QWIC 2022 Dealershows (NL en BE)

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22828
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Oké, het is een dealershow en geen consumenten-evenement. Maar voor wie interesse heeft in een QWIC speed pedelec zijn dit wel data om te noteren, want tijdens deze shows presenteert QWIC de plannen voor het seizoen 2022 en dan zullen de dealers er ook wel ruchtbaarheid aan gaan geven.


NEDERLAND
QWIC Experience center, Ouderkerkerlaan 150, Amstelveen

26 september 2021 (zondag) 10.00 – 17.00 uur
27 september 2021 (maandag) 10.00 – 17.00 uur
10 oktober 2021 (zondag) 10.00 – 17.00 uur
11 oktober 2021 (maandag) 10.00 – 20.00 uur

BELGIË
Brouwerij Palm, Steenhuffeldorp 3, 1840 Steenhuffel

5 september 2021 (zondag) 10.00 – 17.00 uur
6 september 2021 (maandag) 10.00 – 20.00 uur
12 september 2021 (zondag) 10.00 – 17.00 uur
13 september 2021 (maandag) 10.00 – 20.00 uur


Aangezien QWIC zegt dat 'ondernemers' zich kunnen aanmelden, heb ik voor mijzelf namens SPR een tijdslot geboekt in Amstelveen op zondag 26 september om 12u :mrgreen:

Als iemand zin heeft om mee te gaan: ik mag met twee personen komen dus roept u maar.

Info:
https://qwic.nl/dealer-show-2022/
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Roep!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22828
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Je staat erbij!


(Ik had je net zo goed meteen erbij kunnen boeken zonder het te vragen :mrgreen: )
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 09 aug 2021, 20:24 (Ik had je net zo goed meteen erbij kunnen boeken zonder het te vragen :mrgreen: )
:az
Maar ik heb echt niet altijd tijd hoor ;p
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22828
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Volgende week zondag is het zover, dan reizen FreddyH en ik af naar de QWIC dealershow. Geen idee hoe dat evenement ingericht is, of en hoe goed er getest kan worden, wie er van de organisatie aanwezig zijn (ik ken nog geen mensen bij QWIC), maar als jullie vragen, test-, film- of fotoverzoektjes hebben: shoot! Dan kijken wij wat we kunnen doen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Zoals aangekondigd heeft Stromeur zich ingeschreven om naar de dealerdag van Qwic te gaan, het plan was om met z'n tweeën proberen wat contacten te leggen, indien mogelijk de verschillende modellen te ervaren en zien wat dit contact zou kunnen gaan brengen.

Tot zover het plan. Helaas was Stromeur ziek, dus ben ik in mijn eentje gegaan. Het Experience Center van Qwic zit in Amstelveen, in een pand dat eruit ziet als een oude autodealer showroom.
QWIC Experience Center.png
QWIC Experience Center.png (2 MiB) 1514 keer bekeken
Eenmaal binnen werd ik begroet door een vriendelijke medewerker die me gelijk aan een marketing medewerker koppelde. Dat gesprek begon een beetje vreemd: het was duidelijk dat ze niet exact wisten wat ze met ons aanmoesten. Logisch natuurlijk: het was tenslotte een dealer dag, wij zijn geen dealers. Dat ongemak voorbij was het wel duidelijk dat ze bij Qwic open staan voor het contact en heb ik met verschillende medewerkers een goed gesprek gehad. In de showroom stonden naast héél veel e-bikes ook de 3 speed pedelecs opgesteld:
01-RD11-speed.jpg
01-RD11-speed.jpg (1.98 MiB) 1514 keer bekeken
02-MD11-speed.jpg
02-MD11-speed.jpg (1.78 MiB) 1514 keer bekeken
03-MA11-speed.jpg
03-MA11-speed.jpg (1.84 MiB) 1514 keer bekeken
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Daarna het belangrijkste: het ervaren van de verschillende speed pedelecs. Allereerst de RD11 Speed. Ik heb al eens op een RD10 Speed gereden. De belangrijkste verschillen tussen de RD10 en RD11:
- RD11 heeft een 11 speed Shimano SLX derailleur (11-42 cassette), de RD10 een 10 speed. Wat mij betreft is dit een achteruitgang, omdat het nu lastiger is om een race cassette te monteren.
04-derrie.jpg
04-derrie.jpg (1.58 MiB) 1512 keer bekeken
- RD11 heeft een TDCM achterwielmotor, tegen een "Qwic eigen" motor in de RD10.
- RD11 heeft wat bredere banden: Schwalbe Marathon GT in maat 622-50 (28x2.00)
05-banden.jpg
05-banden.jpg (2.32 MiB) 1512 keer bekeken
- RD11 heeft standaard zadelvering, van het merk Post Moderne.
06-zadelvering.jpg
06-zadelvering.jpg (1.31 MiB) 1512 keer bekeken
Tenslotte stond er nog een keurig briefje met erg weinig spefificatie details.
07-specs.jpg
07-specs.jpg (1.52 MiB) 1512 keer bekeken
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Vervolgens heb ik ongeveer 10-15 minuten op de fiets gefietst, waarbij me opvalt dat de ondersteuning heerlijk rustig en voorspelbaar is. Erg vergelijkbaar met mijn eigen fiets: de motor reageert snel op veranderingen in trapkracht en bij wegrijden is kracht zetten genoeg om ondersteuning te krijgen. Hiermee voelt het heel natuurlijk, alsof je constant wind in de rug hebt (of dat je turbo-benen hebt). Je schakelt soepel door de versnellingen heen en voor je het weet zit je aan de 45 km/h op de teller. Ik heb geen GPS mee laten lopen, dus de afwijking van het display is voor nu nog onduidelijk.
08-buitenlucht.jpg
08-buitenlucht.jpg (2.92 MiB) 1511 keer bekeken
Het tweede wat me opvalt is de enorm overtuigende remmen: voor en achter Magura remmen met dubbele zuiger en 180 mm schijven. Als je deze flink inknijpt is het net alsof je een anker hebt uitgeworpen: in no-time ben je je snelheid weer kwijt: super!
09-voorrem.jpg
09-voorrem.jpg (1.83 MiB) 1511 keer bekeken
10-achterrem.jpg
10-achterrem.jpg (1.8 MiB) 1511 keer bekeken
Het derde wat me opvalt is de hoeveelheid comfort die je standaard krijgt. De fiets heeft een simpele luchtgeveerde voorpoot en de al genoemde zadelvering van Post Moderne. Beiden heerlijk no-nonsense en overtuigend functioneel. Daarnaast zit er een prettig gel zadel op. Ik vind dit zeer netjes op een fiets van 3999 Euro. Dat aanschafbedrag voelt bij deze fiets niet als een bedrag waarbij het allemaal begint, maar als het bedrag waarmee je zo goed als klaar bent. Alleen nog een fietstas en je kunt gaan. Cockpit afstellen? Lekker doen met de verstelbare stuurpen. Zelfs een bel zit er standaard op.
11-verstelbare-stuurpen.jpg
11-verstelbare-stuurpen.jpg (1.35 MiB) 1511 keer bekeken
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Deze fiets heeft ook wat mindere punten. De grote open deur is de accu: 735 Wh is de grootste accu die Qwic levert, waarmee het voor mij duidelijk is dat Qwic vooral e-bikes levert, in die wereld is 735 Wh immers enorm groot. Maar in een SP is het gewoon weinig, zo weinig dat het werkelijke potentieel van deze fiets onbenut blijft. Ik heb bij meerdere mensen aangedrongen dat een optioneel grotere accu echt een must is, maar ik heb bij niemand iets opgevangen dat zoiets al in de pijplijn zit. Ik weet niet of het mogelijk is om met een range-extender te werken.

