Test case woon-werk 60 km: the good, the bad and the ugly

Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

@Wally, morgen bekijk ik bij Vietz de fiets van Reinout. Hij rijdt al jaren rond met een accutransporter van van Zijp op zijn ST3. 67 km enkel woon werk. Hij is er tevreden over.
Ik zie de nieuwe ST 2022 niet zitten vanwege de prijs en vanwege de (waarschijnlijke) nadruk op design. Ik mag nu ff rondtoeren op een ST5 van Vietz ( :ay ) en ja, het rijdt fantastisch, maar instellen op je persoontje, ho maar. Te breed stuur, erg sportieve dus lage zit, bagagedrager niet standaard, electronische derailleur....... Dat zal met de opvolger niet anders zijn. Geen commuterfiets in mijn beleving dus.
Ik heb al geschreven ( ja ik perservereer) dat ik een extra accu wens voor de winter om de accu(s) te sparen. Tevens voor meer rijbereik voor de privé kilometers. Ik zal mijn bevindingen op dit mooie forum vermelden.
Groetjes Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Bicarbonaat schreef: 19 sep 2021, 11:18 als je me geen bron vraagt ,
:bj :cool2:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Peerke1960 schreef: 19 sep 2021, 09:08 @Stromeur, je hebt ooit gezegd in de review van de Klever Alfa dat de 1200Wh accu wat lastiger te bevestigen dan wel te verwijderen is. Is dit een beperking wanneer je twee accu's gebruikt om je ww afstand te overbruggen?
Het uitnemen en terugplaatsen van een Klever 1.200Wh accu is inderdaad lastiger dan een accu-wissel bij een Stromer. Je hebt maar weinig ruimte in het frame om de Klever accu over de rail naar voren te trekken, daarna kantel je 'm eruit. Dat terug kantelen van de nieuwe accu is even gedoe, want je moet goed mikken om 'm op de rail te krijgen en dat is onhandig met zo'n zwaar ding.

Maar het is niet alsof ik daar minutenlang mee sta te prutsen hoor. Het is even wennen en je moet op de goeie plek naast je Klever gaan staan: naast het voorwiel met je rug naar de rijrichting.

Bovendien zou ik voor 60km enkel geen tweede 1.200Wh accu kopen, maar een 850 of misschien zelfs wel een 570Wh. Die zijn aanzienlijk lichter en kleiner, dus een stuk makkelijker te plaatsen.

Maar een Stromer accu verwisselen is inderdaad wel eenvoudiger.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 19 sep 2021, 12:29 Maar een Stromer accu verwisselen is inderdaad wel eenvoudiger.
Wel eenvoudiger, maar vervolgens sta je daar 2 minuten of zo wortel te schieten totdat de OMNI eindelijk weer eens opgestart is :ck:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Overdrijven is ook een vak ;) Ik heb het net even met Nicks ST3 getimed: Stromer met OMNI C display opstarten duurt 23 seconden.

In die tijd kun je mooi de andere accu in de transporter schuiven. Stromer is weer opgestart voordat je daarmee klaar bent.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
wally
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 sep 2021, 15:13
Locatie: Brasschaat

Toch nog eventjes terugkomen op die fietszakken: ik had niet bepaald goede ervaringen met mijn testrit, wellicht door slechte keuze/montage.

Kunnen jullie zonder problemen >45km/u rijden met 2 zwaar beladen tassen (vb. batterij 1 kant, werkspullen andere kant) terwijl je soms borduren of hobbels moet trotseren? Want ik voel me momenteel hier helemaal niet zo comfortabel mee...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ortlieb tassen met driepunts bevestiging, op de juiste manier gemonteerd: geen enkel probleem. Kan onmogelijk los schieten.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ook ik heb dat probleem nog nooit gehad met Ortlieb tassen. Ik heb ze varierend gevuld gehad van bijna niks tot belachelijk zwaar. Nooit een krimp gegeven en nooit tussen de spaken gekomen.
Ik heb wel een bagagedrager met meer dan 1 verticale stang, dus de tas wordt bij mij wel meer ondersteund.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Het enige probleem wat ik meerdermalen heb gehad met de ortlieb tassen is dat de bevestigingschroeven lostrillen. Dan hangt de tas scheef op maar twee punten. Moraal van dit verhaal; periodiek de bevestigingsschroeven aandraaien.
Grz Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Peerke1960 schreef: 19 sep 2021, 15:19 Het enige probleem wat ik meerdermalen heb gehad met de ortlieb tassen is dat de bevestigingschroeven lostrillen. Dan hangt de tas scheef op maar twee punten. Moraal van dit verhaal; periodiek de bevestigingsschroeven aandraaien.
Grz Peter
Heb ik met mijn vorige tassen ook gehad. Heb die schroeven toen vervangen door RVS schroeven met borgmoeren, nooit meer problemen mee gehad.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie