Positie op de weg met je speedpedelec

mrstrom

FreddyH schreef: 13 sep 2021, 07:24 En bedenk: een tractor rijdt ook maar 45 en kan ook niet zomaar ingehaald worden. Hoe vaak zie je een automobilist een tractor opjagen of afsnijden? Precies.
Dat is ook niet echt te vergelijken. Dan is de auto kwetsbaarder, dus kijken ze wel uit. Maar dat impliceert niet dat alle autos bij ons niet zouden uitkijken.

Trekkersrijders zijn ook niet altijd lieverdjes. Gaan vaak maar 35-40 en als je als SP er langs wilt krijg je geen ruimte. Kom je ze van de andere kant tegen drukken ze je soms ook van de weg.

Aso's heb je op alle voertuigen.....
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

vincent1981 schreef: 13 sep 2021, 09:15 Tractoren worden inderdaad ook regelmatig ingehaald, dus wat dat betreft voorkom je die inhaalacties toch niet.
Het inhalen op zich is geen probleem. Als ze netjes naar de andere rijstrook gaan (die van tegemoetkomend verkeer) en zorgen dat de inhaalaktie veilig gebeurt, dan is het helemaal prima. De problemen ontstaan als automobilisten op zeer korte afstand van jou inhalen, of als ze je na het inhalen afsnijden.
mrstrom schreef: 13 sep 2021, 10:14 Dat is ook niet echt te vergelijken. Dan is de auto kwetsbaarder, dus kijken ze wel uit.
Zegt toch iets over het respect voor andere verkeersdeelnemers dan? Voor grote, sterke tractoren kijken we uit, maar kwetsbare fietsers die moeten maar opzouten. Als ik dit vergelijk met lopen over straat, dan gaan ze voor een grote, sterke kerel aan de kant (want: zijzelf zijn kwetsbaarder) maar als komen ze een klein jongetje tegen dan duwen ze die gewoon aan de kant :ck:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Bicarbonaat

Er zijn meerdere hamvragen
En theorieen

Elke situatie is anders

Iemand in een zone 30 al een motarke gedaan ?
Hoe heb je dit ervaren?
Ik zat tussen de toeternde autos en tegenliggers
Het toeteren was naar mij😇
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Bicarbonaat schreef: 13 sep 2021, 12:28 Iemand in een zone 30 al een motarke gedaan ?
Wat is een motarke?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
vincent1981
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 74
Lid geworden op: 22 nov 2019, 07:57

De problemen ontstaan als automobilisten op zeer korte afstand van jou inhalen, of als ze je na het inhalen afsnijden.
Dit ben ik natuurlijk met je eens. Ik denk dat het afsnijden na het inhalen ook deels ontstaat door het volledig verkeerd inschatten van onze snelheden. Dat maakt het natuurlijk zeker niet goed. Om een of andere reden zijn we toch niet onderscheidend genoeg t.o.v. een gewone fietser of ebike, behalve dan de plek op de weg :(.
Bicarbonaat

FreddyH schreef: 13 sep 2021, 14:50
Bicarbonaat schreef: 13 sep 2021, 12:28 Iemand in een zone 30 al een motarke gedaan ?
Wat is een motarke?
Op de positie rijden
Alsof je een motorrijder bent
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

Ik ben er nog niet helemaal uit waarom een motarke doen in een 30 kmh zone heftiger zou zijn dan in een 50kmh zone. Lijkt me eerder andersom
ST3 cool white - sport - 983Wh
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik rijd in beide gevallen ongeveer in het midden van mijn weghelft. Ik zie het probleem ook niet, sterker nog: naast mijn mening is dat de veiligste plek om te fietsen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
BramVDBe
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 73
Lid geworden op: 21 jun 2020, 13:34
Locatie: Bonheiden België
Merk SP: Stromer st1 2020
Km-stand: 11000

LNY schreef: 11 sep 2021, 14:32
BramVDBe schreef: 11 sep 2021, 07:27 En dat ik, net als jij, de conclusie heb gemaakt dat uiterst rechts rijden (zoals we zouden moeten) geen goed idee is.
Waar staat dat? Volgens mij staat er in de wet alleen dat je zoveel mogelijk rechts rijdt. Daarmee wordt bedoeld dat je niet onnodig op de linker rijbaan rijdt. Daarmee wordt niet bedoeld waar je hoort te rijden binnen een rijstrook.
Je mag zelf bepalen of je links, rechts of in het midden van een baanvak rijdt.
Ik rij zoveel mogelijk (das dus iets anders dan altijd) net iets links van het midden. Daar is het wegdek schoner en neem je duidelijk positie in tegen auto’s die zich er langs proberen te wurmen.
Je hebt helemaal gelijk! Ik dacht dat het ook betrof binnen je rijvak, maar dat is in België dus niet het geval. Desalniettemin krijg je wel snel het gevoel van auto's achter je dat je best zover mogelijks rechts rijdt. En dat doe ik dus nu niet meer.
Gebruikersavatar
Achiel
Expert
Expert
Iraq
Berichten: 181
Lid geworden op: 19 sep 2020, 15:23
Locatie: Zeeuwsch-Vlaanderen
Merk SP: Klever X-speed Pinion
Km-stand: 16000

Op de weg rijd je links van het midden. Je eist gewoon je plaats op op de weg waar je hoort te rijden. Het is niet anders, 50 is de max. snelheid niet de minimum. Het voorkomt afsnijden een beetje, agressie helaas niet.

Goede tip is een paar motorrijlessen te nemen bij de betere rijschoolhouder die hameren op positie en kijkgedrag. Daar heb je als elke verkeersdeelnemer profeit van, zelfs als automobilist.
Plaats reactie