Ander minpunt is dat de ondersteuning minder reserve lijkt te hebben dan Klever of Stromer fietsen, maar dit heb ik niet echt goed kunnen testen, het waaide op de testdag niet heel hard. Ik ben benieuwd wat deze fiets doet met flinke wind tegen: wat voor snelheid haal je dan nog en hoe ver kom je dan met een volle accu.

De testfiets is uitgerust met het optionele display
12-display.jpg
12-display.jpg (1.52 MiB) 1510 keer bekeken
Hiermee heb je centraal op het stuur een scherm waarop wat meer informatie te zien is dan op het nogal kleine standaard schermpje. Of de inhoud van het scherm te configureren is via een smartphone weet ik niet, maar nu staat er tijd, accu percentage, snelheid en dagteller op. Het display heeft verder geen knoppen. Op het standaard aanwezige beeldscherm zitten een power knop en 2 knoppen voor de ondersteuningsstand (instelbaar van 1 tot 4). Het standaard beeldscherm toont nu alleen de ondersteuningsstand, als het optionele display niet gekozen is verschijnt hierop ook de snelheid en hoe vol de batterij zit (met een paar balkjes, niet als percentage dus).
Oh, nog een geinig detail: deze (laten we eerlijk zijn) budget fiets heeft op de meeste plekken smooth welding. Daar heb je dus helemaal geen Stromer ST3 Pinion of ST5 voor nodig ;)
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Na de RD11 heb ik ook op de MD11 gereden.
13-MD11-speed.jpg
13-MD11-speed.jpg (2.64 MiB) 1508 keer bekeken
De MD11 is in essentie dezelfde fiets maar dan met Brose middenmotor.
14-Brose-middenmotor.jpg
14-Brose-middenmotor.jpg (1.99 MiB) 1508 keer bekeken
Volgens het type plaatje op de fiets levert deze fiets 600 W, maar dat lijkt eerder piekvermogen dan wat je daadwerkelijk krijgt.
typeplaatje-MD11-speed.jpg
typeplaatje-MD11-speed.jpg (1.39 MiB) 1508 keer bekeken
Op deze fiets is het goed mogelijk om met windstil weer rond de 45 km/h op de teller te rijden, maar dit kost merkbaar meer inspanning. Ook is het goed te merken dat je met wind tegen meer in snelheid terugzakt dan met de RD11. De motor is lekker stil en voor mijn gevoel krachtiger dan de Bosch motoren (al heb ik met de laatste generatie niet gereden, die schijnt stiller en krachtiger te zijn dan voorheen) maar met de Nederlandse wetgeving in mijn achterhoofd word ik van deze fiets niet heel enthousiast. In meer bergachtige gebieden en met een meer realistischere wetgeving komt deze fiets meer tot zijn recht.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie