Misschien is het onderwerp al eens behandeld maar kan zo snel niets vinden.
Mijn vraag is wanneer rijdt je het zuinigste?
Bijvoorbeeld standje 2.
Snel trappen lage versnelling (6e versnelling) of langzamer trappen hoge versnelling (9e versnelling)
Trapsnelheid en accuverbruik
-
- Expert
- Berichten: 177
- Lid geworden op: 29 aug 2019, 10:44
- Locatie: Nijmegen
Bedoel je wat de software van de fiets er mee doet of bij welke cadans (trapsnelheid) je het minst snel moe word?
Want over dat laatste zijn volgens mij hele boeken geschreven.
Want over dat laatste zijn volgens mij hele boeken geschreven.
Je verbruikt het minste elektrische energie als je zelf de meeste energie levert. Je eigen geleverde vermogen is koppel (komt van je kracht op de trappers) x toerental (=cadans) x constante. Hoe sneller je kan trappen met kracht hoe meer vermogen je levert. Ga je te snel (cadans) wordt je kracht kleiner en zal het geleverde vermogen niet meer stijgen of zelfs dalen. Het punt waar je het meeste vermogen kan leveren is wel niet het punt waar je dat het langst kan volhouden. Het is dus de kunst om tijdens de gehele rit het hoogste gemiddelde eigen vermogen te leveren, de "sweet spot" dus, om zo weinig mogelijk accu te verbruiken.
-
- Pro
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 13 apr 2020, 22:42
- Locatie: Hellevoetsluis
- Merk SP: Stromer ST1
- Km-stand: 1000
Nee het gaat niet om het moe worden.Bedoel je wat de software van de fiets er mee doet of bij welke cadans (trapsnelheid) je het minst snel moe word?
Het gaat erom als ik langzaam trap dus weinig vraag van de trapsensor in zijn zwaarste versnelling dan rijd ik bvb 32 km/hr
Ik kan ook sneller trappen bij een paar tanden meer en dan 32 km/h rijden
Bij welke conditie verbruik je de minste stroom uit je batterij?
Stromer ST1 Deep red, Kinekt zadelpen, Kinekt stuurpen
- Max Cady
- Expert
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 21 feb 2020, 20:04
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST1LE
- Km-stand: 9600
Volgens mij is het zo dat als je in een zwaardere versnelling fietst er meer kracht komt op de torque sensor waardoor je meer ondersteuning krijgt. (Meer stroom dus) Meer omwentelingen in een lagere versnelling betekent dus minder kracht op sensor en minder ondersteuning. Er staat ergens een stuk op het forum met eenzelfde soort vraag waarbij de conclusie was, Als je meer ondersteuning wilt kies dan een zwaardere versnelling ..
St1 DarkGrey (2020) 938wh (WW 2 x 28km) – Brooks C17 Cambium Copper – Ergon GP1 – Wellgo B233 – Pirelli Cycle-e – Ortlieb Atrack Core – Lazer Anverz NTA