Goed ondervonden, dat klopt idd. Je energie behoefte gaat hard omhoog bij hogere snelheid. Tegenwind verhoogt de luchtweerstand nog erger uiteraard omdat de netto snelheid door de lucht dan nog hoger ligt.JMO68 schreef: ↑14 jul 2021, 23:24 Al een oud topic zie ik, maar toch maar even in de 'pen' gekropen.
Tegenwind doet gekke dingen met de actieradius....
Ik zet hem dan in standje 2, waarin idd het koppel wat lager ingesteld staat. Bovendien neem ik genoegen met een iets rustiger tempo en dat scheelt best in de accupercentages.
Wat ook heel veel scheelt is de luchtweerstand verkleinen, door echt als een 'kogel' op je stromer te gaan zitten: handen bij de stuurpen en zo diep mogelijk zitten, met je neus richting het stuur. Dat is behoorlijk sportief fietsen, maar is heel gunstig voor je actieradius!
Wind tegen
- JeroenSpock
- Veteraan
- Berichten: 562
- Lid geworden op: 22 jun 2020, 22:50
- Locatie: Veendam
- Merk SP: ST3 L 2020
- Km-stand: 28527
Ik gebruik een ligstuur en kom bij wind tegen bijna nooit onder de 40.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Stromer ST3 L - MY2020 - 983Wh SoH 99% - Wren voorvork-Bodyfloat-Moto reflex pedalen-SQ Labs Innerbarends-Aptonia ligstuur-Ortlieb backroller pine
Volvo S60 2.5t 2008-Magic Blue-380.000 km-Vialle LPi
Stromer ST3 L - MY2020 - 983Wh SoH 99% - Wren voorvork-Bodyfloat-Moto reflex pedalen-SQ Labs Innerbarends-Aptonia ligstuur-Ortlieb backroller pine
Volvo S60 2.5t 2008-Magic Blue-380.000 km-Vialle LPi
- JeroenSpock
- Veteraan
- Berichten: 562
- Lid geworden op: 22 jun 2020, 22:50
- Locatie: Veendam
- Merk SP: ST3 L 2020
- Km-stand: 28527
En dan? Betekent dat dat je zonder die knop nooit het volle ver mogen van de motor kan gebruiken?
Piekvermogen houdt hij ook niet lang vol
Piekvermogen houdt hij ook niet lang vol
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Stromer ST3 L - MY2020 - 983Wh SoH 99% - Wren voorvork-Bodyfloat-Moto reflex pedalen-SQ Labs Innerbarends-Aptonia ligstuur-Ortlieb backroller pine
Volvo S60 2.5t 2008-Magic Blue-380.000 km-Vialle LPi
Stromer ST3 L - MY2020 - 983Wh SoH 99% - Wren voorvork-Bodyfloat-Moto reflex pedalen-SQ Labs Innerbarends-Aptonia ligstuur-Ortlieb backroller pine
Volvo S60 2.5t 2008-Magic Blue-380.000 km-Vialle LPi
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Nee, dat betekent dat je zelf invloed hebt op wanneer dat piekvermogen aangesproken wordt. In andere gevallen beslist de fiets daarover zelf.
Die turbo knop werkt wel maar even. Het is niet voor niets piekvermogen
Die turbo knop werkt wel maar even. Het is niet voor niets piekvermogen
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
leg eens uit hoe dat werkt?
Dan krijg je meer vermogen, dan is dat toch gewoon je maximale stand? bij stromer is dat de 3 zeg maar.
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22832
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Nee, dan val je terug naar de ondersteuningsstand die je hebt ingesteld.
Turbo is een gangbare feature op 25km/u e-bikes. Het geeft je een korte boost, b.v. om snel op te trekken bij een verkeerslicht of een bruggetje op te rijden. Reden dat zo'n turbo niet gewoon 'stand 4' o.i.d. is: je vraagt veel van de motor en de accu. De accu cross je in no time leeg en de motor raakt sneller oververhit.
De turbo op een Klever is ook niet bedoeld om tientallen kilometers met je duim op de knop tegen de wind in te ploegen.
De Stromer ST5 heeft iets vergelijkbaars bovenop stand 3: stand S. Die activeer je niet door een knop ingedrukt te houden, maar kun je - net als stand 1, 2 en 3 - kiezen via de knoppenring. S blijft aan totdat jij 'm zelf terug zet naar 3. Gevolg: kort na de lancering kreeg Stromer te maken met de ene na de andere overtemp foutmelding omdat de kersverse ST5-eigenaren 'm allemaal standaard op stand S zetten. Het is algemeen bekend dat verreweg de meeste SP-ers met maximale ondersteuning rijden, dat blijkt ook uit de stats die Stromer uit de OMNI's verzamelt en dat geldt zeker voor ST5 rijders, want die geven geen 10k uit aan zo'n beest van een fiets om ermee in standje 1 rond te tuffen.
Turbo is een gangbare feature op 25km/u e-bikes. Het geeft je een korte boost, b.v. om snel op te trekken bij een verkeerslicht of een bruggetje op te rijden. Reden dat zo'n turbo niet gewoon 'stand 4' o.i.d. is: je vraagt veel van de motor en de accu. De accu cross je in no time leeg en de motor raakt sneller oververhit.
De turbo op een Klever is ook niet bedoeld om tientallen kilometers met je duim op de knop tegen de wind in te ploegen.
De Stromer ST5 heeft iets vergelijkbaars bovenop stand 3: stand S. Die activeer je niet door een knop ingedrukt te houden, maar kun je - net als stand 1, 2 en 3 - kiezen via de knoppenring. S blijft aan totdat jij 'm zelf terug zet naar 3. Gevolg: kort na de lancering kreeg Stromer te maken met de ene na de andere overtemp foutmelding omdat de kersverse ST5-eigenaren 'm allemaal standaard op stand S zetten. Het is algemeen bekend dat verreweg de meeste SP-ers met maximale ondersteuning rijden, dat blijkt ook uit de stats die Stromer uit de OMNI's verzamelt en dat geldt zeker voor ST5 rijders, want die geven geen 10k uit aan zo'n beest van een fiets om ermee in standje 1 rond te tuffen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023