Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
FreddyH schreef: ↑13 sep 2021, 07:24
En bedenk: een tractor rijdt ook maar 45 en kan ook niet zomaar ingehaald worden. Hoe vaak zie je een automobilist een tractor opjagen of afsnijden? Precies.
Dat is ook niet echt te vergelijken. Dan is de auto kwetsbaarder, dus kijken ze wel uit. Maar dat impliceert niet dat alle autos bij ons niet zouden uitkijken.
Trekkersrijders zijn ook niet altijd lieverdjes. Gaan vaak maar 35-40 en als je als SP er langs wilt krijg je geen ruimte. Kom je ze van de andere kant tegen drukken ze je soms ook van de weg.
vincent1981 schreef: ↑13 sep 2021, 09:15
Tractoren worden inderdaad ook regelmatig ingehaald, dus wat dat betreft voorkom je die inhaalacties toch niet.
Het inhalen op zich is geen probleem. Als ze netjes naar de andere rijstrook gaan (die van tegemoetkomend verkeer) en zorgen dat de inhaalaktie veilig gebeurt, dan is het helemaal prima. De problemen ontstaan als automobilisten op zeer korte afstand van jou inhalen, of als ze je na het inhalen afsnijden.
mrstrom schreef: ↑13 sep 2021, 10:14
Dat is ook niet echt te vergelijken. Dan is de auto kwetsbaarder, dus kijken ze wel uit.
Zegt toch iets over het respect voor andere verkeersdeelnemers dan? Voor grote, sterke tractoren kijken we uit, maar kwetsbare fietsers die moeten maar opzouten. Als ik dit vergelijk met lopen over straat, dan gaan ze voor een grote, sterke kerel aan de kant (want: zijzelf zijn kwetsbaarder) maar als komen ze een klein jongetje tegen dan duwen ze die gewoon aan de kant
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
De problemen ontstaan als automobilisten op zeer korte afstand van jou inhalen, of als ze je na het inhalen afsnijden.
Dit ben ik natuurlijk met je eens. Ik denk dat het afsnijden na het inhalen ook deels ontstaat door het volledig verkeerd inschatten van onze snelheden. Dat maakt het natuurlijk zeker niet goed. Om een of andere reden zijn we toch niet onderscheidend genoeg t.o.v. een gewone fietser of ebike, behalve dan de plek op de weg .
Ik rijd in beide gevallen ongeveer in het midden van mijn weghelft. Ik zie het probleem ook niet, sterker nog: naast mijn mening is dat de veiligste plek om te fietsen.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
BramVDBe schreef: ↑11 sep 2021, 07:27
En dat ik, net als jij, de conclusie heb gemaakt dat uiterst rechts rijden (zoals we zouden moeten) geen goed idee is.
Waar staat dat? Volgens mij staat er in de wet alleen dat je zoveel mogelijk rechts rijdt. Daarmee wordt bedoeld dat je niet onnodig op de linker rijbaan rijdt. Daarmee wordt niet bedoeld waar je hoort te rijden binnen een rijstrook.
Je mag zelf bepalen of je links, rechts of in het midden van een baanvak rijdt.
Ik rij zoveel mogelijk (das dus iets anders dan altijd) net iets links van het midden. Daar is het wegdek schoner en neem je duidelijk positie in tegen auto’s die zich er langs proberen te wurmen.
Je hebt helemaal gelijk! Ik dacht dat het ook betrof binnen je rijvak, maar dat is in België dus niet het geval. Desalniettemin krijg je wel snel het gevoel van auto's achter je dat je best zover mogelijks rechts rijdt. En dat doe ik dus nu niet meer.
Op de weg rijd je links van het midden. Je eist gewoon je plaats op op de weg waar je hoort te rijden. Het is niet anders, 50 is de max. snelheid niet de minimum. Het voorkomt afsnijden een beetje, agressie helaas niet.
Goede tip is een paar motorrijlessen te nemen bij de betere rijschoolhouder die hameren op positie en kijkgedrag. Daar heb je als elke verkeersdeelnemer profeit van, zelfs als automobilist.