Positie op de weg met je speedpedelec

Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Met mn neus op de feiten geduwd. Op een smal weggetje in de uiterwaarden van de Waal ingehaald door een ongeduldige automobilist. Ging maar net goed met enkele decimeters speling. Ja, ik heb hem of haar verrot gescholden. Ik schrok me dood omdat ik deze manoeuvre niet verwachtte. (wist wel dat ie achter me aan zat). Uiteindelijk was ik zelf ook schuldig door veel te veel rechts te rijden. Nooit meer doen! Dan maar een toeterende automobilist. Dan kan ik m alsnog de ruimte geven.
Helaas geen gesprekje aan kunnen gaan.
Groeten, Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
BramVDBe
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 73
Lid geworden op: 21 jun 2020, 13:34
Locatie: Bonheiden België
Merk SP: Stromer st1 2020
Km-stand: 11000

Wat rot... Maar ik moet toegeven dat dit me wel vaker voor gekomen is. En dat ik, net als jij, de conclusie heb gemaakt dat uiterst rechts rijden (zoals we zouden moeten) geen goed idee is.

Ofwel denk de bestuurder, "die geeft aan dat er plaats is" of "hij/zij wil voorbijgestoken worden". Of nog beter "die rijdt zo ver naar rechts, die zal überhaupt wel niet op de baan mogen". En in al die gevallen is er een gevaarlijk gevolg, want ja, 5km/h onder de snelheidslimiet, daar gaan we toch niet achterblijven zeker... (aangenomen dat ze zich daaraan houden).

God wat haat ik koning auto soms.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Shit zeg!

Bij de rijvaardigheidstraining voor de SP waaraan ik meegedaan heb werd heel simpel gezegd: je moet maximaal veilig rechts rijden. Dus zoveel mogelijk rechts als veilig kan.

Op een normale rijstrook waar een auto jou niet veilig kan inhalen betekent dit dus in het midden van die rijstrook.
Ga je langs geparkeerde auto's af? Minimaal 1 meter vrij houden, liefst anderhalf oid.
Nader je een onoverzichtelijke zijstraat waaraan je voortgang moet geven? Ga dan nog verder naar links in jouw rijstrook zodat je eerder ziet of er iets aankomt.

Etc. Je hebt dus geen vaste positie op de weg, maar kiest deze afhankelijk van de situatie. Maar helemaal rechts is niet veilig, dus laat die positie maar achterwege.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

BramVDBe schreef: 11 sep 2021, 07:27 En dat ik, net als jij, de conclusie heb gemaakt dat uiterst rechts rijden (zoals we zouden moeten) geen goed idee is.
Waar staat dat? Volgens mij staat er in de wet alleen dat je zoveel mogelijk rechts rijdt. Daarmee wordt bedoeld dat je niet onnodig op de linker rijbaan rijdt. Daarmee wordt niet bedoeld waar je hoort te rijden binnen een rijstrook.
Je mag zelf bepalen of je links, rechts of in het midden van een baanvak rijdt.
Ik rij zoveel mogelijk (das dus iets anders dan altijd) net iets links van het midden. Daar is het wegdek schoner en neem je duidelijk positie in tegen auto’s die zich er langs proberen te wurmen.
ST3 cool white - sport - 983Wh
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

Ik probeer op dezelfde manier positie in te nemen als je geleerd wordt als motorrijder. Dat is net links van het midden van je eigen rijbaan.

Maar als dat fout is hoor ik dat ook heel graag, want ik probeer me juist aan de regels te houden.
ST3 cool white - sport - 983Wh
Bicarbonaat

LNY schreef: 12 sep 2021, 21:51 Ik probeer op dezelfde manier positie in te nemen als je geleerd wordt als motorrijder. Dat is net links van het midden van je eigen rijbaan.

Maar als dat fout is hoor ik dat ook heel graag, want ik probeer me juist aan de regels te houden.
In theorie is de motorrijderpositie het best en in een ideale wereld waar autos en tractoren en bestelwagens en camions het fenomeen spedelec kennen echt prima.

In de praktijk rijden de autos net sneller dan 45
Toeteren tegenliggers naar de spedelec.
Doen ze gebaren dat je een gek bent op de fiets op hun rijvak.
Komen ze gevaarlijk dichtbij
Op rondpunten een motard doen is altijd een kansspel.
Enz.

Als het kalm en rustig is kan je motard doen zoveel je wil.
Bij drukte blijf ik rechts op het autorijvak.
Zowat waar een 45 klasseb scooter zou rijden
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Bicarbonaat schreef: 13 sep 2021, 00:35 Bij drukte blijf ik rechts op het autorijvak.
Dat is de hamvraag:

Is het - daar waar inhalen gevaarlijk is - veiliger om met je speed pedelec in het midden van je rijstrook te rijden, zodat automobilisten geen gevaarlijke inhaalmanoeuvre kunnen uithalen? Of kun je dan beter zover mogelijk rechts gaan rijden, zodat een automobilist jou kan inhalen terwijl het eigenlijk te smal is, maar zodat jij van dat opdringerige geduw achter je af bent?

Ik opteer in zulke situaties voor dat eerste: het midden van het baanvak aanhouden.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
mrstrom

Inj theorie vind ik dit ook een lastige.

Je ziet de brommer-rijbewijs-leerlingen allemaal in het gootje rijden tijdens de les. Dat is dan de meest rechtse positie. Dat is wat je leert als je voor je AM rijbewijs opgaat.
Ik heb zelf mijn "ouderwetse" A rijbewijs gehaald en dan leerde je iets links van het midden te rijden. Dat is wat ik geleerd heb en mocht ik door een politieagent aangesproken worden dan is dat mijn excuus.

In de praktijk: De positie van iets links naast het midden, is in mijn ogen de veiligere optie, dan laat je geen gaatje voor een auto om toch half/krap in te halen.

Maar mensen die alleen het brommerrijbewijs hebben zullen het anders geleerd hebben of idee over hebben.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

En bedenk: een tractor rijdt ook maar 45 en kan ook niet zomaar ingehaald worden. Hoe vaak zie je een automobilist een tractor opjagen of afsnijden? Precies.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
vincent1981
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 74
Lid geworden op: 22 nov 2019, 07:57

Ik rij rechts van het midden. Mocht men in willen halen dan kan ik tenminste nog wat uitwijken. Uiterst rechts lijkt mij niet verstandig, vanwege het missen van een uitwijkmogelijkheid. Of je nu links of rechts van het midden van een rijstrook rijdt het echte inhalen ga je toch maar amper voorkomen. Tractoren worden inderdaad ook regelmatig ingehaald, dus wat dat betreft voorkom je die inhaalacties toch niet.
Plaats reactie