Wind tegen

Wimst
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 57
Lid geworden op: 26 dec 2018, 18:12
Locatie: Zutphen
Merk SP: Stromer
Km-stand: 62000

Hallo allemaal,
Er stond 10 dec. 5bft pal tegen en dit 1:28 uur lang! Op de Omni zag ik dat de snelheid soms 35, maar meest 37-38 km/u en waarbij ik de armen op t stuur had om iets minder wind te vangen. De accu had nog 15% over. Ik trapte met ingehouden kracht en schakelde terug, in stand 3. Ik weet nog zo een weerbeeld, waarbij ik op stand 3 en ferm mee trapte, dat de accu 3% over hield. Nu denk ik dat met deze weersomstandigheden beter is om stand 2 te gebruiken, dat ga ik de volgende keer doen. Instelling stand 2 is dan minder snelheid, vol kracht, minder bewegelijkheid. Komende dagen blijft er wind fors waaien dus eens zien hoeveel de accu dan overhoudt.
Gegroet,
Wim
St7
RikC
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 266
Lid geworden op: 26 mei 2019, 14:02
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Even geen SP
Km-stand: nvt

Ja ik ken het, ik ben ook nog wat groter (1,96m) dus heb vaak al wat eerder last van wind tegen :shock:
Even geen SP, voorheen blije ST3 rijder maar daar mag je helaas geen kinderen mee vervoeren :bh:
vincent1981
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 74
Lid geworden op: 22 nov 2019, 07:57

Als het hard waait ga ik door de bewoonde wereld. Dat scheelt dan met huizen, bomen, geparkeerde auto's toch best aardig wat. Als het niet te veel waait zoek ik juist een rustiger stukje weg op in meer buitengebied.
De snelheid verlagen levert een hogere actieradius op, dus is een goed advies bij harde wind tegen om niet zonder ondersteuning het laatste eindje nog af te moeten leggen.
Gebruikersavatar
JeroenDG
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 256
Lid geworden op: 22 aug 2018, 09:42
Locatie: Aalst, BE

Heel herkenbaar. Maandagavond ook serieuze tegenwind gehad, eerste keer ooit dat ik mijn accu van vol naar leeg kreeg op mijn rit van 33km :shock:
ST3 Deep Black XL 983 Wh | Stuur 20mm rise & 20° backsweep | Thudbuster ST

Woon-werk & Stroomverbruikoverzicht
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Ik heb bijna niet kunnen Stromeren de afgelopen weken, maar qua weer heb ik ook niet veel gemist. Wat een contrast met de droge en rustige herfst 2018.
5bft tegenwind geeft bij mij 40% resterend op een rit van 32km (bij ca 40km/u gem).
Gebruikersavatar
JeroenDG
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 256
Lid geworden op: 22 aug 2018, 09:42
Locatie: Aalst, BE

Ja, ik had geen zin om zelf veel tegen de wind te werken dus had wel alles op maximum staan :D
ST3 Deep Black XL 983 Wh | Stuur 20mm rise & 20° backsweep | Thudbuster ST

Woon-werk & Stroomverbruikoverzicht
Robertjan
Runner-up
Runner-up
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 jun 2019, 10:17

Bij forse wind tegen zakt mijn snelheid soms ook tot 35kmh omni. Wel blijf ik in stand 3 rijden, kortste woonwerk route is 25km dus met een 814ah accu haal ik dat tot zover altijd ;-)
Peterthebackpacker
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 aug 2019, 22:41

Zeer herkenbaar Wim.
Die dag voor het eerst met een lege accu geëindigd :cry: .
Ik heb een ST1X met 814 accu, maar na 39 km wind op kop was deze leeg.
Voelt raar om met wind tegen en zonder ondersteuning tegen de wind in te fietsen.

Om een hoger actieradius te halen.
Zet ik de koppelsensor meestal bij wind op kop op 80%.
Zodat ik meer moet bij trappen.

Of stellen jullie dit in bij standje 2?
JeroenB
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2019, 18:23

Ik gebruik er stand 2 voor, zo ingesteld dat de fiets even snel gaat maar dat ik meer moet bijtrappen.

Eergisteren was ik vergeten mijn batterij op te laden op werk. Met nog 27% naar huis moeten rijden. Zelfs in stand 1 haalde ik 40 km niet en heb ik stukken zonder ondersteuning moeten trappen. Continu zitten berekenen dat ik toch nog tot op het einde wat over had want dan zitten er wat hellingen in het parkoers, en die wil je zeker niet zonder ondersteuning moeten trappen. De laatste 100 m was ik dan helemaal zonder batterij gevallen. Goed gedoseerd vond ik van mezelf 😋.
3500km. De honeymoon is nu voorbij: nu wordt onze relatie serieus. We zullen goede en slechte dagen tegemoet gaan, maar samen komen we er wel door. :ba :bp:
JMO68
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 sep 2020, 10:01
Locatie: Best

Al een oud topic zie ik, maar toch maar even in de 'pen' gekropen.
Tegenwind doet gekke dingen met de actieradius....
Ik zet hem dan in standje 2, waarin idd het koppel wat lager ingesteld staat. Bovendien neem ik genoegen met een iets rustiger tempo en dat scheelt best in de accupercentages.

Wat ook heel veel scheelt is de luchtweerstand verkleinen, door echt als een 'kogel' op je stromer te gaan zitten: handen bij de stuurpen en zo diep mogelijk zitten, met je neus richting het stuur. Dat is behoorlijk sportief fietsen, maar is heel gunstig voor je actieradius!
ST1x nov 2017 sport 20“ Charcoal - 814 Wh - 20 km enkel - Conti TCWIIP 2,2 - van Zijp - Ortlieb Backroller Pro Plus - Abus pedelec 2.0 Ace - Abus Ivy 9210
Plaats reactie