Stromer ST3 versus Klever Alpha X 45: ondersteuning en actieradius

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Eerder heb ik een uitgebreide head-to-head vergelijking gemaakt tussen de Klever X-Speed PINION en de Stromer ST3:

viewtopic.php?p=86034#p86034

Toen moest ik twee catalogusafbeeldingen aan elkaar plakken, want hoewel ik ze allebei heb getest stond alleen de PINION op dat moment hier.


Nu heb ik zowel een Klever X Alpha 45 (mijn eigendom) als een Stromer ST3 incl. 983Wh accu + geveerde voorvork (testfiets van Egberts Premium Store) in huis. Dus ik kon niet alleen een leuke Klever versus Stromer foto maken, maar ze óók een week lang onder dezelfde omstandigheden testen.


Stromer ST3 of Klever X Alpha 45.jpg
Stromer ST3 of Klever X Alpha 45.jpg (273.08 KiB) 5359 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromer ST3 versus Klever Alpha X 45: hoe zat het ook alweer?


De Klever X Alpha 45 wordt af fabriek geleverd met geveerde voorvork en de grootste Klever accu van dit moment (1.200Wh). Dat kost je E 8.199,-
De Stromer ST3 met optionele verende voorvork en optionele 983Wh accu (de grootste Stromer accu) kost E 8.420,-.

Prijstechnisch zitten ze dus flink in elkaars vaarwater, terwijl deze twee speed pedelecs onderling een wereld van verschil zijn:


Stromer zet vol in op een superstrak design, terwijl de Klever wat speelser is en de kabelgeleiding bij de cockpit voor verbetering vatbaar is.

De X Alpha heeft een onderhoudsarme Gates Carbon riemaandrijving gecombineerd met een PINION C1.12 versnellingsbak. Stromer gaat op de ST3 voor een traditionele ketting met Shimano 11-speed derailleur.

De Stromer is voorzien van een geïntegreerde display met alle denkbare connectiviteit en diefstalbeveiliging. De Klever interface oogt meer 'retro', heeft een HDMI 'e-key', geen GPS tracking en de app werkt momenteel niet met recente Android iOS-en.

De Alpha heeft richtingaanwijzers (uniek) en een in hoek verstelbare stuurpen. De ST3 niet, maar je kunt wel een Urban Comfort stuurpen en verschillende sturen bestellen.

De ondersteuning van de Alpha gedraagt zich als een jong veulen; vinnig en alert. Altijd bereid om alles te geven, maar soms een beetje 'all over the place'. Terwijl je naast de ST3 een kanon kunt afschieten; dan rijdt-ie nog steeds onverstoorbaar door, en hard ook.

De Alpha trekt supersnel op en heeft een hogere topsnelheid, maar de ondersteuning van de ST3 blijft beter overeind bij wind tegen.

En de actieradius? Die is vergelijkbaar ondanks het feit dat de Klever een grotere accu heeft.


Met name die laatste twee punten (ondersteuning en actieradius) heb ik afgelopen week uitgebreid getest: twee totaal verschillende fietsen, maar op dezelfde route, onder dezelfde omstandigheden en met dezelfde mij erop.


EDIT: Beide bikes werden getest met maximum ondersteuning, remgeneratie uit en identieke bandendruk.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ondersteuning


Mijn vaste 'testroute' is een rondje van iets meer dan 25 kilometer (Harlingen - Zürich - Pingjum - Kimswerd - Harlingen).

In de afgelopen week waren de omstandigheden alle dagen zo'n beetje hetzelfde; redelijk representatief voor de Noordwest-Friese zomer en mooie lente- en najaarsdagen: een graad of 20 met windkracht 3 a 4 (de afgelopen dagen 4).

De route loopt vooral door open, onbeschut gebied, met enkele kleine dorpskernen (30km/u zone) en een stukje door het centrum van Harlingen (30km/u zone) laverend tussen zoekende toeristen (en dat schiet niet op, maar de rest van de route dus wel).

Onder deze omstandigheden ben ik afgelopen week met zowel de ST3 en de Alpha op sjouw gegaan en heb ik de ritten GPS meegemeten met mijn Samsung Galaxy Smartwatch. Dit omdat de snelheid op zowel de Stromer als de Klever display een afwijking naar boven heeft en Klever de gemiddelde snelheid niet bijhoudt.


En inderdaad: de topsnelheid van de Alpha is met een piek van 56km/u (allemaal vlak landschap) hoger dan die van de ST3: 52km/u. Maar wat je ook ziet, is dat de gemiddelde snelheid van de Apha met 37,7km/u juist weer nét wat lager ligt dan die van de Stromer: 38,1km/u. Dat komt door de wind die hier met kracht 4 van de Zeedijk af rolt.

Ik heb deze route meermaals op beide bikes gedaan, steeds met 100% volgeladen accu en goed uitgerust. De uitslagen waren iedere keer opnieuw vergelijkbaar met die hieronder. Onder de streep compenseert het één (sneller optrekken en hogere topsnelheid) bijna naadloos het ander (hogere snelheid bij wind tegen).


Klever X Alpha versus Stromer ST3.png
Klever X Alpha versus Stromer ST3.png (226.35 KiB) 5353 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Actieradius


Wat we ook al wisten, maar wat nu onomstotelijk vast staat, is dat de actieradius van de Stromer ST3 met 983Wh accu hetzelfde is als die van de Klever X Alpha 45 met 1.200Wh accu.

Het restpercentage na mijn standaard testronde was afgelopen week steevast rond de resp. 62% en 61%. Waarbij gezegd moet worden dat de Klever accu pas enkele maanden oud is en de Stromer (incl. accu) al geruime rijd gebruikt wordt als eigendom/demo/leenbike en inmiddels 10.500km op de teller heeft:


Klever X Alpha versus Stromer ST3 verbruik.png
Klever X Alpha versus Stromer ST3 verbruik.png (773.92 KiB) 5348 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Interessant! Hoe staan de fietsen ingesteld? Alles max?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ja goeie: alles ingesteld op max en remgeneratie uit (hierboven toegevoegd voor de volledigheid).

Bij de Stromer ST3 betekent dit: ondersteuningsstand 3 en gevoeligheid trapsensor op 100%.
Bij de Klever X Alpha 45: ondersteuningsstand 3 (en binnen die stand, de hoogste stand met 5 streepjes. Stand 15 dus).

Bandendruk bij beide fietsen: 2,4 voor en 2,5 achter.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Ik herinner me de opmerking laatst dat uiteindelijk de stroomconsumptie tussen de Stromer en de Klever niet zoveel verschilt. Zet de Klever een tandje lager en je actieradius stijgt . Dit tegen dezelfde prestaties. Er van uitgaande dat de prestaties van de Klever hoger zijn. Dit logenstraf je dit nu. Voor mij wel belangrijk daar de grotere accu geen USP is voor de Klever. Ik zal de discussie nog wel even opzoeken op mijn tablet.
Groetjes Peter
Laatst gewijzigd door Peerke1960 op 15 aug 2021, 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Een Klever met een 1500 Wh accu. De huidige 1200 Wh is geen echte verbetering wat betreft actieradius tov van de blauwe Stromeraccu. Motor iets efficiënter maken helpt ook. Als ik een ongelijk heb dan laat ik me graag overtuigen. Omdat dit, voor mij, de enige dealbreaker is tov de Stromer ( los van de fm)
Hier is tie: Zie mijn vorige post
Peter
Laatst gewijzigd door Peerke1960 op 15 aug 2021, 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Die quote is niet van mij ;)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

mijn quote, binnen het onderwerp "klever lineup 2022 ".
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Plaats reactie