Trapsnelheid en accuverbruik

Plaats reactie
Roofless
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 46
Lid geworden op: 13 apr 2020, 22:42
Locatie: Hellevoetsluis
Merk SP: Stromer ST1
Km-stand: 1000

Misschien is het onderwerp al eens behandeld maar kan zo snel niets vinden.
Mijn vraag is wanneer rijdt je het zuinigste?
Bijvoorbeeld standje 2.
Snel trappen lage versnelling (6e versnelling) of langzamer trappen hoge versnelling (9e versnelling)
Stromer ST1 Deep red, Kinekt zadelpen, Kinekt stuurpen
Robot Santa
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 aug 2019, 10:44
Locatie: Nijmegen

Bedoel je wat de software van de fiets er mee doet of bij welke cadans (trapsnelheid) je het minst snel moe word?

Want over dat laatste zijn volgens mij hele boeken geschreven.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1593
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Je verbruikt het minste elektrische energie als je zelf de meeste energie levert. Je eigen geleverde vermogen is koppel (komt van je kracht op de trappers) x toerental (=cadans) x constante. Hoe sneller je kan trappen met kracht hoe meer vermogen je levert. Ga je te snel (cadans) wordt je kracht kleiner en zal het geleverde vermogen niet meer stijgen of zelfs dalen. Het punt waar je het meeste vermogen kan leveren is wel niet het punt waar je dat het langst kan volhouden. Het is dus de kunst om tijdens de gehele rit het hoogste gemiddelde eigen vermogen te leveren, de "sweet spot" dus, om zo weinig mogelijk accu te verbruiken.
Roofless
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 46
Lid geworden op: 13 apr 2020, 22:42
Locatie: Hellevoetsluis
Merk SP: Stromer ST1
Km-stand: 1000

Bedoel je wat de software van de fiets er mee doet of bij welke cadans (trapsnelheid) je het minst snel moe word?
Nee het gaat niet om het moe worden.
Het gaat erom als ik langzaam trap dus weinig vraag van de trapsensor in zijn zwaarste versnelling dan rijd ik bvb 32 km/hr
Ik kan ook sneller trappen bij een paar tanden meer en dan 32 km/h rijden
Bij welke conditie verbruik je de minste stroom uit je batterij?
Stromer ST1 Deep red, Kinekt zadelpen, Kinekt stuurpen
Gebruikersavatar
Max Cady
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 feb 2020, 20:04
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST1LE
Km-stand: 9600

Volgens mij is het zo dat als je in een zwaardere versnelling fietst er meer kracht komt op de torque sensor waardoor je meer ondersteuning krijgt. (Meer stroom dus) Meer omwentelingen in een lagere versnelling betekent dus minder kracht op sensor en minder ondersteuning. Er staat ergens een stuk op het forum met eenzelfde soort vraag waarbij de conclusie was, Als je meer ondersteuning wilt kies dan een zwaardere versnelling ..
St1 DarkGrey (2020) 938wh (WW 2 x 28km) – Brooks C17 Cambium Copper – Ergon GP1 – Wellgo B233 – Pirelli Cycle-e – Ortlieb Atrack Core – Lazer Anverz NTA
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Dat klopt, Henry heeft dat eens uitgezocht.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie