaring is dat je eenvoudig batterijcapaciteit kunt sparen door niet op alle momenten met volle ondersteuning te fietsen. Mijn resterende batterijcapaciteit heeft gevarieerd van 2% (wind tegen, de hele rit op standje 3 = 100% ondersteuning) tot 30% waarbij ik meer schakelde tussen stand 2 en stand 3. In reistijd scheelt dit maar enkele minuten. Ik ga ervan uit dat je als oud wielrenner in betere conditie bent dan ik :) .
ST3 - 983 Wh - woon-werk 47 km
Gebruikersavatar
SamG
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 apr 2019, 11:13
Locatie: Antwerpen
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 15.000

Sinds mei rij ik met een ST3, blauwe 983wh accu, 55km enkel naar het werk, 5/5 dagen.
Steeds op stand 3 en ik kom altijd toe met de batterij. Ik doe er +-1u20 over die afstand maar ik zeg er wel bij dat ik 40km recht door kan rijden op een jaagpad. Gemiddeld zit ik dus op een snelheid van rond de 40km/h.
Opladen op het werk is dan een must, dus een tweede oplader is eigenlijk noodzakelijk.
Bandenspanning, wind etc heeft wel een invloed op je actieradius.

Remafstanden en snelheid was wel even wennen.
Maar ik stel voor dat je een zoekt op verschillende topic namen want veel wat je hier vraagt is wel al eens aan bod gekomen :cool2:
ST3 wit, 983 Wh :d3: Woon-werk 55km enkel, Antwerpen-kempen
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Voor het uitproberen: ga bij een FM kletsen en zeg dat je graag meerdere dagen een fiets uitprobeert. Het minimale wat volgens mij redelijk is is dat je de fiets 2 dagen meekrijgt (en daarna eventueel een ander model nog eens 2 dagen oid), er zijn ook FM's die je zonder morren een fiets een week meegeven.
Er zijn ook FM's die moeilijk doen over proefritten van meerdere dagen. Die moet je links laten liggen. Als ze bij verkoop al geen service willen leveren dan wil ik niet weten wat er van komt als je na aankoop eens een probleem hebt...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Ik doe ook 109 km per dag w-w. Is perfect iedere dag haalbaar volgens mij. De stromer blijft hier alleen staan bij hagel, ijzel, onweer en rukwinden > 60 km/h
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
gandalf
Rookie
Rookie
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 okt 2019, 08:04

Dankzij bovenstaande antwoorden en wat uitzoekwerk krijg ik van 29-10 tm 5-11 een Stromer ST3 op proef met een 983Wh accu. Via qicq. Erg spannend, maar kijk er enorm naar uit.

Tips blijven welkom!
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromer op proef mee op je eigen ww-traject is de beste tip :ay

Doe rustig aan, laat je niet meeslepen door zo snel mogelijk "moeten" rijden i.c.m. lekkere chemische stofjes die er in je hoofd vrij komen zodra je begint te rijden. Wees kritisch op hoe lekker je zit, hoe de bike zich gedraagt, voel aan of het jouw ding is. En verder: lekker genieten!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Snelle Jelle
Pro
Pro
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 feb 2019, 14:39
Locatie: Nieuw-Vennep

En pas op met het wegdek met dit weer.
Zowel door modder, blaadjes en regen kan het glad zijn en je gaat met de pedelec onwillekeurig toch wat sneller door een bocht dan met een gewone fiets.

Gewoon koppie erbij en genieten!
ST2 Sport 2018, 22", 983 kWh, matt zwart + Schwalbe Big Ben + Kinekt 2.1 + van Zijp 100mm spatbordverlenger + Ortlieb back-roller plus set granite black.
33 km enkel woon-werk
Plaats reactie