Overshooting???

Plaats reactie
feodost
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 aug 2021, 18:28
Locatie: Oostende
Merk SP: voorlopig geen
Km-stand: 0

Al sins een aantal jaar heb ik periodes waarin ik het in m'n hoofd haal, om een Stromer aan te schaffen. Ooit had ik een speed pedelec (victoria), maar die vond ik maar niets. Daarna maakte ik een testrit op een Stromer st1x en waaw! Dat beviel me wel, maar door de vele negatieve ervaringen die ik toen las toch maar niet gekocht,

Ondertussen liet ik m'n oog vallen op een ST3 (zeer jonge tweedehands). Alleen heb ik eigenlijk geen nood aan zo'n fiets. Ttz, mijn woonwerk verkeer is slechts 6km enkel. Daarnaast wil ik 1x per week een rit naar de avondschool maken (27km enkel), en wil ik de auto maximaal laten staan en zoveel als mogelijk de fiets gebruiken om met in en door het centrum van de stad te bewegen(al doe ik dat nu ook al met m'n gewone e-bike).

Aldus gevraagd jullie eerlijke en kritische mening over deze situatie? Is een ST3 overshoot, of zelfs een SP in het algemeen? Blijf ik beter mijn de gewone e-bike? Waarom wel kopen? Waarom niet?

Shoot!
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ligt veel aan vanalles. Persoonlijk zou ik nooit een gewone e-bike overwegen omdat ik 25 km/h een irritant lage snelheid vind. Als in: prima als de situatie (drukte of de weg zelf) hogere snelheden niet toelaat, maar op de vele lange, rechte en verlaten stukken waar ik fiets wil ik knallen. Met mijn gewone fiets ga ik de e-bikes voorbij, dus nee, dank u. Voor jou kan dat heel anders zijn.

Voor woon-werk van 6km is een SP misschien overkill. Maar ook daar hangt het af van factoren. Woon je aan de ene kant van het dorp en moet je dwars door dat dorp door een 30 km/h zone naar je werk? Dan is een SP alleen maar irritant. Maar als die 6km hoofdzakelijk buitengebied is dan is het al heel anders. Qua tijd gaat het niet dramatisch schelen, qua gevoel wel. De sensatie van 40+ km/h fietsen is voor mij iig heel anders dan met een slakkenhuis achterop met 25 km/h voort sukkelen.

Wat ook nog meespeelt zijn die andere ritten. Met een (goede) SP doe je gemakkelijk alle ritten tot 30km, met mogelijkheid tot laden zelfs veel meer. Een goede e-bike kan die afstand ook overbruggen, maar dan gaat het al snel tijd kosten en (voor mij) oersaai zijn.

My 2ct.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Als je het budget hebt en verwacht dat je dermate veel plezier gaat hebben aan een SP dat je je auto laat staan voor alles/heleboel tot aan die 30km van FreddyH (dat vind ik ook een reële en haalbare inschatting): doen. Who cares. Plak er nog wat recreatieve ritten aan vast omdat die ST3 er toch staat en genieten maar.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Gewoon doen omdat het kan. Eigenaren van een Ferrari stellen die vraag ook niet of ze die zo nodig hebben
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Plaats reactie